Turbomätare på Saab Turbo 2.8

sabsthlm
10 maj 2012 · 113 Inlägg

nån som vet hur sådan är kopplad/funkar?

Bsr:
Mätaren i bilen visar inte laddtryck, utan den visar moment. Den är dessutom modifierad för att inte gå in på rött. Effekten borde kännas även om mätaren inte visar någon skillnad. ;-)

Ha en bra dag.

Med vänliga hälsningar /BSR

TireSlayer Tvivlare
10 maj 2012 · 2 266 Inlägg

antagligen får den signal över can-nätet från motordatorn.

vill du att din mätare ska skena? jag förstår inte riktigt tongue

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
sabsthlm
10 maj 2012 · 113 Inlägg

turbo mätare brukar visa laddtryck? inte moment?

TireSlayer Tvivlare
10 maj 2012 · 2 266 Inlägg

Laddtrycksmätare visar laddtryck. En "turbomätare" kan ju visa allt möjligt egentligen, turbons hastighet t.ex. Tydligen visar saabs mätare moment smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
sabsthlm
10 maj 2012 · 113 Inlägg

Tydligen...får väl köpa en mekanisk  å koppla in smile..svår placerat dock...

Drunk A.Sörman
10 maj 2012 · 1 299 Inlägg

Men det kan väll inte stämma Saab har väll alltid haft laddtrycks mätare ??

Moment mätare ??? big_smile

sabsthlm
10 maj 2012 · 113 Inlägg

mina tidigare saabar med turbo mätare har haft slang till typ insuget

Drunk A.Sörman
10 maj 2012 · 1 299 Inlägg

Ja har aldrig hört att det skulle vara skillnad på din.Hände det inget när du chippa eller går den bra men syns ingen skillnad på mätaren? smile

sabsthlm
10 maj 2012 · 113 Inlägg

lite mer "ryt" blev det fast mätarn visar samma, borde va högre laddtryck efter "chippning"

Drunk A.Sörman
10 maj 2012 · 1 299 Inlägg

Ja det absolut hur stor hk skillnad skulle det bli ?smile

sabsthlm
10 maj 2012 · 113 Inlägg

bara 20 hk, fast 80 nm!
Jo det går lite bättre än org, ville se laddtrycks skillnad, om det nu är högre tryck

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
10 maj 2012 · 6 170 Inlägg

Drunk skrev:
Men det kan väll inte stämma Saab har väll alltid haft laddtrycks mätare ??

Moment mätare ??? big_smile

Ingen saab har haft laddtrycksmätare sedan den sista 9000 med fulltrycksmotor lämnade fabriken...


På 9-5 och 9-3 med T7 är det luftmassa mätaren visar och inte tryck. Ska man se laddtryck så är det separat graderad mätare som gäller...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Drunk A.Sörman
10 maj 2012 · 1 299 Inlägg

Jo det är ju alltid trevligt å se hur mycket bilen laddar.Men det går väll fortfarande å koppla in en mekanisk mätare
Måste ju finnas massor med folk på garaget som har gjort det.

Drunk A.Sörman
10 maj 2012 · 1 299 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Drunk skrev:
Men det kan väll inte stämma Saab har väll alltid haft laddtrycks mätare ??

Moment mätare ??? big_smile

Ingen saab har haft laddtrycksmätare sedan den sista 9000 med fulltrycksmotor lämnade fabriken...


På 9-5 och 9-3 med T7 är det luftmassa mätaren visar och inte tryck. Ska man se laddtryck så är det separat graderad mätare som gäller...

Jaha där ser man man slutar aldrig lära sig.Så det är luftmassa den visar varför i hela friden vill man veta det ? big_smile

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
10 maj 2012 · 6 170 Inlägg

Drunk skrev:

TBOC_Razor skrev:

Drunk skrev:
Men det kan väll inte stämma Saab har väll alltid haft laddtrycks mätare ??

Moment mätare ??? big_smile

Ingen saab har haft laddtrycksmätare sedan den sista 9000 med fulltrycksmotor lämnade fabriken...


På 9-5 och 9-3 med T7 är det luftmassa mätaren visar och inte tryck. Ska man se laddtryck så är det separat graderad mätare som gäller...

Jaha där ser man man slutar aldrig lära sig.Så det är luftmassa den visar varför i hela friden vill man veta det ? big_smile

För genom att se luftmassan vet man ju ungefär vilken effekt man får ut, det gör man inte med laddtryck.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Drunk A.Sörman
10 maj 2012 · 1 299 Inlägg

så då skulle man se skillnad på den om man chippar ? smile

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
10 maj 2012 · 6 170 Inlägg

På T7 vet jag att man ser skillnad vid lite större trim iaf men på T8 har jag ingen aning..

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang