3961
Sök

Mercedes V280 går ojämnt/ryckigt

6 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
Hej alla glada

Det här blir mitt första inlägg i forumet wink

Jag har en Mercedes V280 där motorn går ojämnt och ryckigt. På tomgång snurrar maskinen bra men vid i stort sett alla andra varvtal känns det som om motorn stannar upp för att sedan komma igång igen.
Eftersom det är en automat så märks det inte så mycket när man väl kör. Om man släpper på gasen känns det nästan som om motorn stannar helt under en bråkdel av en sekund och bilen rycker till.
Nästan samma sak händer när man gasar iväg försiktigt. Motorn rycker till

Svårt att förklara kanske men enklast att förklara är kanske detta. Bilen på tomgång och ingen växel i. Ökar jag gasen till 1500rpm så står den och svajar mellan 1200 och 1500 rpm. Som jag tolkar det så stannar faktiskt motorn kort (kanske 0,25s)för att sedan komma igång igen. I princip samma sak med andra varvtal jag testat.

Med tanke på alla moderna bilar och deras f-e elektronik så är det ju inte enkelt att felsöka själv utan att ha tillgång till verkstans alla datorer. Men jag kan ge mig den på att det är en givare som spökar eller inte fungerar som den ska.

Alla tips mottages tacksamt.

EDIT
Naturligtvis skulle jag ha skrivit att det är årsmodell 1999.

V280 är Mercedes minibuss med en V6 bensin. Samma kaross som Vito men med bättre inredning och luftfjädring
EDIT

/Johan

/Johan
Senast redigerat av Utopiazz (12 februari 2007)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
12 februari 2007
är det för årms

är det en lite äldre diesel så är det så på dom flesta aoutomaterna och även på manuella likadant på min 300 en 89a

bensinarna så brukar det vara något med bränsleinsprutingen
jävligt klurigt fel det där har inte brytt mig om det på min tongue

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
12 februari 2007
Mercedes V280 har en VR6:a från volkswagen. Bara så ni vet.

6 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
Det blidde ett besök hos den lokale Mercedes verkstan (Thituson, får man skriva det? ) där man var mycket hjälpsamma. Dom ordnade en tid direkt när jag ringde igår och jag kunde lämna bilen i morse.

Efter lite felsökning verkade problemet bero på luftspjället. I vilket fall som helst pekade felkoderna på det. Dom nollställde felkoderna och gjorde en omprogramering av styrboxen så nu verkar bilen gå bra igen.

Fast fa-n trot att en omprogrammering kan lösa det. Men det är väl som jag misstänkte från början någon j-a givare som spökar. Jag antar att det sitter en vinkelgivare på spjället.

Vi får väl se om det räcker eller om jag måste jaga rätt på ett nytt spjäll med givare etc. Att köpa ett helt nytt är inte att tänka på då det kostar 5-6000kr plus arbete. Fast spjället kanske är billigare hos VW.

Med ett begagnat spjäll kan jag iaf komma undan med någon femhundring för en ny programmering av styrboxen.

Jag hade för övrigt ingen aning om att det var en VW rova i bilen. På Thituson berättade dom att dom hade fått ta dit folk från VW när dom fick in sina första bilar med VR6 motor. Dom hade inte hunnit få utbildning på den ännu och inte heller hade dom rätt verktyg.

I morgon ska jag försöka byta tändstift på bilen. Trångt om saligheten är det. Man kanske skulle be 5-åringen om hjälp wink

Sen ska luftfjädringen fixas till. Har precis köpt en ny kompressor från en firma här i Stockholm. Ingen orginal men den borde göra jobbet lika bra. Kompressor, lite kopplingar, slang och kabel gick sammanlagt på nästan 3000:-.
Priset för en orginal är ca. 14000:- hos Mercedes. I Tyskland kan man få en "kopia" för 7000:-, fortfarande på tok för dyrt. Och den sitter fortfarande på fel ställe. Normalt sitter den mitt i sprutet från vänster framhjul. Inte helt optimalt för en del som består av aluminium, koppartråd och stålplåt.

Nu ska den flyttas in i bilen och monteras under passagerarsätet istället. Det blir till att skarva lite kabel och luftslang under bilen. Men det är enkelt jämfört med tändstiften, iaf dom tre bakre sad

/Johan
Senast redigerat av Utopiazz (13 februari 2007)

6 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Under helgen har bilen "långkörts" en sväng till fjällen. Fullt med folk i bilen och massor av packning.

Inga som helst tendenser till ryckighet i motorn. Det verkar faktiskt som omprogrammeringen hjälpte.

Tyvärr hann jag inte klart med luftfjädringen. Kablarna och slangarna är dragna under  och upp under passagerarstolen. Har även skarvat alla kablar och slangar så det borde fungera.

Men sen blev det lite nya problem.

Skissen över säkringarna i manualen stämmer inte med verkligheten. Inte en siffra rätt egentligen. Varken storlek eller placering på säkringarna stämmer.

Får ringa till Mercedes på måndag och kolla vad som gäller. Alternativt är ett par av de forum som finnsi Tyskland runt luftfjädringen på V230 och V280

/Johan

PS Om nån vill ha tips om hur man bygger om luftfjädringen på V-klasse så börjar jag kunna den ganska bra.

6 Inlägg
23 februari 2007
Trådstartare
Mercedes hade "ingen aaaaaning" om varför handboken och verkligheten inte stämmer.

Efter lite mätande och annat detektivarbete hittade jag vilka säkringar som gäller för luftfjädringen. Tydligen hade man monterat bort säkringarna när man tog bort den gamla kompressorn.

Nu fungerar luftfjädringen nästan som den ska. Det finns ett läckage någonstans vilket gör att den tappar luften på två dygn. Egentligen inget problem då det tar ca. 30-40 sekunder att fylla upp systemet igen.

Slutsumman i pengar på att köpa lösa delar och dessutom flytta kompressor och ventiler in i bilen landade på precis 3100:-

kompressor och ventil 2400:-
Längre slangar och kopplingar 400:-
Lite kabel och buntband 300:-

Sen naturligtvis eget arbete men det är ju "gratis" när man jobbar åt sig själv (?)

Som jämförelse kostar bara kompressorn med ventil hos Mercedes 14000:- + montering. Och då sitter den kvar i sprutet från framhjulet.

/Johan

Sök