Bakaxel/diff-detaljer Volvo 7/900

Robino
19 april 2012 · 241 Inlägg

Hallå.
Jag har haft en jävla massa problem med bakaxlar nu på senaste, och nu är det dags för en ordentlig renovering av en axel (vi kallar den för primär).

Jag har kommit så långt att jag har tömt den primära axeln helt, utom pinjong.
Jag har dessutom en annan axel som donator. Denna med de utvändiga fästena bortkapat.
Donatoraxeln är även den tömt sånär som på pinjongen.
Donatorns diff ska användas i den primära axeln.
Den primäras diff ska skrotas.

Här är kruxet.
Den primäras pinjong är något lätt skadad. Små hack i dreven. Inget (i mina okunniga ögon) jätte allvarligt.
Vågar jag köra på det endå?

Det andra kruxet är som så att donatorns packbox läcker. Den pinjongen sitter dessutom med en 27mm mutter.
Den primäras packbox är hel och muttern är av storlek 30mm.
Går det att använda 27mm i den primära bakaxeln?

Hastighetskransen på donatordiffen (som ska användas i den primära) är av annan typ än den som satt i.
Donatordiffens krans är av sådan typ som ser ut som en stege.
Den primäras skot-diff's hastighetskrans är av ABS-typ. Alltså som ett drev.
Går det att flytta över ABS-kransen till donatordiffen?


Att tillägga är mer info om axlarna.
Primära bakaxeln (orörd)
3.54-utväxling, obromsad diff, ABS, Alu-lock.

Donator (orörd)
??-utväxling, obromsad, utan ABS, stållock.

Jag finner ingenstans om det är 1030 eller 1031 på någon av axlarna.
Jag har dock testmonterat donatordiffen i primäraxeln och den passar mot pinjongen utan glapp.

Detta är vad jag har att arbeta med. Vänligen kommentera inte att jag ska köpa en nu komplett eller köpa en riktig diff eller så. Jag ska göra detta. Hoppas bara på hjälp.

Tack
/Robino

Magistern Industritekniker
19 april 2012 · 433 Inlägg

Asså det är inte bara att montera och flytta diff och andra detaljer kring bakaxeln hur som helst mellan axlar. Du måste montera och shimsa in pinjongen med rätt förspänning i lagren osv. För det måste du ha indikatorklockor så du kan mäta flankspelet mellan kronhjul och pinjong och du bör/måste mäta upp diffhuset så att du har ett riktvärde. Det är billigare  och lättare att bara byta axel rakt av. Men om du insisterar finns det en snubbe i Tumba som är bra som fan med sånt där.

Anledningen till att jag vet är att jag jobbar på Scania och tillverkar just Kronhjul och pinjong.

Lycka till.

Senast redigerat av Magistern (19 april 2012)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Robino
22 april 2012 · 241 Inlägg

Magistern skrev:
Asså det är inte bara att montera och flytta diff och andra detaljer kring bakaxeln hur som helst mellan axlar. Du måste montera och shimsa in pinjongen med rätt förspänning i lagren osv. För det måste du ha indikatorklockor så du kan mäta flankspelet mellan kronhjul och pinjong och du bör/måste mäta upp diffhuset så att du har ett riktvärde. Det är billigare  och lättare att bara byta axel rakt av. Men om du insisterar finns det en snubbe i Tumba som är bra som fan med sånt där.

Anledningen till att jag vet är att jag jobbar på Scania och tillverkar just Kronhjul och pinjong.

Lycka till.

Att shimsa är inga bekymmer. Det får jag hjälp med.

Xuri One Man Clan
22 april 2012 · 4 287 Inlägg

Magistern skrev:
Asså det är inte bara att montera och flytta diff och andra detaljer kring bakaxeln hur som helst mellan axlar. Du måste montera och shimsa in pinjongen med rätt förspänning i lagren osv. För det måste du ha indikatorklockor så du kan mäta flankspelet mellan kronhjul och pinjong och du bör/måste mäta upp diffhuset så att du har ett riktvärde. Det är billigare  och lättare att bara byta axel rakt av. Men om du insisterar finns det en snubbe i Tumba som är bra som fan med sånt där.

Anledningen till att jag vet är att jag jobbar på Scania och tillverkar just Kronhjul och pinjong.

Lycka till.

volvo axel till volvo axel brukar funka bra... dom är gjorda i samma maskiner tongue
jag är de enda av alla polare som jag känner som faktiskt shimsat in min axel, eller ja de var med min förra diff de :p    har aldrig hört någon kör sönder en volvoaxel för dom inte shimsat in.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Robino
22 april 2012 · 241 Inlägg

Nu har jag vart ute och fotograferat delarna.

Här kommer en bild på pinjongen som sitter i bakaxeln jag ska använda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114170/114170-c070c899aaac8e3153328d856ed8635f.jpg

Detta är pinjongen från donatorbakaxeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114170/114170-7f2efc1f1a399c60bf92bc9d9417a554.jpg

Och här är en bild på ABS/Hastighetskransen från gamla diffen som jag vill montera på nya diffen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114170/114170-b08b675c25ba32357d4a85b02bac2cc5.jpg

Robino
22 april 2012 · 241 Inlägg

Slänger även upp en bild på den nya diffen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114170/114170-6741626368854754517019b985a09c62.jpg

Magistern Industritekniker
22 april 2012 · 433 Inlägg

Xuri skrev:

Magistern skrev:
Asså det är inte bara att montera och flytta diff och andra detaljer kring bakaxeln hur som helst mellan axlar. Du måste montera och shimsa in pinjongen med rätt förspänning i lagren osv. För det måste du ha indikatorklockor så du kan mäta flankspelet mellan kronhjul och pinjong och du bör/måste mäta upp diffhuset så att du har ett riktvärde. Det är billigare  och lättare att bara byta axel rakt av. Men om du insisterar finns det en snubbe i Tumba som är bra som fan med sånt där.

Anledningen till att jag vet är att jag jobbar på Scania och tillverkar just Kronhjul och pinjong.

Lycka till.

volvo axel till volvo axel brukar funka bra... dom är gjorda i samma maskiner tongue
jag är de enda av alla polare som jag känner som faktiskt shimsat in min axel, eller ja de var med min förra diff de :p    har aldrig hört någon kör sönder en volvoaxel för dom inte shimsat in.

Du arbetar inte i en bearbetningsfabrik och är inte utbildad industritekniker. Det hör jag. Kör på det om du vill chansa. Jag är inte sen som chansar. Ska det hålla med rätt livslängd,bullernivå och annat så ska se va rätt.

Kör på ni. Bonnmek har ju visat sig funka mer än en gång. Ett litet tag iaf.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Xuri One Man Clan
23 april 2012 · 4 287 Inlägg

Magistern skrev:

Xuri skrev:

Magistern skrev:
Asså det är inte bara att montera och flytta diff och andra detaljer kring bakaxeln hur som helst mellan axlar. Du måste montera och shimsa in pinjongen med rätt förspänning i lagren osv. För det måste du ha indikatorklockor så du kan mäta flankspelet mellan kronhjul och pinjong och du bör/måste mäta upp diffhuset så att du har ett riktvärde. Det är billigare  och lättare att bara byta axel rakt av. Men om du insisterar finns det en snubbe i Tumba som är bra som fan med sånt där.

Anledningen till att jag vet är att jag jobbar på Scania och tillverkar just Kronhjul och pinjong.

Lycka till.

volvo axel till volvo axel brukar funka bra... dom är gjorda i samma maskiner tongue
jag är de enda av alla polare som jag känner som faktiskt shimsat in min axel, eller ja de var med min förra diff de :p    har aldrig hört någon kör sönder en volvoaxel för dom inte shimsat in.

Du arbetar inte i en bearbetningsfabrik och är inte utbildad industritekniker. Det hör jag. Kör på det om du vill chansa. Jag är inte sen som chansar. Ska det hålla med rätt livslängd,bullernivå och annat så ska se va rätt.

Kör på ni. Bonnmek har ju visat sig funka mer än en gång. Ett litet tag iaf.

Nej  de är inget yrke jag är utbildad för eller jobbar med.
men dom är gjorda efter samma spec och de torde inte skilja så mycke.
vet flertalet som har bytt i sina axlar utan problem.

Ja "bonnmek" har funkat bra länge. flera år med 3 gånger effekten...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Robino
23 april 2012 · 241 Inlägg

Tacksam för svar på frågorna jag ställde.

Vågar jag köra på den skadade pinjongen eller ska jag försöka byta?
Går det att flytta över ABS/Hastighetskransen från den trasiga till den hela diffen?

Tanken är att bilen skall rulla. Den ska inte busköras med, inget burnande eller sladdande. Dessutom original i motorn igen.

MVH
Robino

baltis
24 april 2012 · 1 948 Inlägg

Robino skrev:
Tacksam för svar på frågorna jag ställde.

Vågar jag köra på den skadade pinjongen eller ska jag försöka byta?
Går det att flytta över ABS/Hastighetskransen från den trasiga till den hela diffen?

Tanken är att bilen skall rulla. Den ska inte busköras med, inget burnande eller sladdande. Dessutom original i motorn igen.

MVH
Robino

Du får ursäkta mig... men varför inte bara köpa en ny bakaxel? Sist jag var i volvo-svängen så kostade dom 100-500kr...

Koop
24 april 2012 · 1 867 Inlägg

Den första pinjongen är skrot, det saknas ju bitar på alla kuggarna.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang