Volvo 940 b230fk läcker olja överallt :(

Pettzon88
19 maj 2012 · 295 Inlägg

Hej, jag har än problem med mitt oljeläck.

När jag står still syns det att det droppar som en bana runt högersidan av motorn,

ungefär 3 droppar framtill i sidled och sen är de typ 3-4 droppmärken på högersidan ända till bakkant av motorn.

Detta sker alltså så den droppar runt "skydds"plasten under motorn.

Någon som kan ha en aning om vad det kan vara? Jag har bytt oringar i fördelarn så där läcker den inte längre, läcker inte vid oljetycksgivaren heller, har bytt packning till oljereturen i turbon också, där är de också torrt.

Någon som har en ide? Nästkommande kommer att bli att byta packningar i oljefällan, packboxar framme i motorn.


Motorn en b230fk -96a med ac.

Mvh//Fredrik

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!
Martin81
19 maj 2012 · 1 232 Inlägg

har samma på min trodde först att det va topplockspackningen å bytte den, men nejdå, allapackboxar i motorn, men nejdå, ventilkåpspackningen, ja jag tror det, men det eklart vi kanske inte har samma läck elr?

Mickius
19 maj 2012 · 4 670 Inlägg

Mitt råd!

Tvätta motorn grundligt. bort med all plast och skit som blir ivägen vid felsökning. Starta upp bilen så kommer du se rätt snart vart det kommer olja ifrån.

Förstår inte dom som felsöker med en skitig motor är ett helvete o se vart det kommer ifrån när hela motorn är skitig.

Martin81
19 maj 2012 · 1 232 Inlägg

nja min va allt rentvättad och fri från allt på riktig bilverkstad.

Pettzon88
19 maj 2012 · 295 Inlägg

min har jag torkat rent 2 gånger, ser ut som de kommer från framtill så de rinner bak,

för en vecka sen torka jag av allt i baktill vid låda osv, nu var de exakt lika mycket där igen. på ambulansstag, oljeurtappningspluggen, skruvarna till oljetrågen och sen var de olja den vägen ändra fram. torka upp allt som gick nu så får se härnäst.. ventilkåpspackningen är bytt och där är de torrt, även torrt mellan block och topp.

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!
D_Carlsson Bonntrimmare
19 maj 2012 · 620 Inlägg

Lyft ur motorn riv isär den och byt alla packningar det gör du på ca 30 timmar om du inte gjort det förut.

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Pettzon88
19 maj 2012 · 295 Inlägg

D_Carlsson skrev:
Lyft ur motorn riv isär den och byt alla packningar det gör du på ca 30 timmar om du inte gjort det förut.

okej, har aldrig gjort de, har ingen plats att stå heller, och säkerligen inga verktyg till detta heller wink

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!
D_Carlsson Bonntrimmare
19 maj 2012 · 620 Inlägg

Pettzon88 skrev:

D_Carlsson skrev:
Lyft ur motorn riv isär den och byt alla packningar det gör du på ca 30 timmar om du inte gjort det förut.

okej, har aldrig gjort de, har ingen plats att stå heller, och säkerligen inga verktyg till detta heller wink

En hylsnyckelsats, lite tänger å skuvmejslar, en kofot om det jävlas , insexnycklar, och 2 pallbockar. Motorlyft går att låna. 

Mvh Daniel

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Pettzon88
19 maj 2012 · 295 Inlägg

ok ok smile skulle nog inte våga helt själv iaf. bra att ha med någon som kan ifall man gör något galet som kan säga hur man ska göra. men går inte göra de ute på parkeringen direkt wink

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!
D_Carlsson Bonntrimmare
19 maj 2012 · 620 Inlägg

Nja när du klyver motorn kan det ju vara bra om saker inte blåser bort. Men lyfta i och ur motorn funkar ju bra att göra utomhus. Mitt första motorbyte på en bil gjorde jag ute på parkeringen i november

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Martin81
19 maj 2012 · 1 232 Inlägg

haha gött i nov . haha värsting!!!!!

D_Carlsson Bonntrimmare
19 maj 2012 · 620 Inlägg

lownslow skrev:
haha gött i nov . haha värsting!!!!!

Vafan jag var 18 år å ville ut å sladda 240 och topplocks packning verkade svårt att byta så jag bytte ut den gammla 21an mot effekt monstret b23a haha

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang