4wd system inom VAG

enpatte
20 februari 2007 · 498 Inlägg

Måste få klargöra eftersom flera inte verkar ha klart för sig hur 4wd systemen funkar inom VAG gruppen.

Det finns 3 namn för 4wd: quattro på audi, 4motion på vw och 4x4 på skoda.
det finns dock bara 2 st system för 4wd som OBS blandas över märkerna!
Systemen är: torsodiff (quattro, 4motion)  och haldex(4motion, quattro , 4x4)
Vilka bilar har vad då?
Alla Audi  har torsodiff utom TT och a3 som har haldex.
Alla vw  har haldex utom passat och pheaton som har torsodiff (tror att motorn sitter på fel ledd för haldex).
Dock har nya passat haldex.
Skoda har bara 4wd på oktavian och där är det haldex.

Vad skiljer systemen åt?

Torsodiff är en mekanisk (BRA!)fyrhjulsdrift som normalt alltid ger 50/50 fördelning, diffen kan dock om ett hjulpar får sämre grepp skjuta över 60%(ännu mer på de nyare modellerna) till det hjulpar som har bättre grepp.
Detta sker genom ett sinnrikt system som bygger på att kraften bara kan gå från större kugghjul till mindre(eller om det är tvärtom)  detta säkerställer i sin tur att det hjulpar som har bäst grepp alltid får mest kraft.
Detta kompleteras ofta av eldiffar(eds genom abs bromsarna) på varje hjul vilket kan skjuta över kraften mellan varje  enskilt hjulpar.

Haldex är ett el/hydraliskt(ekonomiskt men fortfarande hyffsat) 4wd system.
Detta ger inormalfallet 95/5(inte så säker på siffran) fördelning mellan hjulparen vilket ger en mer ekonomisk drift.
Systemet känner av hastighetsskillnad mellan hjulen och kan då elektroniskt påverka en ventil som hydraliskt flyttar drivkraften mellan hjulen.
beroende på hur ny bilen är sker detta olika snabbt, framhjulen kan snurra 1/4 varv innan systemet griper in på äldre bilar och 1/20 varv på nyare(är dock inte 100 på siffrorna igen).

Kan bara tillägga att det förut fanns ett äldre system på vw(syncro).
Dessa hadde en viskodiff med silikonolja som också hadde den mesta(90/10) kraften på framhjulen, dock så är detta system hopplöst långsamt.
framhjulen kan spinna flera varv innan bakhjulen griper in och under längre belastning så slutar bakhjulen att driva.
Detta är tyvärr ett billigt system som ofta sätts in med lätthet av många tillverkare.
ex: äldre volvo awd, vw syncro, hundai santa fee osv..

Hoppas att jag klargjorde lite med detta.
//Putte

AudiZack Living the good Life!
20 februari 2007 · 585 Inlägg

Torsen systemet är skottsäkert smile

When the flag drops, the Bullshit stops.
mc_vw
20 februari 2007 · 135 Inlägg

Permanent 4x4= Subaru! inge tjaffs, utan 50/50 hela tiden oavsätt! Det låter bättre än massa data! wink

enpatte
20 februari 2007 · 498 Inlägg

torsodiff är mekanisk 50/50 och inget tjafs, dock kan den även skjuta över lite kraft även detta mekaniskt= inget tjafs

vilket ger att om en subaru och en bil med torsodiff med halare underlag under ett hjulpar(fram/bak) skulle starta samtidigt så skulle torsobilen komma iväg fortare.

Senast redigerat av enpatte (20 februari 2007)

Owzer Rallykalle och kabeltattare
20 februari 2007 · 422 Inlägg

Hade inte quattro en egen desigt på 80talet? För dom gick ju över till haldex på 90talet.
Sen, stämmer det att om man lyfter upp nått hjul på en äldre quattro så slutar den driva?

Sen är väl permanent 4x4 rätt dåligt i vissa lägen, om man glider på motorvägen så är det ju helt värdelöst. Säger inte att subbans 4x4 är dåligt, men om det nu driver konstant så lämpar sig bilen bara för rally.

Senast redigerat av Owzer (20 februari 2007)

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
enpatte
20 februari 2007 · 498 Inlägg

från 93 tror jag att det var som quattrosystemet uppgraderades, de äldre har difflock på bakaxeln.
Ingen haldex på nyare quattro förutom TT och A3.
Appropå lyfta på hjulet så kan det stämma delvis på de med eds(eldiffar genom abssystemet),
hjulet kommer att snurra långsammare med abs-bromsen klapprande.

Glider på motorvägen?..... hur tänker du då?

Senast redigerat av enpatte (20 februari 2007)

mc_vw
23 februari 2007 · 135 Inlägg

Man kanske har fått tunnelseende angående subaru, men min erfarenheter grunnar på att jag har testat många olika subaru, plus vovlo xc70. och audi quattro. Det jag märker med subban är att den är kanon vid start men kan vara lite mindre lätt hanterlig vid uppställd 4hjuls sladd eller om alla hjulen låser sig. Dock vet jag att xc70 (-98) blev väldigt ibehaglig vid start, att endast framhjulen snurra tills bakhjulen fick sin kraft efter nån 10ondels sek. vilket gjorde att bakhjulen fick en plötslig och en större kraft så den blev överstyrd istället,okej att det kan vara effektivt och bra att få bakhjulen att snurra lite mer just vi själva 4hjuls sladden så den rätar upp sig snabbare men att den är obehaglig vid start och tappar en bits försprång i början innan 4x4 slår i.. Då föredrar jag Subaru 4x4. dessutom är de alla 4 hjulen som motorbromsar när man växlar ner, vilket gör att den inte har lika lätt för att få sladd även då!

MeloveGolf Vw trimmare
23 februari 2007 · 2 995 Inlägg

mc_vw skrev:
Permanent 4x4= Subaru! inge tjaffs, utan 50/50 hela tiden oavsätt! Det låter bättre än massa data! wink

inom vag finns även syncro....50/50 konstant innebär mer bensinförbrukning....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
mc_vw
23 februari 2007 · 135 Inlägg

Så sant så, men om du vill ha konstant grepp, även på vintern utan att behöva vänta på att "4x4" skall "slå" i så bör man inte jämföra subaru 4x4 med syncro. Bensin förbrukningen ligger på 2% mer, och jag som kör turbo matat är rätt nöjd med 1.2L/mil. Det kostar om man skall ligga på topp.Har inte klagat på andra bilars fyrhjulsdrift men enligt min åsikt så är subarus permanenta det bästa(för min smak)

Eller om jag ska citera från (enpatte)=
Kan bara tillägga att det förut fanns ett äldre system på vw(syncro).
Dessa hadde en viskodiff med silikonolja som också hadde den mesta(90/10) kraften på framhjulen, dock så är detta system hopplöst långsamt.
framhjulen kan spinna flera varv innan bakhjulen griper in och under längre belastning så slutar bakhjulen att driva.
Detta är tyvärr ett billigt system som ofta sätts in med lätthet av många tillverkare.
ex: äldre volvo awd, vw syncro, hundai santa fee osv..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang