Hjälp att koppla in ljud

j0rkan
9 juli 2012 · 10 Inlägg

Hej är väldigt amatör på ljud kan i princip ingenting, men har ett slutsteg och ett par 6x9or som ligget i garaget och som jag tänkte försöka få inkopplade,

undrar om det överhuvudtaget är möjligt och vad för kablar som krävs, samt om någon skulle orka göra ett kopplingsschema i paint eller något.
har lite bilder på steget, och stereon i mitt album tack på förhand

gooflex1
16 juli 2012 · 21 Inlägg

Jag har ritat en ritning nu! Här hittar du den: http://i1151.photobucket.com/albums/o62 … itning.png

Kablarna du behöver: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 10pp2.html

Inte svårt! smile

Spelis
17 juli 2012 · 1 926 Inlägg

Klart att det går!

Tänk på att hålla strömkabeln och lågnivåerna på en varsin sida av bilen bara, för att undvika störningar.
Jordkabeln ska vara minst lika grov som plus. En bra punkt att jorda på är bältespunkten under baksätet, se till att det är plåtrent!

gooflex1
22 juli 2012 · 21 Inlägg

Fast, på bältes platsen ska man vara försiktig beroende på vad man har för bil!

Jag har jordat brevid extradäcket i skuffen (Volvo 960 s90)

Spelis
22 juli 2012 · 1 926 Inlägg

vad ska man vara försiktig med då?

gooflex1
22 juli 2012 · 21 Inlägg

Så att det inte rasar iaf i Volvo 240-940 Serien

SjodinsBubbla Gladen Beetle
22 juli 2012 · 237 Inlägg

Så för att undvika all typ av jobbiga problem.

Vid all inkoppling av el.

Koppla bort minus polen omgående. Det spar in på både pengar och kostsamma problem oavsett vad du ska göra.

Gott om tid, nån som kan hjälpa till och plats är fördel. Det är inte omöjligt att det kan behövas 4 händer ibland även om man är erfaren eller inte.

Och dubbel kolla mer än nödvändigt att alla kablar sitter, rätt jordat, säkringar är hela, inga koppar tråd hänger utanför, felkopplingar. Allt för att du ska lyckas på en gång och inte behöva felsöka direkt.

Signal jorden brukar brinna om man har för bråttom för dem är lättast att koppla in och därför lättast att få fel på. Därför viktigt att alltid ha full god jord innan signal kopplas på och av. Annars kan det ta en genväg från + kabeln och tycka att jorden ska gå via signal kablarna istället.

Glöm ej remote den blå-vita från stereon som ska starta ditt steg.

Lycka till

Volkswagen The Beetle TSI 105 "Gladen Beetle" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang