2715
Sök

Bra dåligt med att svetsdiffa en bakaxel

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
Hej jo ja undrar som så vad som är bra med positivt/negativt me en svetsdiffad bakaxel ??

då jag har lite ont om cash så funderar jag nämligen på att svetsdiffa axeln på 200an..

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
10 februari 2007
Jag har en svetsdiffad axel till röda trans amen.
De hoppar å studsar en hel del när man kör sakta å svänger, sliter däck som f-n.
Fördelar de håller å de håller i men till vilken nytta på en "svenssonbil".

- V8 - 4 ever . . .

Bilnörd
16 Inlägg
10 februari 2007
jo det funkar skitbra!!
se till så att du inte snålar med svetsen bara.. bränn på utav helvete, då håller det!!

nackdelarna kan vara att innerhjulet tuggar rätt illa när man typ ska parkera.. och sätter du på ett reservhjul som inte har samma dimention som det andra bakdäcket så drar det en hel del!!

Almännt tokig
481 Inlägg
10 februari 2007
Beror på vad du ska använda den till ska du köra med den varje dag är inte svets diff att rekomendera, ska du haden som fin bil köra lite bana drifta och så är det ingen dum ide.
sen är risken större att det går isönder med men då kan man köpa en riktig diff då istället.

Inline sixes ist sie scheisse.......

1 893 Inlägg
10 februari 2007
Det håller för hårdkörning där man ändå spinner loss med innerhjulet, men det sliter stygt på bakaxeln vid vanlig körning, märks ju tydligt på den onormala däcks slitaget. wink
De flesta jag vet som kört "Esab-diff" har slutat med trasig drivaxel. Det ghar iofs då varit tunga jänke bilar, och det brukar hålla länge, men till slut tar det ut sin rätt.

EDIT: kör du med bilen på vintern? Då måste du lära dig drifta om du inte redan kunde det innan. Om du inte spinner i kurvor i snö och halka, så puttar bakhjulen dig rakt fram.
Behöver inte vara Esab-diff för den upplevelsen, jag körde runt i två vintrar med en cheva VAN med diffbroms, ville man inte åka rakt fram så var man tvungen att trampa lite extra på axeleratorn. wink
Senast redigerat av Kristian_V (10 februari 2007)

Robban
13 Inlägg
10 februari 2007
nån som har testat o svetsa diffen på en framhjulsdriven bil??

"man ser inte skogen för alla träd"

Snabb =)
247 Inlägg
10 februari 2007
Är kul som f-n med svetsdiff körde så en hel vinter gick hyffsat bra men ställ överallt sen rasa bakaxeln och vxl lådan 24mil hemifrån tongue men det var på en volvo 240

Just real power no turbo shit =)

25 Inlägg
10 februari 2007
varför svetsa tror det finns en diff  från nån kingcab modell som ska passa rakt på ... kolla med 200ogs grabbsen på www.200sx.nu .... en sån kan man hitta för rimlig slant på skroten

skulle inte rekomendera att svetsa difen om du inte enbart tänkt köra dragracing eller driffting

The one who have gone to far is the only one who knows how far you can go........

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
17 februari 2007
jag har svets diffat många av mina bilar å det finns 2 saker som är avgörande för livstläng/hålbarhet 1. Var väldigt noga med rengörning 2. svetsa lite itaget å svag ström men ändå att det bränner in, brassar du på för hårt så blir det härdfel. i min ena 240 glt så körde jag över 1500 mil utan problems å det var min andra bil så den fick lida pin wink

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

Abiit, excessit, evasit, erupit
145 Inlägg
24 februari 2007
jag säger svetsa..!! jag var helt imot det tills jag köpte en slö sjuhunda-40..! den kändes ju piggar när man kunnde göra ringar å sladda obehindrat..!! hehehe visst det kostade ju endel drivaxlar ( en var tredje månad) men vaddå det e ju kul..! men tillslut fick man känna sig besegrad..!! "diffen" skarihop..! eller lagren blev för varma å slog sig..! blev ovala ist för runda..! hehehe så nu under vinter kör man "o-Diffat" men till sommaren blir det "Ivar-Diffat" igen..! (nackdelen är dok att folk kollar snett när man parkerar å det bli elaka tjut från asfalten Hmmmm.... men det är ju deras problem.. hehehe)   "IVAR-DIFFEN TILL ALLA"

Abiit, excessit, evasit, erupit - Han har farit, försvunnit, undkommit, störtat iväg.

LEGITIMERAD KLAPPSÄNKARE
153 Inlägg
24 februari 2007
Så länge du sätter jorden så nära som möjligt där du ska svetsa så är det ingen fara... Du kanske skjuter drivaxlar åt alla håll men då rasar ju inte klumpen iaf.. Så länge du inte sätter jorden så långt ifrån att strömmen går igenom lagren så kan du svetsa som en dåre=)smile

Alla skriver alltid citat i hopp om att verka smartare än vad man är, men det känns lite löjligt att försöka verka smartare med andras ord...

Sök