4436
Sök

Bakaxel mercedes compakt w115

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
Jag upptäckte en sak när jag rulla in min pärla roll i garaget.

Det blev snabbt en stor pöl på golvet under bakaxeln.

Jag kröp genast under för att se varför min ögonsten kissat på sig, och märker då att den ena klämman på den inre damasken hade släppt och rostat av och ur damasken rinner det olja.

Jag kan inte för mitt liv tro att det ens ska vara olja innanför damasken? det borde väl vara fett?
Fast jag har hört från vissa att de tror att smörjningen från bakaxeln (olja) ska gå ut i den inre drivknuten och smörja den med, vilket för mig inte låter omöjligt, men orimligt.

Så är det någon som vet hur gamla mercor brukar ha det "där bak" så skriv"!

Och hur ska jag då lösa detta problem?`man kan ju inte ha en bil som lämnar genanta fläckar efter varje parkering?

Jo antingen så gör jag som vissa har rådit mig: -Dra på enna nyer klämma på damaska fyll på ölja o kö ba!

jovisst, det går säkert? men jag vill ju ändå av eget intresse veta hur det ska ligga till?

För Drivknutsfett?!? det heter väl just så av en anledning?

Som sagt, jag har ingen aning om hur det ska vara, men någon där ute borde ju ha skruvat med dessa eller w123 karossen som är i stort sett samma bakaxel?

HJÄLP smile Tack på förhand
/
Eigenbrötler
Senast redigerat av SoL (11 juli 2012)

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
Jag vill tacka alla för sina svar, det har varit en stor hjälp på vägen roll.

Jag har tagit reda på att mercedes hade olja original i drivknutarna, och efter att damasken går sönder eller liknande så tappar man all olja, och då har möjligheten att plocka isär allt och byta ut det mot fett, eller byta drivaxlarna helt och hållet.

Jag valde den tredje vägen, så jag fylllde bara på olja i damasken med en oljekanna, jag valde en 80-90 olja för den är ju rätt så universal. så medans en person håller runt damasken i sitt rätta läge, så har man bara pipen på oljekannan innanför damasken, så drar man i typ en halvliter olja sedan snabbt som blixten självt drar man dit en slangklämma, där valde jag en snabbklämma som egentligen ska vara till spånsugsslang/ventilationsslang, just pga att den är snabblåsande, så man slipper söla olja i onödan.

Shit vilken lång mening det blev smile

så ska jag göra likadant på det yttre drivknutarna för de är i dagens läge helt torra upptäckte jag, klämmorna runt damaskerna har lossat för ett bra tag sedan gissar jag, iallafall innan jag köpte bilen.

Trots detta är det inga missljud i knutarna, inget skramlande/skorrande/vinande, så det känns ju bra.

Men med min tur så börjar det väl låta illa när man väl smörjer det tongue

mer information för den som söker finns här:

http://boostnbenz.1baddsm.com/DIY/CVboots/

Slangklämmorna jag använde är dessa:

http://www.clasohlson.com/se/Snabbkl%C3 … r351555000

de fungerade som en dröm, de kanske inte är lika starka som "vanliga" slangklämmor, men ur mycket våld blir en damask utsatt för liksom?

till dig som söker information om detta, precis som jag gjorde: Varsågod, här är lite hjälp, tveka inte på att höra av dig till mig för att få drivor av länkar som beskriver arbetet på utrikiska, främst germanska och anglosaxiska språk.

Sök