4052
Sök

Skev bromsskiva eller trasigt däck? Mercedes 300E.

1 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
Jag har en Mercedes w124 300E. Igår började det svaja lite i framvagnen även i lägre hastigheter, jag var tvungen att åka ca 30 mil motorväg och när jag stannade på vägen så kände jag på alla fälgar och vänster fram var riktigt varm. Jag lät det svalna lite och fortsatte hem.

Imorse hade jag punka på däcket. Jag misstänkte att det var en skev bromsskiva som låg emot och gjorde så att det svajade och att däcket blev förstört av värmen. Men så igår så snackade jag med en kille på en däckverkstad som sa att jag hade ett däck som var på väg att ge upp som gjorde att det svajade och att jag hade punktering idag pga det. Om jag fixar däcket (köper nytt, kanske båda fram) så ordnar det sig.

Jag har inte ett överflöd av pengar såhär i semester så jag vill inte lägga slantarna fel direkt.

242 Inlägg
11 juli 2012
Det kan inte bli så varmt att däcket går sönder pga bromsarna, låter som du hade en seperation i däcket.
börja med att skruva isär bromsen och se vad som kärvar. sen så är det bara att åka in till en däckverkstad och slänga upp framhjulen i balansmaskinen och kolla hur dom ser ut där.
punkteringen kan ju gå att laga beroende på vart hålet är, men är det lite mönster kvar och dom är gamla så är det ganska stor chans att det har separerat och då kommer skakningarna vara kvar. då är det bara att byta däck smile

KHRacing
11 juli 2012
Däcket går inte sönder av varma bromsar. då hade varenda jäklans racerbil som finns fått punka hela tiden ju

Sök