4429
Sök

Frambromsarna hänger sig, men inte bak?

62 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
okej nu är det så här...

har en skoda där både bromsoken fram hänger sig, dvs efter ca 5 min körning så vill inte kolvarna gå tillbaka i bägge framoken.

tycker det är konstigt då det bara är framoken som hänger sig och inte bak!??!?

det är ett två-kretssystem på bilen och funderar om det är därför bägge sidor hänger sig?

bromsok och bromsslang är bytt på höger sida, och funderar nu på att byta vänster bromsslang, så kan det verkligen vara vänsterbromsslang som är orsaken till att både höger fram och vänster fram låser sig efter en stunds körning?

mvh
Senast redigerat av newflag (29 juni 2012)

Hemmainstruktör
641 Inlägg
26 juni 2012
Går kolven tillbaka om du släpper på luftnippeln? Då borde det vara fel någonstans på hydrauliska sidan, sitter det någon lastventil på bakaxeln? Kan ju ligga skit i den tex.
Om den inte går tebax borde det vara mekaniskt, inne i oket om tex en o-ring snurrat sig eller inte blitt smord.
Det e inte klotsarna som ligger på?

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
26 juni 2012
Igensatta bromsrör kanske?

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

62 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
Pukadjuret skrev:
Går kolven tillbaka om du släpper på luftnippeln? Då borde det vara fel någonstans på hydrauliska sidan, sitter det någon lastventil på bakaxeln? Kan ju ligga skit i den tex.
Om den inte går tebax borde det vara mekaniskt, inne i oket om tex en o-ring snurrat sig eller inte blitt smord.
Det e inte klotsarna som ligger på?

det är inte inne i oket i alla fall för det går fint när de är av men när jag kopplar det till hydralsystemet hänger det sig en längre stund, kommer tex ha släppt när jag går ut imorgon.

så det ligger i det hydraliska systemet alltså, kan det vara igensatta bromsrör som någon påpekade kanske?

och ja det är ju klotsarna som ligger på efter som kolven stannar i sitt "yttersta" läge vilket resulterar i att det bromsar hela tiden på höger sida... sad
Senast redigerat av newflag (26 juni 2012)

62 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
För er som undrar så löste sig problemet genom att justera skruven som sticker ut ur bromsservot samt byta huvudbromscylinder.
Senast redigerat av newflag (5 april 2014)

Sök