8921
Sök

För långa lägen i BMW ZF låda till volvos T5 motor

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
Monterade i dag upp nya ZF lådan i 740in med T5 motorn i. Dock är det sjuukt långa lägen.

någon som har en bra & snabb lösning på hur man får en växelspak som har lite för långa lägen att bli "bra" 1:an, 3:an & 5:an så klämmer man handen mot panelen, & 2:an, 4:an är ok "lite för långt bak" men ingen fara. hur kan man lösa det snabbt & bra? bygga eget? korta ner? byta spak? Bygga om den? alla sätt som fungerar åtminstonde ett tag är bra. Har halva fredagen på oss att få ordning på detta.

Alla tips & trix är bra förutom dom dåliga wink

KHRacing
19 juli 2012
Du har "leden" där spaken försvinner ner till växelspaken från kupen, .
sedan under denna så sitter växelstaget fast i spaken i en ny led.
detta avståndet mellan "lederna" skall du förlänga med runt 15-20mm så får du kortare lägen.

http://forumbilder.se/thumbs/a39201211482303da.jpg

982 Inlägg
20 juli 2012
blir de inte att han ska korta den röda delen på bilden ??

OO=00=OO
132 Inlägg
20 juli 2012
förläng spaken under kulan så den nästan tar i kardan så brukar de bli king:)

Det är bara döda fiskar som följer med strömmen

12 086 Inlägg
20 juli 2012
Förlänger du övre staget flyttar du bakåt alla växlarna, förlänger du det röda staget kortar du alla växellägena.

Att förlänga det övre staget är ju helt klart lättast. Ska du förlänga det röda innebär det en del bök, dessutom tror jag det sitter en del plast/gummidetaljer i spaken som kan bli lite mjuka om man svetsar tongue

OO=00=OO
132 Inlägg
20 juli 2012
ja men då lär han ju drämma näven gnom stereon innan han fått i nån växel? förläng staget under kulan du, å medans länkaget glöder så drar du av den övre spakhylasan som knoppen sitter i  å svetsar en stum spak där annars är de ju som å veva i en fisk gryta.

Det är bara döda fiskar som följer med strömmen

KHRacing
20 juli 2012
Beeenny skrev:
blir de inte att han ska korta den röda delen på bilden ??

Nej, förlänga. smile

KHRacing
20 juli 2012
Germax skrev:
Förlänger du övre staget flyttar du bakåt alla växlarna, förlänger du det röda staget kortar du alla växellägena.

Att förlänga det övre staget är ju helt klart lättast. Ska du förlänga det röda innebär det en del bök, dessutom tror jag det sitter en del plast/gummidetaljer i spaken som kan bli lite mjuka om man svetsar tongue

Alltså.. det över staget är enbart ett fäste för leden till växelspaken. händer inte ett skit om du kortar eller förlänger.

Jag har ZF i EVO´n med, & jag har inte ens detta staget, utan jag har ett fast monterad kullager istället.

http://forumbilder.se/thumbs/b4020121120271cf0.jpg

En del bök säger du smile Det ingår i paketet att byta till en växellåda som inte är gjort för ens bil kan jag säga.

man tar av staget & spaken bara. men ser såklart till att inte förlänga för mkt så det tar i kardanen.
Senast redigerat av KHRacing (20 juli 2012)

12 086 Inlägg
20 juli 2012
Klart som fan det blir skillnad. Förlänger du övre staget (jag syftar förståss på det gula i din bild) så flyttar du alla växellägen bakåt vilket kanske räddar hans situation.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
Har hört av en kompis att man ska som många sa förlänga den delen så den nästan tar i kardanen och att det då ska bli finare lägen ? smile skulle enligt han ta ca 20 min att bygga om!?

Och hur vi än gör eller inte gör så drämmer man näven genom stereon typ i dagsläget smile

Sök