Bromsar Saab 99 -84

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
15 juli 2012 · 946 Inlägg

Hej!
Håller på med bromsöveryn på 99:an, har insett att allt måste bytas. Tänkte höra om nån vet vilket år Saab slutade med handbromsen fram. Har hört att det var -87 men är inte säker...

Antar att bromsarna från både 900 och 90 passar på 99:n? Har nämliigen tänkt att skaffa en donatorbil med hyfsade bromsar på.

Nån som kan bistå med info om vilken modell / årsmodell jag bör kika efter?

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Ksj
15 juli 2012 · 1 217 Inlägg

87 stämmer bra med handbromsen, iallafall senare delen av 87 vill jag minnas.

Samtida 900 (årsmod 79-87) och 90ans (samtliga årsmod) bromsar är samma skrot som sagt, men vill du slippa bekymmer så ta en helg och peta dit det nyare systemet istället.

Själv hatar jag fram-oken på min gamla 90a, dom kärvar och går sönder varje gång snön börjar försvinna, jag har gjort av med minst 5-6 ok på 3 år nu men av nostalgiskäl får dom små illbattingarna vara kvar.

Saab 900 "2.1an" (1992)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
15 juli 2012 · 946 Inlägg

Ksj skrev:
87 stämmer bra med handbromsen, iallafall senare delen av 87 vill jag minnas.

Samtida 900 (årsmod 79-87) och 90ans (samtliga årsmod) bromsar är samma skrot som sagt, men vill du slippa bekymmer så ta en helg och peta dit det nyare systemet istället.

Själv hatar jag fram-oken på min gamla 90a, dom kärvar och går sönder varje gång snön börjar försvinna, jag har gjort av med minst 5-6 ok på 3 år nu men av nostalgiskäl får dom små illbattingarna vara kvar.

Tack för ditt svar! Det var som jag misstänkte då, att de passar från de olika modellerna. Får se om jag byter system, kanske nästa gång det är dags för bromsservice. Har hittat en 90 till vettigt pris i närheten här så det får väl bli att köpa den och slänga över bromsarna där.

Man blir ju tokig när man skruvar gamla Saabar, generatorn precis intill torpeden och handbromsen fram (???). Satt "ingengörerna" på fyllefest och ritade? smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang