Slits ett däck i mitten med högt lufttryck?

MrStalby Scrape Addict
22 februari 2012 · 128 Inlägg

Nybergrobin skrev:

MrStalby skrev:

Nybergrobin skrev:

Då måste jag haft väldigt gamla däck på min audi a4 smile Dem var väldigt rundslitna och jag misstänker starkt att det var pga dåligt tryck då föregående ägare (min faster) är en riktig slarver.

Men var inte dom slitna på kanterna då? För även moderna däck slits ju ojämnt vid för LÅGT däcktryck smile

Det var mycket mönster på mitten och inget på sidorna tongue

Precis! Då va det med största sannolikhet lågt däcktryck! Har inget med gamla eller nya däck att göra smile

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
F4S4N CAD-konstruktör
22 februari 2012 · 1 392 Inlägg

MrStalby skrev:

Nybergrobin skrev:

MrStalby skrev:

Men var inte dom slitna på kanterna då? För även moderna däck slits ju ojämnt vid för LÅGT däcktryck smile

Det var mycket mönster på mitten och inget på sidorna tongue

Precis! Då va det med största sannolikhet lågt däcktryck! Har inget med gamla eller nya däck att göra smile

Ja, alternativt fel hjulinställning smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Drönirettab
22 februari 2012 · 21 761 Inlägg

F4S4N skrev:
Nyare vettiga däck(läs märkesdäck) kan nästan omöjligt bli så runda eftersom däckstommen är sjukt mycket hårdare än förr. .

Och jag har hört att nyare däck har svagare däckstomme, därav fenomenet att mitten kan slitas vid för lågt tryck. hmm

MrStalby skrev:
Men var inte dom slitna på kanterna då? För även moderna däck slits ju ojämnt vid för LÅGT däcktryck smile

Jag har aldrig lyckats få slitna kanter på mina däck, däremot slets mitten ner när jag hade för lågt tryck. smile

F4S4N CAD-konstruktör
22 februari 2012 · 1 392 Inlägg

Drönirettab skrev:

F4S4N skrev:
Nyare vettiga däck(läs märkesdäck) kan nästan omöjligt bli så runda eftersom däckstommen är sjukt mycket hårdare än förr. .

Och jag har hört att nyare däck har svagare däckstomme, därav fenomenet att mitten kan slitas vid för lågt tryck. hmm

MrStalby skrev:
Men var inte dom slitna på kanterna då? För även moderna däck slits ju ojämnt vid för LÅGT däcktryck smile

Jag har aldrig lyckats få slitna kanter på mina däck, däremot slets mitten ner när jag hade för lågt tryck. smile

Testa att sätta dig på ett nytt däck. Helt stenhårt. Gör samma sak med ett äldre och voila!

Låter väldigt ologiskt att det skulle slitas på mitten av för lågt tryck big_smile

Sedan skiljer ju sig däck(dyra) och däck(billiga).

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
MrTurbo Better than God \o/
22 februari 2012 · 1 881 Inlägg

Även ett däck med för lågt lufttryck kan slitas mest i mitten...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Drönirettab
22 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Jag har använt både lite billigare däck och även "kvalitetsdäck" de senaste åren (har haft min Volvo 240 i 19 år så jag har lite "statistik" att utgå ifrån), däcken har allltid blivit nötta på mitten de gånger som däcken har blivit ojämnt nötta. Alltid.

När jag köpte bilen följde jag däcktrycksrekommendationerna som står dels i tankluckan och dels i instruktionsboken, där står det 180 kpa (1,8 bar?) fram och 190 kpa (1,9 bar) bak. Så stod det även för en 240-77 som jag hade innan nuvarande bil.

Från början gick det bra att följa dessa däcktryck, men helt plötsligt började bakdäcken att nötas på mitten. Jag har ganska lugn körstil så det berodde inte på konstant hjulspinn eller så. Efter ett tag fick jag reda på av en lokal mackägare (som då nyligen hade varit på en däckutbildning) att de modernare däcken hade svagare däckstomme och därför nöts mitten på däcket när trycket är för lågt och att man kör mycket landsväg (dvs hög hjulrotationshastighet). smile

Nu kör jag vinterdäcken med 2,5 bar i bakdäcken och någon tiondel lägre i framdäcken, vilket verkar fungera bättre men jag är inte helt säker på att nötningen på mitten definitivt har slutat. Den mesta körningen är landsväg, men ibland blir det en del stadskörning också.

MrStalby Scrape Addict
22 februari 2012 · 128 Inlägg

Däcken kanske beter sig lite som dragracing-däck.. De har ju mycket lågt däcktryck, däcken har ju "halvpunka" ser det ut som. Men när det går riktigt fort i slutet av banan så är det mycket mindre anläggningsyta på däcken, endast mitten av däcken nuddar marken. Detta på grund av centrifugalkraften.

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
MrTurbo Better than God \o/
23 februari 2012 · 1 881 Inlägg

Drönirettab skrev:
Efter ett tag fick jag reda på av en lokal mackägare (som då nyligen hade varit på en däckutbildning) att de modernare däcken hade svagare däckstomme och därför nöts mitten på däcket när trycket är för lågt och att man kör mycket landsväg (dvs hög hjulrotationshastighet). smile

MrStalby skrev:
Däcken kanske beter sig lite som dragracing-däck.. De har ju mycket lågt däcktryck, däcken har ju "halvpunka" ser det ut som. Men när det går riktigt fort i slutet av banan så är det mycket mindre anläggningsyta på däcken, endast mitten av däcken nuddar marken. Detta på grund av centrifugalkraften.

Två hyggligt genomtänkta förklaringar där. smile Stämmer bra.

Det "gamla hederliga" tankesättet att lågt lufttryck sliter sidor och högt sliter mitten gäller icke.
Dessutom är tillverkarnas rekommendationer ofta i underkant då de är rädda om "komforten". Kör nästan alltid strax under 3bar i mina däck när jag kör på väg. På bana gäller lite andra förutsättningar...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Aero T16
24 februari 2012 · 1 327 Inlägg

Tack för alla svar, såg att ett gammalt däck på den röda numera krockade Astran var mer nedslitet i mitten av däcket trots att jag försökt köra med ca 2,4 bar förra vintern.

Däcken som satt på var Nokoan haka 5, inget av de andra däcken har däremot slitits speciellt ojämt så det är ju lite konstigt.

Kan dåliga stötdämpare,fjädrar,slitna bussningar eller strulande abs göra så att däcken slits ojämt?

MrStalby Scrape Addict
24 februari 2012 · 128 Inlägg

Aero T16 skrev:
Tack för alla svar, såg att ett gammalt däck på den röda numera krockade Astran var mer nedslitet i mitten av däcket trots att jag försökt köra med ca 2,4 bar förra vintern.

Däcken som satt på var Nokoan haka 5, inget av de andra däcken har däremot slitits speciellt ojämt så det är ju lite konstigt.

Kan dåliga stötdämpare,fjädrar,slitna bussningar eller strulande abs göra så att däcken slits ojämt?

Bussningar iallafall. Eftersom det kan ändra vinkeln på hjulet.

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
Aero T16
28 mars 2012 · 1 327 Inlägg

Var och lagade punktering på Astran idag. ( en skruv satt det i däcket)

Frågade då om lufttrycket och fick då rekomenderat att köra med ca 2.6- 2.7 bar i både Astran och Octavian.

Fick även höra att ett däck nöts i mitten om man har lågt lufttryck.

Samma lufttryck till sommar och vinterdäcken.

gaede
28 mars 2012 · 13 Inlägg

slitet i mitten= lågt däcktryck
slitet på sidorna= felaktig hjulinställning.

Cyklop
28 mars 2012 · 1 277 Inlägg

gaede skrev:
slitet i mitten= lågt däcktryck
slitet på sidorna= felaktig hjulinställning.

Om jag antar rätt är det lågt tryck = slitet på sidorna på båda sidorna.
högt tryck = rundad yta dvs slitet i mitten.
hjulinställningen så är det slitet på utsida kan det va felaktig toe in eller positiv camper.
insidan så äre toe out och/eller negativ camber.

eller?

Clintan66
28 mars 2012 · 2 011 Inlägg

Aero T16 skrev:
Var och lagade punktering på Astran idag. ( en skruv satt det i däcket)

Frågade då om lufttrycket och fick då rekomenderat att köra med ca 2.6- 2.7 bar i både Astran och Octavian.

Fick även höra att ett däck nöts i mitten om man har lågt lufttryck.

Samma lufttryck till sommar och vinterdäcken.

Stämmer bra:
Ang däck tryck och varför de slits i mitten på bredare däck med lägre profiler med för lågt luft tryck är korrekt.

Som exempel F4S4N tidigare i tråden med 265/30*20 hade 3,0. (I dessa hade jag lagt i 3,2-3,4 pga bredden.)

Varför bredare däck med låg profil slits i mitten när man kör med för lågt tryck är för att de blir varma i mitten. Pga den låga profilen är däcken väldigt starka ute i kanterna och sladdriga i mitten. Därför behövs högre tryck för att trycka ut däcket mitt på annars blir gummit för varmt i mitten av däcket och de äts upp.

Kör du sen med så kallade ballong däck typ 195/65*16, så luft tryck på c:a 2,2-2,3 är lagom.

Ju bredare däck och ju mer du går ner i profil, så öka luft trycket.

Har själv realtivt smala däck och lägre profil.

215/40*17 fram 2,6-2,7.
235/40*17 Bak 2,8-2,9.

är lagom för min bil och de slits jämnt och fint.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
demk
28 mars 2012 · 680 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag har använt både lite billigare däck och även "kvalitetsdäck" de senaste åren (har haft min Volvo 240 i 19 år så jag har lite "statistik" att utgå ifrån), däcken har allltid blivit nötta på mitten de gånger som däcken har blivit ojämnt nötta. Alltid.

När jag köpte bilen följde jag däcktrycksrekommendationerna som står dels i tankluckan och dels i instruktionsboken, där står det 180 kpa (1,8 bar?) fram och 190 kpa (1,9 bar) bak. Så stod det även för en 240-77 som jag hade innan nuvarande bil.

Från början gick det bra att följa dessa däcktryck, men helt plötsligt började bakdäcken att nötas på mitten. Jag har ganska lugn körstil så det berodde inte på konstant hjulspinn eller så. Efter ett tag fick jag reda på av en lokal mackägare (som då nyligen hade varit på en däckutbildning) att de modernare däcken hade svagare däckstomme och därför nöts mitten på däcket när trycket är för lågt och att man kör mycket landsväg (dvs hög hjulrotationshastighet). smile

Nu kör jag vinterdäcken med 2,5 bar i bakdäcken och någon tiondel lägre i framdäcken, vilket verkar fungera bättre men jag är inte helt säker på att nötningen på mitten definitivt har slutat. Den mesta körningen är landsväg, men ibland blir det en del stadskörning också.

de som står "på" bilen är alltid för lite tryck,vanliga 15 tums skall man ha 2,8 i ,dom flesta har för lite tryck och då sliter de mycket däck

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
Drönirettab
28 mars 2012 · 21 761 Inlägg

demk skrev:
de som står "på" bilen är alltid för lite tryck,vanliga 15 tums skall man ha 2,8 i ,dom flesta har för lite tryck och då sliter de mycket däck

Med "nutidens" däck ja, men med de däck som fanns på den tiden när "gammelbilarna" byggdes så fungerade dessa rekommendationer mest troligt utan större bekymmer. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang