3028
Sök

Skillnader på koppling, växelåda mm. på de olika 9-3

50 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
#1
Ska till och köpa bil och det lutar lite åt en tidig Saab 9-3 med T5 motorn, dock så har jag lite funderingar om modellen. Är det någon skillnad på växelådan, koppling, drivknutar och andra viktiga grejer på de olika motorerna, 150hk, 185hk och 199hk? Har jag även rätt i att dessa motorer hade T5 motorn upp till 1999 eller har även 2000 modellerna den? Finns det andra sätt att se att det är en T5:a än den röda tändkasseten?

Ska troligtvis chippa bilen med steg 1 så skulle va bra att veta vilken som klarar det bäst.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
2 april 2012
#2
alla vanliga 9-3 turbo har likadana lådor, kopplingar och drivlina (drivaxlar och knutar).
9-3 viggen har en annan historia hämtade mest hämtade från saab 9-5, samt lika stor fast kraftigare koppling som övriga 9-3or

T5 motorn fanns 98-99 och som 154hk -00

det som skiljer 200hk mot 154 och 185hk, är att den har hårdare wastegate klocka och den bättre x-flow Intercooler som senare sitter standard 01-02
Senast redigerat av kwansa (2 april 2012)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

50 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#3
kwansa skrev:
alla vanliga 9-3 turbo har likadana lådor, kopplingar och drivlina (drivaxlar och knutar).
9-3 viggen har en annan historia hämtade mest hämtade från saab 9-5, samt lika stor fast kraftigare koppling som övriga 9-3or

T5 motorn fanns 98-99 och som 154hk -00

det som skiljer 200hk mot 154 och 185hk, är att den har hårdare wastegate klocka och den bättre x-flow Intercooler som senare sitter standard 01-02

Okay. Hårdare wastegate och bättre intercooler är väll inget man behöver vid steg 1?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
3 april 2012
#4
Crille-swe skrev:
kwansa skrev:
alla vanliga 9-3 turbo har likadana lådor, kopplingar och drivlina (drivaxlar och knutar).
9-3 viggen har en annan historia hämtade mest hämtade från saab 9-5, samt lika stor fast kraftigare koppling som övriga 9-3or

T5 motorn fanns 98-99 och som 154hk -00

det som skiljer 200hk mot 154 och 185hk, är att den har hårdare wastegate klocka och den bättre x-flow Intercooler som senare sitter standard 01-02

Okay. Hårdare wastegate och bättre intercooler är väll inget man behöver vid steg 1?

behöver och behöver, en riktigt varm sommardag så underlättar en bättre intecooler smile
Om den wastegateklockan som sitter på nu är fräsh, så behövs inte en hårdare för steg 1.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

50 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#5
Har en ny fundering nu. Saab 9-3 OG AERO, har den annan koppling och växellåda än de svagare modellerna? Vilka saker skiljer Aero från de andra rent mekaniskt sätt?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
18 april 2012
#6
Crille-swe skrev:
Har en ny fundering nu. Saab 9-3 OG AERO, har den annan koppling och växellåda än de svagare modellerna? Vilka saker skiljer Aero från de andra rent mekaniskt sätt?

nopp, skiljer inte på lådan eller kopplingen, det finns bara 3st kopplingar till og9-3...viggen, 2,0t och Diesel.

Det som skiljer på aeron mot vanliga 2,0t, är det sitter en annan turbo (Td0415t #5), har andra andra avgasventiler, och mjukvaran.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.


Sök