2893
Sök

ABS system på Volkswagen Bora 1.6

9 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
Hejsan !

Jag har fått problem med att ABS lampan har gått igång nu och tänkte kolla mig för och se om någon som vet vad problemet kan vara och hur jag återgäldar det utan att gå och betala flera hundra k oss en firma för att dom ska fixa det.

Mvh Billy smile.

Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
31 juli 2012
Enklaste och billigaste lösningen är en tejpbit över lampan, eller att plocka bort den helt.
En mer realistisk lösning (som i värsta fall kan kosta några hundra) är att läsa av felkoderna. Då vet du vad som är fel och slipper chansa. Bara ett tips...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 juli 2012
Problemet är att lampan lyser...O det löser man inte genom en tejpbit eller att plocka bort lampan som någon föreslog...
Läs av felkoderna, troligast är att det är en ABS-givare som är kass (finns en givare vid varje hjul). Själva givaren kan kosta allt från typ 100kr (pirat från ebay.de) upp till typ 1000kr (original VW). Jag har pirat givare på min VW (bytt i förebyggande syfte) kostade ca 200kr/st, har funkat perfekt i ca 3000 mil. Själva bytet är enkelt, men skruven som håller givaren kan rosta fast o därmed gå av när man försöker lossa den, ingen hit...Rådet är att värma innan så den lossnar, för du vill inte borra ut den, i regel trångt o svårt att komma åt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

9 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
dawwe skrev:
Problemet är att lampan lyser...O det löser man inte genom en tejpbit eller att plocka bort lampan som någon föreslog...
Läs av felkoderna, troligast är att det är en ABS-givare som är kass (finns en givare vid varje hjul). Själva givaren kan kosta allt från typ 100kr (pirat från ebay.de) upp till typ 1000kr (original VW). Jag har pirat givare på min VW (bytt i förebyggande syfte) kostade ca 200kr/st, har funkat perfekt i ca 3000 mil. Själva bytet är enkelt, men skruven som håller givaren kan rosta fast o därmed gå av när man försöker lossa den, ingen hit...Rådet är att värma innan så den lossnar, för du vill inte borra ut den, i regel trångt o svårt att komma åt...

Jag antog nästan att det skulle vara något sånt som skulle spöka, ska ta en närmare titt på det så får jag tacka så mycket för tipset dawwe ! Mvh

Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
31 juli 2012
dawwe skrev:

Som jag skrev så var den realistiska lösningen att kolla felkoder... den billiga varianten är dock att titta åt ett annat håll, eller tejpbit. Skulle aldrig tejpa en sån sak själv, dessutom går inte bilen igenom SBP med lysande ABS-lampa.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Sök