3440
Sök

Byta växellådsolja. Toyota Corolla års 93

614 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
Hej.

Min flickvän berättade för mig igår att hennes Toyota Corolla hade börjat "vina" i växellådan när man kör på 5ans växel. (manuell låda)

Och ville då att jag skulle byta växellådsoljan åt henne.
Min fråga till er är.

Frågan är om lådan redan har börjat vina borde inte skadan redan vara skett då eller kan det gå att rädda den med ny olja?.

Vad för olja kan vara rekommenderat att köra på till denna typ av bil? (har sjukt dålig erfarenhet om småbilar, detta borde kanske dock stå i bilens instruktionsbok)

Rekommenderat att "skölja" lådan på liknande sätt som man gör på en automatare? Eller gör man på ett annat sett på en manuell låda?.
Senast redigerat av rybbe (4 juli 2012)

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

614 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
Lägger till lite info här.

Vet inte exakt vad för motor som sitter i men skulle gissa att det är någon i stil med en 16v 1,6 liters motor. Typ 75 hk eller något i den stilen. Naturligvis 5 växlad låda

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 juli 2012
Kolla med Toyota vilken olja som skall användas.
Vid byte så börja med att köra bilen varm, kör minst i 4-5 mil. Lossa sedan PÅFYLLNINGSPLUGGEN först. Varför? Jo för om du börjar med att tappa ur oljan o går sedan bet på att lossa påfyllningspluggen så sitter du med skägget i brevlådan. Fyll på olja med lämpligt "hjälpmedel" tills det rinner olja ur påfyllningshålet (gäller rent allmänt, kan finnas undantag!). Klart.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

614 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
dawwe skrev:
Kolla med Toyota vilken olja som skall användas.
Vid byte så börja med att köra bilen varm, kör minst i 4-5 mil. Lossa sedan PÅFYLLNINGSPLUGGEN först. Varför? Jo för om du börjar med att tappa ur oljan o går sedan bet på att lossa påfyllningspluggen så sitter du med skägget i brevlådan. Fyll på olja med lämpligt "hjälpmedel" tills det rinner olja ur påfyllningshålet (gäller rent allmänt, kan finnas undantag!). Klart.

Tack för ditt svar.
Ja naturligtvis borde en toyota handlare veta vad för olja som skall vara i.

Om jag förstår dig rätt så är tipset att bara dra loss påfyllningspluggen och sedan dra loss själva bulten där oljan skall rinna ut? Lite samma sak som jag alltid brukar göra när jag byter motor olja och filter. Jag drar alltid loss filtret lite granna innan jag tappar ur oljan bara för att vara säker på att jag får loss filtret sen när jag skall ha i ny olja.

Så att man inte står där och tappat ur all olja och sedan inte får loss det gamla filtret. Antar att detta är lite samma princip du syftar på big_smile.

4 474 Inlägg
4 juli 2012
Precis, först lossar du påfyllningspluggen o sedan tar du avtappningspluggen. Men visst kan man börja med att tappa ur oxå, men inget jag brukar praktisera, det lär ju vara första gången oljan byts i lådan o har man otur så kan pluggarna "sätta sig" grymt bra med tiden, rund-drar man påfyllningspluggen eller att det är trångt o svårt att komma åt så man får kraft så kan det bli en tråkig historia...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

614 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
dawwe skrev:
Precis, först lossar du påfyllningspluggen o sedan tar du avtappningspluggen. Men visst kan man börja med att tappa ur oxå, men inget jag brukar praktisera, det lär ju vara första gången oljan byts i lådan o har man otur så kan pluggarna "sätta sig" grymt bra med tiden, rund-drar man påfyllningspluggen eller att det är trångt o svårt att komma åt så man får kraft så kan det bli en tråkig historia...

Absolut!. Håller med dig.
Har du förresten någon koll på om det kan gå att rädda en vinande låda med ny olja. Eller är det ett hopplöst fall.

4 474 Inlägg
4 juli 2012
Det är en Corolla med lågt värde. Jag skulle bytt olja o kört vidare. En vinande låda kan hålla lääääänge, flera 1000 mil eller gå sönder "med en gång". Min gissning är att lådan kommer hålla trots att den viner (om den inte viner jätte mycket, dvs så man knappt står ut i bilen), men det kan ju vara pinsamt för en tjej att åka i en vinande bil...Att byta låda eller reparera den är knappast lönsamt.

614 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
dawwe skrev:
Det är en Corolla med lågt värde. Jag skulle bytt olja o kört vidare. En vinande låda kan hålla lääääänge, flera 1000 mil eller gå sönder "med en gång". Min gissning är att lådan kommer hålla trots att den viner (om den inte viner jätte mycket, dvs så man knappt står ut i bilen), men det kan ju vara pinsamt för en tjej att åka i en vinande bil...Att byta låda eller reparera den är knappast lönsamt.

Absolut håller med dig. Enligt henne så viner lådan bara "ibland" så skulle egentligen inte tro att det är någon jätte fara. Och såklart ny olja kommer ju inte skada bilen utan bara förbättra oddsen.

Sök