4043
Sök

Biltemas sportbromsskivor, åt vilket håll ska de monteras?

139 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Hej allihopp.. Jag har gått och köpt mig ett par sportbromsskivor ifrån biltema. Det stod på förpackningen att de skulle vara märkta med vilken sida de skulle sitta på, men jag kan inte hitta det någonstans.
Så jag kollade biltemas hemsida. 

Se bild!  skivorna är märkta där med L och R men det känns som att de kommer rulla åt fel håll då? Eller ska det vara så? neutralneutral Känns som slitsarna blir bakvända?

http://img849.imageshack.us/img849/7619/biltematjafs.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Tacksam för svar !!big_smile

16 197 Inlägg
7 juli 2012
De ska vara så.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

139 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
okej .. är du helt hundra ? verkar som att många tycker att det ska vara åt andra hållet?hmm

2 024 Inlägg
8 juli 2012
Känns galet, alla slitsade skivor jag sett innan monteras tvärtom, dvs att eventuella partiklar och damm ska följa slitsen ut med hjälp av centrifugalkraften. Däremot vet jag att i vissa länder räknar man höger och vänster sida sett om du står framför bilen istället för om du står bakom, som vi tänker. Kanske nåt sånt som spökar här?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

139 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
Känns galet, alla slitsade skivor jag sett innan monteras tvärtom, dvs att eventuella partiklar och damm ska följa slitsen ut med hjälp av centrifugalkraften. Däremot vet jag att i vissa länder räknar man höger och vänster sida sett om du står framför bilen istället för om du står bakom, som vi tänker. Kanske nåt sånt som spökar här?

precis det jag oxå tänkte.... Men gör det något om man har dom åt "fel håll" så att säga?
Verkar som de flesta har monterat sina biltema skivor så ... Men hur vet de om det är rätt, när det inte står något på förpackningen ? :S

16 197 Inlägg
8 juli 2012
har biltema skivor på 2 av mina VW.. å har monterat enligt bilden på båda.

139 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
har biltema skivor på 2 av mina VW.. å har monterat enligt bilden på båda.

okej smile De fungerar bra och så ?
Kan tänka mig att det inte spelar så stor roll om man inte "hård kör" så att säga:P

16 197 Inlägg
8 juli 2012
funkar hur bra som helst..

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 juli 2012
De där med att slitsarna ser ut å lixom snurra fel håll e samma på D2 skivor. Så förmodligen ligger det väll nått i det.

Å står det märkt L å R på dom så e det garanterat bara å montera så

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 juli 2012
Expoze skrev:

Vilket land då om jag får fråga ???

Fram e fram bak e bak å således blir vänster sida alltid vänster sida å höger sida alltid höger sida. Finns inte en reservdelskatalog någonstans som har det annorlunda å då förmodligen inget land som ser det annorlunda heller. Hur mkt felbeställningar av delar hade det inte blivit då tror du.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 juli 2012
Ojoj...Många fel..Men inga rätt. Åt vilket håll slitsarna "går" är en smakfråga. En skiva som bör rotera åt ett visst håll borde ha "curved vanes" kontra en skiva som kan rotera ett valfritt håll som då har "straight vanes". D2-skivor har "curved vanes", därav att det skall/bör sitta på rätt sida. Enkelt uttryckt skall en skiva med "curved vanes" monteras som så att de "vanes:en" pekar/kröker sig mot marken "i bakkant", detta ger att de pekar/kröker sig mot "skyn" i "framkanten".

https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81291/81291-f6fa7613003f00ba76bb2ee0b5ab1712.jpg
Senast redigerat av dawwe (8 juli 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 366 Inlägg
8 juli 2012
Är det bara 6 slitsar på biltemas sportbromsskivor?

139 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
dawwe skrev:
Ojoj...Många fel..Men inga rätt. Åt vilket håll slitsarna "går" är en smakfråga. En skiva som bör rotera åt ett visst håll borde ha "curved vanes" kontra en skiva som kan rotera ett valfritt håll som då har "straight vanes". D2-skivor har "curved vanes", därav att det skall/bör sitta på rätt sida. Enkelt uttryckt skall en skiva med "curved vanes" monteras som så att de "vanes:en" pekar/kröker sig mot marken "i bakkant", detta ger att de pekar/kröker sig mot "skyn" i "framkanten".

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … ab1712.jpg

aha så det är ventilationen som spelar roll... om jag inte minns fel så är det nog raka sådana på biltema skivorna.... alltså bara att sätta dit där man vill då eller?

4 474 Inlägg
8 juli 2012
Yes det är "ventilationen" som är avgörande. Är det raka "vanes" på Biltemas skivor så är det en ren smakfråga på vilken sidan man sätter skivorna. Du kan googla ämnet det finns de som tycker att man skalla sätta åt ena hållet medans andra tycker åt andra hållet. Men jag tycket nog att det borde vara "curves vanes" iom de anger rotationsriktning, det brukar vara så i regel. Är det trots allt raka vanes så sätt skivorna som du vill, kan tänkas att slitsningen för mindre "oväsen" när de sitter på ett håll kontra det andra. Jag har slitsade K-Sport skivor på min bil (curved vanes), o vid kraftigare inbromsningsar kan man höra hur slitsningen "skär" beläggen, hörs bäst med nervevad ruta...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

139 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
dawwe skrev:
Yes det är "ventilationen" som är avgörande. Är det raka "vanes" på Biltemas skivor så är det en ren smakfråga på vilken sidan man sätter skivorna. Du kan googla ämnet det finns de som tycker att man skalla sätta åt ena hållet medans andra tycker åt andra hållet. Men jag tycket nog att det borde vara "curves vanes" iom de anger rotationsriktning, det brukar vara så i regel. Är det trots allt raka vanes så sätt skivorna som du vill, kan tänkas att slitsningen för mindre "oväsen" när de sitter på ett håll kontra det andra. Jag har slitsade K-Sport skivor på min bil (curved vanes), o vid kraftigare inbromsningsar kan man höra hur slitsningen "skär" beläggen, hörs bäst med nervevad ruta...

Är det "lätt" att se om det är raka vanes på skivan? Det är lätt när det är i genomskärning. Men svårare att se i verkligheten?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
8 juli 2012
Oggejay skrev:
dawwe skrev:

Är det "lätt" att se om det är raka vanes på skivan? Det är lätt när det är i genomskärning. Men svårare att se i verkligheten?

Ja kolla bara rakt ner i spåren... Eller stoppa ner ett rakt föremål av lite lagom storlek (penna eller nåt kanske är lagom) så ser du ju hur den lutar i förhållande till skivan.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

139 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
henke_99 skrev:
Oggejay skrev:
dawwe skrev:

Ja kolla bara rakt ner i spåren... Eller stoppa ner ett rakt föremål av lite lagom storlek (penna eller nåt kanske är lagom) så ser du ju hur den lutar i förhållande till skivan.

Skall göras!

4 474 Inlägg
8 juli 2012
Ser det ut som på den första skivan (side view) i mitt första inlägg så är det "curved vanes".

Sök