Det kan ju såklart vara att du gasar alldeles för mycket... annars skulle jag kolla efter lekage i insuget, och kolla om det är bra komp i cylindrarna.
Det kan ju såklart vara att du gasar alldeles för mycket... annars skulle jag kolla efter lekage i insuget, och kolla om det är bra komp i cylindrarna.
Det tror jag inte att det är har testat ligga å mysa som en gubbe precis på sträcket etc på hög växel..vägrar då gå under 15-16 iallafall.
Hur kan jag kolla dessa saker på bästa och enklaste sätt? är relativt ny på denna fronten så har inga större kunskaper.
läkage kollar du genom att spruta med startgas överallt där insuget går, om motorn reagerar på något sätt, ökar eller går ner i varv så har du lekage.
Ska du kolla kompet så måste du ha en kompmäter som du sätter i tändstifthålet och kör på startmotorn, lättast om man är 2 personer... det borde ligga runt 12-15bar. kanske lite lägre om den är sliten.
läkage kollar du genom att spruta med startgas överallt där insuget går, om motorn reagerar på något sätt, ökar eller går ner i varv så har du lekage.
Ska du kolla kompet så måste du ha en kompmäter som du sätter i tändstifthålet och kör på startmotorn, lättast om man är 2 personer... det borde ligga runt 12-15bar. kanske lite lägre om den är sliten.
Kompet är det inte. Ska kolla det med start gasen så snart som möjligt.
Skriver här igen när jag kollat upp detta.
Om det inte är läckage kan det ha något med min trimm styrbox att göra att det blivit något fel i den och att den på så vis inte skickar ut rätt mängd soppa?
Prova att lyfta av en batteripol i minst en halvtimme.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
• En styrbor får inte "spel" och helt plötsligt börjar ladda på en massa soppa. • Boxen måste inte stå utan ström en halvtimma, det räcker med någon minut.
Enkla saker att kolla:
-Ligger bromsarna på? -Har du rätt ringtryck i däcken? -Hur är det med service, tändsytem, luftfilter, olja osv?
Ditt konstaterande av den höga bränsleförbrukningren, är den gjord genom tankning eller genom att kolla på bränslemätaren i fårhållande till trippmätare /färddator?
• En styrbor får inte "spel" och helt plötsligt börjar ladda på en massa soppa. • Boxen måste inte stå utan ström en halvtimma, det räcker med någon minut.
Enkla saker att kolla:
-Ligger bromsarna på? -Har du rätt ringtryck i däcken? -Hur är det med service, tändsytem, luftfilter, olja osv?
Ditt konstaterande av den höga bränsleförbrukningren, är den gjord genom tankning eller genom att kolla på bränslemätaren i fårhållande till trippmätare /färddator?
Tankning samt trippmätare.
Har nu fått bukt med problemet tackar samtliga för tipsen.
Har gått igenom däck etc sätt över tändstiften och dessa bör snart bytas. Har bytt ut mitt spjällhus samt slängt i mer vatten i batteriet.
Nu drar den runt 11.5-12 vilket ändå är ganska normalt med tanke på väglaget.
Har dock lyckats komma ner i 10 innan den värsta snön å halkan som nu vart kom.