Missfärgning efter tvätt!

gonji08 Nätverkstekniker/ säljare
5 mars 2007 · 74 Inlägg

Hej.

Bilen jag nu har är lackningsbättrad av min morfar. Jobbet är riktigt snyggt gjort och det syns inte att det varit en rostfläck där tidigare. Han gjorde arbetet med Biltemas svarta lackfärg (skratta på ni bara). Men när jag tvättade bilen senast så blev de lackade partierna missfärgade. Det blev som oljerinningar på de partierna.

Finns det något jag kan göra åt saken?

MVH Jimmy

oktan i blodet
dallelito med lem
5 mars 2007 · 1 147 Inlägg

det kanske det va också? prova polera bilen

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
gonji08 Nätverkstekniker/ säljare
6 mars 2007 · 74 Inlägg

Men om jag polerar bilen och sedan vaxar den, och sedan tvättar det igen, tror du att det kommer tillbaka?

MVH

oktan i blodet
Mäki Långsam Perfektionist
6 mars 2007 · 4 800 Inlägg

Testa. Inte så lätt att säga nu.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
dallelito med lem
6 mars 2007 · 1 147 Inlägg

gonji08 skrev:
Men om jag polerar bilen och sedan vaxar den, och sedan tvättar det igen, tror du att det kommer tillbaka?

MVH

om du tvättar med avfettning så e risken större att det syns igen ja

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
gonji08 Nätverkstekniker/ säljare
7 mars 2007 · 74 Inlägg

Ok, ska undvika avfettning på de områderna. Men när jag polerar bilen, tycker ni jag ska använda något speciellt medel? Eller ska jag bara köra en bilpolish och sedan vax av typen Sonax?

MVH

oktan i blodet
Runn WS7 Avstängd
7 mars 2007 · 1 031 Inlägg

Undvik avfettning överhuvud taget, behövs inte på en välpolerad bil.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
eleaken
7 mars 2007 · 278 Inlägg

polera inte så mycke där han har lackat för det blir ju ganska varmt när man polerar så då kanske d blir sämre  ? eller  . går nog o bara waxa så d blir bra

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
7 mars 2007 · 798 Inlägg

Ja gjorde likadant en gång vart som om färgen bara försvann och testade då att bara vaxa upp ytan igen så kom färgen tillbaka.

robban_chevrolet
7 mars 2007 · 8 Inlägg

gjorde likadant på min omlackade van jag köpte en gång. är de inte bra med klarlack över lacken så reagerar avfettningen och lacken. undvik avfettning eller bättra på klarlacken

Volvo xc70 (2001)
Chevrolet Caprice "Shadow" (1991)
gonji08 Nätverkstekniker/ säljare
7 mars 2007 · 74 Inlägg

robban_chevrolet skrev:
gjorde likadant på min omlackade van jag köpte en gång. är de inte bra med klarlack över lacken så reagerar avfettningen och lacken. undvik avfettning eller bättra på klarlacken

Men om jag bättrar på klarlack, blir då inte ytan konstig jämfört med hur den normala lacken ser ut?
Ska jag spraya först, innan jag lägger på vaxet? Eller ska jag göra tvärtom?

MVH

Senast redigerat av gonji08 (7 mars 2007)

oktan i blodet
eleaken
7 mars 2007 · 278 Inlägg

pröva att bara waxa ! smile

gonji08 Nätverkstekniker/ säljare
7 mars 2007 · 74 Inlägg

För till våren så ska jag tvätta, polera och sedan vaxa. Ska jag då skippa poleringen på dessa ytor (Vilket förmodligen komemr resultera i mindre glans på de ställena), eller kan jag vaxa OCH polera?
Vad tycker ni?

MVH den krångliga bilägaren.

oktan i blodet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang