2870
Sök

Saab 9-3 2000 turboras. behöver snabb hjälp.

5 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
Hej.
Detta är min första gång här på garaget, så hej allihopa .
Jag har ett stort problem min turbo verkar ha rasat. ryker som om jag har en rökmaskin i bilen, bilen går inget vidare hoppar och hackar väldigt mycket har även ett svagt ringande metalliskt ljud i kupén (om de har med saken att göra).

ok bilen är en långmilare då jag pendlar dagligen med den 31000 mil nu inget turbobyte gjort innan.
Bilen i sig börjar bli lite skabbig så jag vill helst inte lägga ner för mycket pengar på den.

motorn är den där b205L 136kw  Chassinummer: YS3DE55H........

ok fråga om jag har hajat rätt så skall det sitta en gt1752s i denna bil och de verkar vara svåra att få tag i begagnade . finns på Mekonomen, har jag sett är dom lätta att sätta i?
sen undrar jag, passar en gt15 dom verkar vara betydligt billigare på bildelsbasen.se.
Om dom passar vad behöver jag veta om den? Är den sämre? Är inte så intresserad av att bilen skall ha klipp i sig utan bara att den funkar från punkt a-b

vad bör jag tänka på vid byte av en turbo?

tacksam för svar.
/lasse

ps. inget svar ... hmm lite synd..

Har i alla fall inhandlat en turbo från biltema 3999kr nu e det bara att hoppas jag fixar att byta den..
läst en del också att vevhus ventilationen har en del med saken att göra om turbon rasar.. och den e inte fixad alls. funderar på en rengöring av den innan jag byter turbo.
e det vettigt tro? behövs det?

åtrigen vad skall jag tänka på när jag byter turbo? någon som vet?

mvh /lasse
Senast redigerat av vendicore (13 april 2012)

1 365 Inlägg
14 april 2012
Att se till att du byter turbopackningen. Vissa bilar har ingen packning och då kan det vara bra att sätta dit en om det existerar så vet du att det blir tätt. Metall mot metall utan packning kan vara lite svårt att få tätt ibland

Ja du bör rengöra vevhusventilationen.

vendicore skrev:
Hej.
Detta är min första gång här på garaget, så hej allihopa .
Jag har ett stort problem min turbo verkar ha rasat. ryker som om jag har en rökmaskin i bilen, bilen går inget vidare hoppar och hackar väldigt mycket har även ett svagt ringande metalliskt ljud i kupén (om de har med saken att göra).

ok bilen är en långmilare då jag pendlar dagligen med den 31000 mil nu inget turbobyte gjort innan.
Bilen i sig börjar bli lite skabbig så jag vill helst inte lägga ner för mycket pengar på den.

motorn är den där b205L 136kw  Chassinummer: YS3DE55H........

ok fråga om jag har hajat rätt så skall det sitta en gt1752s i denna bil och de verkar vara svåra att få tag i begagnade . finns på Mekonomen, har jag sett är dom lätta att sätta i?
sen undrar jag, passar en gt15 dom verkar vara betydligt billigare på bildelsbasen.se.
Om dom passar vad behöver jag veta om den? Är den sämre? Är inte så intresserad av att bilen skall ha klipp i sig utan bara att den funkar från punkt a-b

vad bör jag tänka på vid byte av en turbo?

tacksam för svar.
/lasse

ps. inget svar ... hmm lite synd..

Har i alla fall inhandlat en turbo från biltema 3999kr nu e det bara att hoppas jag fixar att byta den..
läst en del också att vevhus ventilationen har en del med saken att göra om turbon rasar.. och den e inte fixad alls. funderar på en rengöring av den innan jag byter turbo.
e det vettigt tro? behövs det?

åtrigen vad skall jag tänka på när jag byter turbo? någon som vet?

mvh /lasse

1 422 Inlägg
14 april 2012
Köp en sats från saab och byt vevhusvent (ofta det som skapar turboras) och rensa silen nere i oljetråget. Själva turbon är inte så svår att byta utan sitter rätt bra till enligt mig. Satsa på en ny och inte beggad turbo, du kommer bara ånga dig i slutändan. Man ska inte vara dumsnål med såna vitala delar. Byt packningar och allt runtikring så det inte blir läckage och den kommer gå som en dröm igen smile

5 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
Okej, tack för svaren .
Har gjort allt ni sagt nu utom att köpa en uppgradering till vevhuset den får komma senare då pengarna är slut.

Köpte en ny turbo från biltema för dom flesta har sagt att den var likadan men jag kan nu konstatera att den INTE är exakt likadan. Oljeavrinningen från turbon sitter i en annan vinkel vilket gör att det har blivit ett rent h....e.

har jagat runt Norrköping idag och letat efter en räfflad aluminium slang som är väldigt böjlig då slangen kommer att sitta i ett snävt S  .

Hade även problem med pipen som är till avrinningen då den inte följde med biltemas turbo utan jag fick ta den gamla och den var lite böjd och det var inte biltemas men den gamla turbon var den lite böjd på..

Innan Jag fattade det så höll jag på att bli tokig.

Inte supersvårt att byta turbon men inte något man gör på en pisskvart heller.

Jag är väldigt glad att Svärfar kom hit vi började runt 14:00 på fredagen och hade bytta allt utom att få den tät vid avrinningen  00:20, åkte till Norrköping Mekonomen och köpa packnings pasta det verkade hålla tätt..

vi använde oss av en sån där gör det själv handbok Haynes  tror jag dom heter, där stod det att man skulle åka till saab och justera trycket??????? stod inte varför.

Det har helt klart varit en upplevelse att byta turbon men jag är riktigt orolig varför den rasade då vi inte hittade något som kunde ha haft sönder den gamla turbon .. den var helt slut bara klonkade i den, glapp som attans .

mvh /lasse
Senast redigerat av vendicore (14 april 2012)

1 422 Inlägg
14 april 2012
31 000mil så ska du vara glad att turbon inte gått tidigare smile Det är en väldigt långlivad turbo det, speciellt på en saab. Att du ska åka till Saab och justera trycket är väl bara för att det ska bli rätt turbotryck för din programvara så du inte rasar något pga det laddar för högt. Det tar inte speciellt lång tid för dem att fixa och det är inget material du ska behöva betala så borde inte vara så dyrt alls smile Ta den säkra sidan och gör det istället för att justera själv om du är osäker vilket du verkar vara, kan sluta med ett ras till bara och är det motorn som rasar, inte turbon vilket blir betydligt dyrare.

5 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
Oj ja då lär det bli ett besök hos tjuvarna på saab igen hellre det än ett ras.. men det borde gå att köra med bilen om man inte gasar mycket? har som sagt bilen till pendling för jobbet skull.

tack för svaret.

mvh /lasse

1 422 Inlägg
14 april 2012
Jaja, inga problem. Bara du inte gasar så laddet skenar om du har det uppskruvat

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
14 april 2012
saab har ju gjort det så smart att oljerören ligger för nära grenröret. detta innebär att oljan bränns fast på insidan av röret och mängden olja som kommer till turbon blir mindre ju mer bilen används.
byt alltid oljerören när du bytar turbo, annars är det risk att den nya skär igen.

5 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
Okej. När jag gasar så går turbo mätaren bara till 3/4 av det gula fältet då kan han väll inte ladda för mycket i alla fall va?

Sen det där oljeröret gick fanken inte att få tag i varken Mekonomen biltema eller Saab hade det hemma dock kunde Saab beställa det men vi hade inte tid att vänta .

vi blåste ur röret och pillade ifall det satt fast något i kanalen, vi kunde inte se något alls i röret faktiskt.
I detta fallet är det bara att hoppas att så var fallet, annars e jag snart på skroten med denna lilla pärla till bil som har slukat många många MÅNGA tusenlappar.

Mitt problem jag har just nu e att jag inte kan finna en slang till avrinningen till oljan som går tillbaka till motorn från turbon.

Verkar stört omöjligt  den behöver inte vara mer än 10 cm lång och vara väldigt flexibel. hade tänkt mig en räfflad aluminium slang .. t.ex.  en sådan man har till ventilation och sånt fast mycket mindre då det skall finnas kan bara i mig inte hitta det...  någon av er som vet? ... eller om ni har någon annan idé? .

Den måste i alla fall tåla olja och lite värme då  samt vara flexibel som tusan .. kommer att sitta som ett litet tajt (S)

Mvh /Lasse

58 Inlägg
14 april 2012
vendicore skrev:
Okej. När jag gasar så går turbo mätaren bara till 3/4 av det gula fältet då kan han väll inte ladda för mycket i alla fall va?

Sen det där oljeröret gick fanken inte att få tag i varken Mekonomen biltema eller Saab hade det hemma dock kunde Saab beställa det men vi hade inte tid att vänta .

vi blåste ur röret och pillade ifall det satt fast något i kanalen, vi kunde inte se något alls i röret faktiskt.
I detta fallet är det bara att hoppas att så var fallet, annars e jag snart på skroten med denna lilla pärla till bil som har slukat många många MÅNGA tusenlappar.

Mitt problem jag har just nu e att jag inte kan finna en slang till avrinningen till oljan som går tillbaka till motorn från turbon.

Verkar stört omöjligt  den behöver inte vara mer än 10 cm lång och vara väldigt flexibel. hade tänkt mig en räfflad aluminium slang .. t.ex.  en sådan man har till ventilation och sånt fast mycket mindre då det skall finnas kan bara i mig inte hitta det...  någon av er som vet? ... eller om ni har någon annan idé? .

Den måste i alla fall tåla olja och lite värme då  samt vara flexibel som tusan .. kommer att sitta som ett litet tajt (S)

Mvh /Lasse

Tidigare modeller hade väl en slang av gummi eller teflonliknande material då det ändå inte är något speciellt tryck i returen.. Gjorde du rent silen i oljetråget?
Mvh Robert

5 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
Silen i olje tråget. Ja den är rengjord av Saab själva för ca 100 mil sedan då jag hade den inne för att oljetrycket försvann och jag bytte vevaxel lagren samtidigt så den skall vara fin .

(kan ju vara därför turbon pajade) wink

Men på Saab skall man aldrig lita på i och för sig .. bad dom byta en slang (visste vid den tid punkten inte vad den var till) och dom sa att dom bytte den och tog 650 kr för det bytet... bara de att dom bytte fel slang när jag åkte tillbaka och påpekade detta så hänvisade dom till att detta var en provisorisk lagning och ingen garanti ges (DOM VILLE BYTA VEVAXEL OCH HELA KÖRET ) .  så jag fick betala 100kr för den slangen som faktiskt var trasig... den var den slangen som går till vevhus ventilationen det hårda stålröret . dom bytte den slangen som gick till ventilkåpan den var inte trasig de vet jag för jag tejpade den trasiga och dom sitter brevid varandra så jag kollade den  då... men men ... tjuvar är dom i alla fall..

mvh lasse

Sök