Besiktat bil, 2 st däckmönster för litet, men står ej vilka däck det gäller? -ford mondeo

pepin
30 april 2012 · 15 Inlägg

Som jag skrev så är min bil ny besiktigad, och fick en 2a på 2 st däck, men det står ej på pappret vilka däck det är. går det att ta reda på på något sätt?

Mvh mattias

Ford mondeo (1993)
M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
30 april 2012 · 423 Inlägg

Kolla på alla fyra och byt dom två sämsta?

Lagen säger ju minst 1,6 mm mönsterdjup på sommardäck...

Nybergrobin
30 april 2012 · 2 381 Inlägg

Dem ska vara ordentligt sliten innan man får 2a på däck så jag rekommenderar dig starkt att köpa 4 nya däck, alternativt att du köper 4 begagnade för en billig peng.

KHRacing
30 april 2012 ·

Det skall framgå av besiktkingsprotokollet vilket däck det gäller.

pepin
30 april 2012 · 15 Inlägg

det enda det står på protokollet är (EG: 5.2.3) Däck, två st, mönsterdjup för litet.

det är dyrt med lågprofil så får köpa 2 nu och 2 nästa månad, men den ska ju besiktigas nu igen snart!

Ford mondeo (1993)
Expoze
30 april 2012 · 2 024 Inlägg

Borde inte vara så svårt att avgöra med ögonen vilka däck som är mest slitna.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
pepin
30 april 2012 · 15 Inlägg

bara ett man ser skillnad på, resten är väldigt lika. så det är just det som är problemet:P

Ford mondeo (1993)
Stefan Varberg Supraman
30 april 2012 · 2 300 Inlägg

Be däckfirma kolla om du e osäker.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
jok3 Lastbilsschaffis
30 april 2012 · 886 Inlägg

Skulle inte änns åkt dit om jag hade så dåliga däck. Skulle ha hört mig för om jag kunnde lånat någon annans hjul genom SBP och sedan bytt mina så fort det finns pengar till det.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
Xuri One Man Clan
30 april 2012 · 4 287 Inlägg

minst 1.6 mm på 75% av däcket slityta/huvudyta ska vara godkänt. . mät och kolla ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
hangman
30 april 2012 · 2 174 Inlägg

jok3 skrev:
Skulle inte änns åkt dit om jag hade så dåliga däck. Skulle ha hört mig för om jag kunnde lånat någon annans hjul genom SBP och sedan bytt mina så fort det finns pengar till det.

+1, vem kör med så dåliga däck egentligen så dom inte ens går igenom SBP? lagom gött när det regnar och får vattenplaning, eller ska bromsa. Har man inte råd med lagliga däck ska man inte ha bil, säkerheten ska man fan inte tumma på!

hangman
30 april 2012 · 2 174 Inlägg

pepin skrev:
det enda det står på protokollet är (EG: 5.2.3) Däck, två st, mönsterdjup för litet.

det är dyrt med lågprofil så får köpa 2 nu och 2 nästa månad, men den ska ju besiktigas nu igen snart!

500 kr hjulet för helt nya ink frakt på däckonline är ju inte farligt. Och har du så jävla dåligt med pengar släng på vinterdäcken, man får besikta med dom, dom måste vara minst 3 mm bara.

KHRacing
30 april 2012 ·

hangman skrev:

pepin skrev:
det enda det står på protokollet är (EG: 5.2.3) Däck, två st, mönsterdjup för litet.

det är dyrt med lågprofil så får köpa 2 nu och 2 nästa månad, men den ska ju besiktigas nu igen snart!

500 kr hjulet för helt nya ink frakt på däckonline är ju inte farligt. Och har du så jävla dåligt med pengar släng på vinterdäcken, man får besikta med dom, dom måste vara minst 3 mm bara.

det är bara inder vinterväglagsperioden som vinderdäck/sommardäck måste ha 3mm. inte under sommarperioden

hangman
30 april 2012 · 2 174 Inlägg

KHRacing skrev:

hangman skrev:

pepin skrev:
det enda det står på protokollet är (EG: 5.2.3) Däck, två st, mönsterdjup för litet.

det är dyrt med lågprofil så får köpa 2 nu och 2 nästa månad, men den ska ju besiktigas nu igen snart!

500 kr hjulet för helt nya ink frakt på däckonline är ju inte farligt. Och har du så jävla dåligt med pengar släng på vinterdäcken, man får besikta med dom, dom måste vara minst 3 mm bara.

det är bara inder vinterväglagsperioden som vinderdäck/sommardäck måste ha 3mm. inte under sommarperioden

japp om det är dubbat ska dom ha 3, är det året runt 1.6, men rena vinterdäck ska ha 3, sommardäck behöver aldrig ha 3 mm, du får besikta mitt i vintern din sommarbil med 1.6 mm runt om.

Senast redigerat av hangman (30 april 2012)

M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
1 maj 2012 · 423 Inlägg

KHRacing skrev:
Det skall framgå av besiktkingsprotokollet vilket däck det gäller.

Fel, vid dåligt mönster skrivs bara antal däck som är dåliga, däremot vid skador på däcken måste placeringen skrivas ut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang