2512
Sök

V8 tpi som bara dör och går ojämnt

Four wheel drive crazy
27 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#1
Jag håller på och försöker hjälpa min bror med hans camaro.
Det är en -86 med Tpi insprut orginal satt det en 305 smallblock i den, men det va inte förra ägaren nöjd med.
Så han köpte en Summit race 350 V8 som skall leverera minst 400 hk, de som blev problem va att han trodde det va motorn på bilden i katalogen man köpte.
Men de är det ju inte för man får ju inte med de som är visentligt så som insug med spridare och viktiga komponenter.
Så när motorn kom till sverige fick dom ju flytta över allt så som, 305ans insugplatta, insugsrör, gas spjäll, fördelaren, grenrör, samtliga givare som tex oljetyrksgivare insugstempgivare tomgångsmotor m fl

Jag och min bror har fått tag i en 350s fördelare och monterat på, samt att bilen varit på verkstad för koll att nollning av tändningen är rätt ställd.
Men får pärlan inte och gå som den ska trots detta.

Tacksam för tips och ev tricks.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
9 maj 2012
#2
Inte konstigt alls... Börja dan med att byta Prom i styrenheten till ett som har rätt mappning för aktuell motorkonfiguration. Sen flödar inte spjällhus och runners på långa vägar för att försörja några +400Hk. Normalt så byter man ut dessa redan på en originalmaskin för att få lite bättre fjong i orginalbitarna.

Det skiljer ingenting mellan en fördelare från en 305 TPI kontra en 350. Kolla bara att triggerhjulet under locket är rent och fritt från rost för det är ett vanligt fel och då blir maskin gärna dum. Vanligt är även tjuvluft i insugspackningar. En dålig mek. kan ge samma resultat roll

För att ställa tändning på en TPI behöver man inte anlita någon verkstad. Det är bara att dra isär kontakten som sitter på bruna kabeln intill tändmodulen. Sen använder man en vanlig tändinställningslampa, precis som på vilken bil som helst mot svängdämparen/remskivan. TPI´n ska original ställas på sex grader före. Sätt sedan ihop kontakten och kolla med lampan igen att datorn avancerar upp tändningen till 20-25grader.
Senast redigerat av hotrodder (9 maj 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Four wheel drive crazy
27 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
#3
hotrodder skrev:
Inte konstigt alls... Börja dan med att byta Prom i styrenheten till ett som har rätt mappning för aktuell motorkonfiguration. Sen flödar inte spjällhus och runners på långa vägar för att försörja några +400Hk. Normalt så byter man ut dessa redan på en originalmaskin för att få lite bättre fjong i orginalbitarna.

Det skiljer ingenting mellan en fördelare från en 305 TPI kontra en 350. Kolla bara att triggerhjulet under locket är rent och fritt från rost för det är ett vanligt fel och då blir maskin gärna dum. Vanligt är även tjuvluft i insugspackningar. En dålig mek. kan ge samma resultat roll

För att ställa tändning på en TPI behöver man inte anlita någon verkstad. Det är bara att dra isär kontakten som sitter på bruna kabeln intill tändmodulen. Sen använder man en vanlig tändinställningslampa, precis som på vilken bil som helst mot svängdämparen/remskivan. TPI´n ska original ställas på sex grader före. Sätt sedan ihop kontakten och kolla med lampan igen att datorn avancerar upp tändningen till 20-25grader.

Anledning till verkstan fick ta den biten va för fördelaren va placerad med tändkablar 180 grader fel
Men när man drar isär den kabeln så märks ingen skillnad i gången
Ska jaga tag i ett nytt chip till boxen då


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
10 maj 2012
#4
redneck75 skrev:
hotrodder skrev:
Inte konstigt alls... Börja dan med att byta Prom i styrenheten till ett som har rätt mappning för aktuell motorkonfiguration. Sen flödar inte spjällhus och runners på långa vägar för att försörja några +400Hk. Normalt så byter man ut dessa redan på en originalmaskin för att få lite bättre fjong i orginalbitarna.

Det skiljer ingenting mellan en fördelare från en 305 TPI kontra en 350. Kolla bara att triggerhjulet under locket är rent och fritt från rost för det är ett vanligt fel och då blir maskin gärna dum. Vanligt är även tjuvluft i insugspackningar. En dålig mek. kan ge samma resultat roll

För att ställa tändning på en TPI behöver man inte anlita någon verkstad. Det är bara att dra isär kontakten som sitter på bruna kabeln intill tändmodulen. Sen använder man en vanlig tändinställningslampa, precis som på vilken bil som helst mot svängdämparen/remskivan. TPI´n ska original ställas på sex grader före. Sätt sedan ihop kontakten och kolla med lampan igen att datorn avancerar upp tändningen till 20-25grader.

Anledning till verkstan fick ta den biten va för fördelaren va placerad med tändkablar 180 grader fel
Men när man drar isär den kabeln så märks ingen skillnad i gången
Ska jaga tag i ett nytt chip till boxen då

Helt normalt att du inte märker någon skillnad i gången när kabeln delas. Det som händer är att ECM lägger en felkod och ställer tändningen i ett grundläge där maskin ska kunna köras till en verkstad. Chipet får du anpassat till din specifika motorkonfiguration och tänk även på att det ska vara utan air, EGR mm. Som jag beskrev ovan är det rätt värdelöst att ha toppar/bottendel med delar på topp som inte kan leverera den luft/bränsleförsörjning som underdelen behöver. Sen har du allt att tjäna på att hämta runners, spjällhus etc. på andra sidan pölen, för här hemma blir det dyrt.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök