Vad pallar en 1.8 T motor i trimväg?

Lindmark_89
17 december 2009 · 243 Inlägg

Sitter i funderingar om att trimma bilen. Har dock ingen koll på vad dom olika grejerna klarar för effekt.

Vxl-låda, koppling, stakar, kolvar..You name it.

Motorn är en 1.8 T oh sitter i en Audi A4 Quattro-96 alltså (B5).

Just nu finns de ju 3" downpipe, optiflow-filter samt 2,5" avgas från bsr på den. Vad blir nästa steg i trimmningen?


Har verkligen ingen kunskap men är beredd att lägga både pengar oh tid på att lära mig så bara ös på med tips och info=)

Friskt satsat, hälften vunnet;)
zlaban08 Glidarn
17 december 2009 · 408 Inlägg

Lindmark_89 skrev:
Sitter i funderingar om att trimma bilen. Har dock ingen koll på vad dom olika grejerna klarar för effekt.

Vxl-låda, koppling, stakar, kolvar..You name it.

Motorn är en 1.8 T oh sitter i en Audi A4 Quattro-96 alltså (B5).

Just nu finns de ju 3" downpipe, optiflow-filter samt 2,5" avgas från bsr på den. Vad blir nästa steg i trimmningen?


Har verkligen ingen kunskap men är beredd att lägga både pengar oh tid på att lära mig så bara ös på med tips och info=)

ska följas, ska vässa min a4 -01

(obrut)
Opel astra 1,4 SI "Ambull Car" (1992)
Audi A4 AVANT 1,8T "BULLY" (2001)
Saras Stertman Motorsport AB
19 december 2009 · 246 Inlägg

1,8T motorn är en dyr pjäs att trimma om man vill ha seriös effekt och mycket effekt!

Så frågasn jag ställer Er är hur mycket Ni vill ha i effekt samt hur mycket pengar Ni egentligen hade tänkt att lägga på bilarna för att få dom snabbare!?

1,8T motorn med 150 eller 163 hk versionen är svår att få över 210-220 äkta HK!
För där bottnar spridare & turbo ungefär samtidigt!

Så för att gå över den gränsen och bibehålla bilens driftsäkerhet så är det byte av både turbo samt spridare...
Men det kanske Ni redan visste?
Sedan behöver man se över intercooler samt självklart mjukvaran i bilen...
mvh Jimmy Särås

Stertman Motorsport
www.stertman.com
Din Audi, BMW, Lamborghini, Mini, Seat, Skoda, Porsche & Volkswagen specialist.
Lindmark_89
19 december 2009 · 243 Inlägg

större turbo, spridare samt ic va jag redan inställd på att byta;)..de jag e lite mer fundersam över är hur mkt stakarna oh allt sånt pallar? originalgrejerna då alltså, samt koppling oh hela den biten?

Friskt satsat, hälften vunnet;)
P. Hansson
20 december 2009 · 106 Inlägg

Över 300 på orginalbotten är ganska farligt. Grejjerna i dom är riktigt veka.

Eagle tillverkar stakar till den motorn. Kostar inte speciellt mkt.

---???---
torpis Forummoderator
20 december 2009 · 10 572 Inlägg

titta på nordic audi, där finns en bra guide

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
kimizan
3 januari 2010 · 121 Inlägg

en audi a4 1,8t b5 växellåda klarar upp till 450 hp

TS_quattro fyrkrafsare
6 januari 2010 · 1 443 Inlägg

vill ha för mig att "den rosa helikoptern" drog en bra bit över 550 hästar ur en 1.8TS, men den var så hårt moddad att det knappast kan ses som realistiskt. han som hade den menade att det var topparna som sa stopp, gick inte att porta mer pga 5 ventiler per burk, godset blev för tunnt. Dahlbäck racing har väl ett antal paket, svindyra så det förslår men det kan ju vara en liten fingervisning om vad du kan komma upp i. Men se till att ta med dig stora plånboken, trimma är som sagt dyrt....

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
k1mm0 tokfrans
6 januari 2010 · 982 Inlägg

finns ju 1.8t med över 800hk oxå så wink

men 300hk med org stakar
sen beroende vilken växellåda du har, 5 växlar 02a/02J eller 6växlade 02M lådorna. dom med 6 växlar håller för SÅÅÅ mycket mer.

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
GKG
13 juli 2010 · 3 Inlägg

Jag är också drabbad av AUDIs B5 1.8ts med svarvkaraktär, efter att ha provat en polares  betydligt nyare a4:a med 2.0 och 6vxl blev jag sugen på att byta upp mig. Men varför göra saker enkelt för sig?

Går det att byta till den nyare drivlinan på ett "relativt" enkelt sätt, dvs. passar axlar, infästningar, avstånd mm?

beemern .......
13 juli 2010 · 2 655 Inlägg

vet en satte in ett chip i sin och han fick en vevstake genom blocket som följd, de verkar inte tåla så mycke org botten.

torpis Forummoderator
13 juli 2010 · 10 572 Inlägg

beemern skrev:
vet en satte in ett chip i sin och han fick en vevstake genom blocket som följd, de verkar inte tåla så mycke org botten.

dock kan man med felaktig programvara kan man skjuta sönder vad som helst.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
SibbSon Mr. AUDI !
11 januari 2012 · 642 Inlägg

beemern skrev:
vet en satte in ett chip i sin och han fick en vevstake genom blocket som följd, de verkar inte tåla så mycke org botten.

hahaha ^^

Four Rings To Rule Them All!
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Woojen
11 januari 2012 · 1 101 Inlägg

beemern skrev:
vet en satte in ett chip i sin och han fick en vevstake genom blocket som följd, de verkar inte tåla så mycke org botten.

Samtidigt finns det säkert en annan som har en jävligt fräsch motor å en jävligt bra mapp som kör 500hk på orginal botten?

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Subaru Impreza "ost" (2000)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
unquattro
18 mars 2012 · 64 Inlägg

Woojen skrev:

beemern skrev:
vet en satte in ett chip i sin och han fick en vevstake genom blocket som följd, de verkar inte tåla så mycke org botten.

Samtidigt finns det säkert en annan som har en jävligt fräsch motor å en jävligt bra mapp som kör 500hk på orginal botten?

Håller med i 1.8t AEB motorn är det väl samma stakar som i gamla s2/s4/s6 har jag för mig det är så inget är omöjligt hört om flera som åker 4-500hk i dom maskinerna (orörd botten) Har forskat lite i det och anledningen till att stakarna ger sig är att man tar ut för mycket vrid på låga varv. nu säger jag inte att detta stämmer men det är rätt så säker källa

Audi A4 1.8ts quattro "605whp" (2000)
parand
18 mars 2012 · 26 Inlägg

Här är artikeln som torpis pratade om: http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=

Läs genom den så blir du säkert ganska mycket klokare. smile

asconabpower
21 juni 2012 · 2 Inlägg

vilken storlek ska de vara på intercoolern på en audi a4 1,8t 96 ? länka gärna till nån sida som har de man söker.

Plymouth valiant signet "vallen" (1968)
Woojen
22 juni 2012 · 1 101 Inlägg

asconabpower skrev:
vilken storlek ska de vara på intercoolern på en audi a4 1,8t 96 ? länka gärna till nån sida som har de man söker.

Det beror ju helt å hållet på vad du har för mål smile Lite samma som att fråga vad för turbo man ska ha utan att veta vad du har för mål med maskinen roll

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Subaru Impreza "ost" (2000)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
asconabpower
25 juni 2012 · 2 Inlägg

300 hk mål smile ska de va 2,5 tum anslutning lr 3,5 tum lr va de är smile

Plymouth valiant signet "vallen" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang