4384
Sök

Går det att skrota en bil utan papper?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
Mack skrev:
TyraX skrev:
Mack skrev:

Jo.

Då ska nog tråden avslutas innan en admin blirmedveten om detta! då blir väll nån stackare avstängd...

Himla lustigt att inte några av dom andra trådarna som TS skrivit har blivit borttagna i så fall, med tanke på att dom flesta handlar om skattesmitning och liknande..

Dock är det ju skillnad på att sitta och spåna om det, och faktiskt göra det.

Brukar alltid sitta och fundera på det. Kommer nog inte göra det men dock vet jag en kompis som SKA göra det.
Han kommer säkert lyckas.

Men det skulle vara riktigt kul om man kunde iallafall. Ett annat projekt som jag håller på med är att vätgaskonvertera B230F. Jag har även kollat upp lagarna och det är lagligt. Dock så kommer förstås staten göra så det blir olagligt, eller straffskatta det.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 juli 2012
Det finns ju vissa orsaker till varför du måste betala skatt vet du. Inte för att jag är någon jättefan av skattesystemet vi har i Sverige (kan ge en låång utläggning om varför), men å andra sidan så kostar allt och det ska finansieras på något vis...

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 067 Inlägg
23 juli 2012
Du kan få nedslag med  Nummer stämmer inte överens med karossen. 

Då blir det bekymmer..    Och ev kan polis bli inblandad.

Finns chassie# på många ställen..

Du kan kapa ned den i plåtskrot och åka på återvinningen eller på skrotfraggen..   På en bilskrot kan du inte skrota en bil utan papper.   Speciellt inte om det saknas id# på själva karossen.. 

Sedan så finns det inga fördelar att flytta över id heller då bilen inte är registrerad i Sverige så finns det inget att vinna på det hela..   

Flytta över det fina från dem sönderskruvade karossen på en frisk svensk kaross och behåll ID från den karossen..   SÅ kör överblivet bös till stena metall..
Senast redigerat av Hool (24 juli 2012)

Volvo850-92
1 682 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
PHrnfeldt skrev:
Det finns ju vissa orsaker till varför du måste betala skatt vet du. Inte för att jag är någon jättefan av skattesystemet vi har i Sverige (kan ge en låång utläggning om varför), men å andra sidan så kostar allt och det ska finansieras på något vis...

Mjo jag vet. Men det är inte direkt priset jag bryr mig om direkt. Bara titeln "Skattebefriad".

2 024 Inlägg
24 juli 2012
Om du ändå måste vänta flera år till på att få bilen skatteberfriad, vad spelar då ett år till för roll??? Allt jobb med att byta allt, frakta skit till skrot, dölja svetsade chassinummer snyggt med mera lär kosta lika mycket som en årsskatt ändå....minst!

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 067 Inlägg
24 juli 2012
Jävla massa jobb för att spara typ 1500?

Forummoderator
26 490 Inlägg
24 juli 2012
Expoze skrev:
Om du ändå måste vänta flera år till på att få bilen skatteberfriad, vad spelar då ett år till för roll??? Allt jobb med att byta allt, frakta skit till skrot, dölja svetsade chassinummer snyggt med mera lär kosta lika mycket som en årsskatt ändå....minst!

Och ta tid att göra! När man äntligen är klar..då är allt förgäves för då har det gått det där året..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

766 Inlägg
24 juli 2012
discokapten skrev:
TyraX skrev:
en fråga bara.. är inte detta olagligt?? tongue

Urkundsförfalskning borde det väl bli...

"Straffet för urkundsförfalskning är fängelse i högst 2 år. Om brottet anses som grovt kan det ge fängelse upp till 6 år. Vid ringa brott döms till förvanskning av urkund till böter eller fängelse i högst 6 månader."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Urkundsf%C3%B6rfalskning

fordonsförfalskning heter det då han inte ska sno en annan persons identitet och använda själv

Självlärd
3 083 Inlägg
24 juli 2012
Jag kan verkligen inte se någon mening med att göra det.

Kostar mer än vad det smakar. Och att vänta 12 månader extra om du ändå måste vänta flera år vad spelar det för roll?

Och vad menar du med att 1988 blir skattefri 1987? :S. 2017 lär det väl ändå bli? Eller hur tänkte du?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Smålänning
7 887 Inlägg
24 juli 2012
Jag undrar med hur tankarna går. En bil är skattefri efter 30 år, oavsett om den är ful, snygg, rostig, rostfri, svensksåld eller importerad.

Känns inte värt besväret för att få dne skattebefriad ett år tidigare (2017 istället för 2018), dessutom, minskar bilens värde något enormt om detta blir påkommet. Skiljer en del mellan 87 och 88:ans 740, och även om du bygger om allt, men missar att byta ett enda av chassinumrena, så kan man luska ut med 10:e nuffran i chassinumret vilken årsmodell det är på bilen.

Gör du det för att spara några hundralappar idag, gör du bort dig också... Det är samma skatt på både 87 och 88, ibland är faktiskt skatten lägre på en 88 iom en "katalysatorrabatt" från tiden det begav sig.

Så en lite närmare förklaring till vad som skulle löna sig med brottet vore på sin plats. För det heter urkundsförfalskning, och det är grova grejer.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
24 juli 2012
Volvo740-88 skrev:
PHrnfeldt skrev:

Mjo jag vet. Men det är inte direkt priset jag bryr mig om direkt. Bara titeln "Skattebefriad".

Vad är det som är så märkvärdigt med titeln "Skattebefriad"?

m5portal.com
m3portal.com

Självlärd
3 083 Inlägg
24 juli 2012
PHrnfeldt skrev:
Volvo740-88 skrev:
PHrnfeldt skrev:

Man slipper lägga 1500kr om året på skatt.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
24 juli 2012
Volvo142_73a skrev:
PHrnfeldt skrev:
Volvo740-88 skrev:

Givetvis, men han skriver ju att han skiter i pengarna i citatrutan...

m5portal.com
m3portal.com

Självlärd
3 083 Inlägg
24 juli 2012
PHrnfeldt skrev:
Volvo142_73a skrev:
PHrnfeldt skrev:

Givetvis, men han skriver ju att han skiter i pengarna i citatrutan...

Såg inte det. Så ja då kan man ju undra :S

SKÅNING
1 215 Inlägg
24 juli 2012
snacka om massa onödigt jobb för en skatt så att säga det handlar om att slippa skatta 1 år, känns dessutom som att det är lättare/billigare att köpa sig en en annan 740 isf som är äldre och blir befriad snabbare, hade nästan hajat det om du hade haft en 240 typ 92-93a och ville fuska med papperna till en runt 83 som nu blir skattebefriad i år då hade du tjänat nästan 10 års beskattning

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

766 Inlägg
24 juli 2012
B20B230f skrev:
snacka om massa onödigt jobb för en skatt så att säga det handlar om att slippa skatta 1 år, känns dessutom som att det är lättare/billigare att köpa sig en en annan 740 isf som är äldre och blir befriad snabbare, hade nästan hajat det om du hade haft en 240 typ 92-93a och ville fuska med papperna till en runt 83 som nu blir skattebefriad i år då hade du tjänat nästan 10 års beskattning

eller haft en nyare 240 som är fräsch och har en 75ans i oräddningsbart skick då kan ja köpa att man vill byta identitet mellan dom:)

Sök