Klonkande ljud höger fram Saab 9-3 Viggen -99

expan
2 augusti 2012 · 28 Inlägg

Hejsan!

Har ett ganska stort och störande problem med min gamle saab.
Så fort jag kör över en ojämnhet i backen så kommer det ett metalliskt klonkande ljud från höger fram..

Även när man hissar upp bilen och juckar på däcket med "kvart i tre"-greppet så kan man höra lite missljud som liknar det man upplever i kupén..
När man plockar av hjulet och rycker i fjäderbenet så hörs även samma ljud fast lite mindre.

Har bytt hjälparm och bärarm, krängningshämmare, nya och fräscha bussningar, men ljudet vägrar försvinna å det känns som om däcket ska kränga av vid minsta lilla ojämnhet i backen..

Nån som har några ideér? Allt är självklart åtdraget så mycket som det går!

Allt som oftast är det som det är, men när det inte är som det är, är det fortfarande som det är.
Baxtr Leg. nöt
2 augusti 2012 · 460 Inlägg

Det enda jag kan komma på nu är fjäderbenslagringen

SAAB
expan
2 augusti 2012 · 28 Inlägg

Kan det orsaka ett stort glapp och klonkande missljud när den går sönder?

Allt som oftast är det som det är, men när det inte är som det är, är det fortfarande som det är.
ahG16
2 augusti 2012 · 198 Inlägg

Farsan hade samma fel på sin Viggen, han bytte lagringen så försvann det! De torkar ju och spricker och förlorar då sin funktion tyvärr..

MVH Gabbe
Permanent fartblind
Baxtr Leg. nöt
2 augusti 2012 · 460 Inlägg

expan skrev:
Kan det orsaka ett stort glapp och klonkande missljud när den går sönder?

Det klonkande ljudet kommer ifrån glappandet, rekomenderar att byta på båda sidor fram samtidigt.

SAAB
expan
2 augusti 2012 · 28 Inlägg

Tack för svaren pojkar. Givetvis byter jag till färska saker på båda sidor smile

Allt som oftast är det som det är, men när det inte är som det är, är det fortfarande som det är.
SgtCrilly Hemmainstruktör
2 augusti 2012 · 641 Inlägg

Om du får fram glappet/ljudet med "kvart-i-tre" greppet borde glappe sitta i styrstag eller i styrväxel. Om du får fram det med "halv-tolv" grepp så brukar det sitta i spindlar eller nedre länkarm.
Ha någon annan å jucka hjulet medans du känner på styrled, brukar kännas väl om det är där glappet sitter.
Axiallager brukar börja ha oljud från fjädrar innan dom börjar glappa, när lagret inte snurrar så vrids fjädern i talriken och man hör ljud som kan liknas med en kastrull kastad ner en trappa.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang