2009
Sök

Hur mycket effekt ger en planad topp?

1 231 Inlägg
27 april 2006
Foffis skrev:
vad jag har läst (jontes topic om hur ett luftfilter fungerar) så har jag fattat de som att ett öppet filter får in mer luft men samtidigt filtrerar bort mer damm och andra partiklar. du får rätta mig jonte om jag har fel tongue

Det gör det väl knappast? Mer luft =  mer damm. Sen om du går till KN eller va de heter och frågar så är det klart att det är rätt som du säger wink

Men ganska logiskt, öppet filter släpper enklare igenom luft vilket betyder att det även släpper igenom mer damm och annat.

Mitt projekt: Evo III

5 710 Inlägg
27 april 2006
Foffis skrev:
vad jag har läst (jontes topic om hur ett luftfilter fungerar) så har jag fattat de som att ett öppet filter får in mer luft men samtidigt filtrerar bort mer damm och andra partiklar. du får rätta mig jonte om jag har fel tongue

Då får du allt ta o läsa tråden igen wink

MVH Jonas
..............

676 Inlägg
27 april 2006
hehe får väll göra de tongue tänker man till så är de ju såklart logiskt att om filtret släpper igenom mer luft så kommer de ju mer damm. men ja va så instäld på att jag läst de i din topic jonte tongue men men. ber om ursäkt för mitt lilla misstag smile

6 Inlägg
27 april 2006
Nu får ni sluta     snälla      Öppet luftfilter betyder inte mera skit i motorn det är ju bara det att det man kallar för luftburk egentligen heter luftintagsljudämpare. för att minska ljudet från insuget på motorn  om du har en motor på 2.0 liter är det 2000kubikcm. 5000 rpm multiplicerat med 2000 är 10000 kubikcm luft som ska in per minut. klart som faan ett pappersfilter stryper motorn. skärp er och skaffa fakta. ett nytt openairfilter är bara bra men man ska byta det ibland. tack o hej

1 231 Inlägg
27 april 2006
Junior30 skrev:
Nu får ni sluta     snälla      Öppet luftfilter betyder inte mera skit i motorn det är ju bara det att det man kallar för luftburk egentligen heter luftintagsljudämpare. för att minska ljudet från insuget på motorn  om du har en motor på 2.0 liter är det 2000kubikcm. 5000 rpm multiplicerat med 2000 är 10000 kubikcm luft som ska in per minut. klart som faan ett pappersfilter stryper motorn. skärp er och skaffa fakta. ett nytt openairfilter är bara bra men man ska byta det ibland. tack o hej

Och du har fakta som säger att det inte är någon fara för turbo och andra delar?

Mitt projekt: Evo III

Klubbmannen
27 april 2006
Junior30 skrev:
ett nytt openairfilter är bara bra men man ska byta det ibland. tack o hej

Snarare tvätta det och olja in det på nytt.

Tjohej

10 287 Inlägg
27 april 2006
Hmmm....fyrtaktmotor är vanligast i bilar....du räknar som om det vore tvåtakt.

Dessutom så räknar du helt åt skogen när du multiplicerar.

Har du mätt difftrycket med ett bra orginal pappfilter på tex en Volvo?
(Jag har. På en Volvo 940 Turbo med 280Hkr så kollade vi motsvarande luftflöde i
en flödesbänk och tappade motsvarande 8Hkr genom filtret. Det är fakta.)

/Göran

Junior30 skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

43 Inlägg
28 april 2006
vad hände med huvudfrågan egentligen om någon nu kommer ihåg den???????????????
någon som vet mer om planing av toppar?

279 Inlägg
28 april 2006
klart som f-n att öppet filter släpper in mer "partiktlar" som skadar motorn.. men ger o andra sidan mer effekt åt en modiferad motor!!!!! (även andra men knappt märkbar om man märker nån).. o i slutändan, en motor är en slitdel!!!! så varför inte??? "f-n nu skrev jag ju saker som inte tillhörde tråden:)" .. planad topp på orginalmotor tror jag inte ger nån märkbar skilldnad, kke lite? .. men moddar du den så JA!!!!!!!"

two lies don´t cancel each other out

34 Inlägg
19 juli 2011
Väldigt lite man vinner på det tyvärr, ska man vinna på det så är det andra kammar, ventiler, och porta samtidigt, då kan man vinna ganska mycket på det då det bygger på samspelet med ventilerna. Hur länge de är öppna osv. Men kort och gott det ökar lite = Högre komp = Högre explosion = Större slagkraft
Men som sagt omöjligt att säga på vad du skulle vinna i hk och nm, men du kan nog dock inte plana mer än typ 0,015mm iheller med org ventiler och liknande.

Och på tal om filter så vad ni än gör, köp INTE HKS filter, de må vara bra på mycket med helt värdelösa på filter, skulle rekomendera Apexi eller KN filter. smile
Senast redigerat av Jayzone (19 juli 2011)

If it feels like you have full controll, then your not driving fast enough!

832 Inlägg
19 juli 2011
Det brukar stå i Haynes reparationsböcker hur mycket man kan plana toppen om någon skulle vara intresserad av att veta det. smile

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Dr Snuggles
956 Inlägg
19 juli 2011
Vinnare av årets trådlyft är............ Jayzone!

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
19 juli 2011
Taarzaahn skrev:

Inte ens moderatorerna håller sig till topic.

Man får knappt stava fel när man skapar en trådrubrik men att prata om helt andra saker än topic verkar okej...

Men att bara plana toppen gör nog ingen märkbar skillnad.
Senast redigerat av Rspeter (19 juli 2011)

34 Inlägg
20 juli 2011
Racso skrev:
Vinnare av årets trådlyft är............ Jayzone!

Booyaaaaah!

EDIT: Såg också nu att senaste inlägget före mig var skrivet 2006 haha! Bättre sent än aldrig big_smile
Senast redigerat av Jayzone (21 juli 2011)

If it feels like you have full controll, then your not driving fast enough!

5 Inlägg
24 juli 2012
Rspeter skrev:
Taarzaahn skrev:

Inte ens moderatorerna håller sig till topic.

Man får knappt stava fel när man skapar en trådrubrik men att prata om helt andra saker än topic verkar okej...

Men att bara plana toppen gör nog ingen märkbar skillnad.

ja jag gillar detta man får inte göra minsta fel men man får tydligen byta ämne bara sådär det fattar jag inte..

Sök