Det blidde ett besök hos den lokale Mercedes verkstan (Thituson, får man skriva det? ) där man var mycket hjälpsamma. Dom ordnade en tid direkt när jag ringde igår och jag kunde lämna bilen i morse.
Efter lite felsökning verkade problemet bero på luftspjället. I vilket fall som helst pekade felkoderna på det. Dom nollställde felkoderna och gjorde en omprogramering av styrboxen så nu verkar bilen gå bra igen.
Fast fa-n trot att en omprogrammering kan lösa det. Men det är väl som jag misstänkte från början någon j-a givare som spökar. Jag antar att det sitter en vinkelgivare på spjället.
Vi får väl se om det räcker eller om jag måste jaga rätt på ett nytt spjäll med givare etc. Att köpa ett helt nytt är inte att tänka på då det kostar 5-6000kr plus arbete. Fast spjället kanske är billigare hos VW.
Med ett begagnat spjäll kan jag iaf komma undan med någon femhundring för en ny programmering av styrboxen.
Jag hade för övrigt ingen aning om att det var en VW rova i bilen. På Thituson berättade dom att dom hade fått ta dit folk från VW när dom fick in sina första bilar med VR6 motor. Dom hade inte hunnit få utbildning på den ännu och inte heller hade dom rätt verktyg.
I morgon ska jag försöka byta tändstift på bilen. Trångt om saligheten är det. Man kanske skulle be 5-åringen om hjälp
Sen ska luftfjädringen fixas till. Har precis köpt en ny kompressor från en firma här i Stockholm. Ingen orginal men den borde göra jobbet lika bra. Kompressor, lite kopplingar, slang och kabel gick sammanlagt på nästan 3000:-.
Priset för en orginal är ca. 14000:- hos Mercedes. I Tyskland kan man få en "kopia" för 7000:-, fortfarande på tok för dyrt. Och den sitter fortfarande på fel ställe. Normalt sitter den mitt i sprutet från vänster framhjul. Inte helt optimalt för en del som består av aluminium, koppartråd och stålplåt.
Nu ska den flyttas in i bilen och monteras under passagerarsätet istället. Det blir till att skarva lite kabel och luftslang under bilen. Men det är enkelt jämfört med tändstiften, iaf dom tre bakre
/Johan