Saab 9-5 2,0t fördelar och nackdelar?

Funkiee Saab älskare!
13 augusti 2012 · 4 597 Inlägg

ja, han ville bara ha 98-03, dock fick den en förbättrad vevhusvent mot oilsludge -03, denna årsmodell är inte speciellt drabbad. -03 o uppåt är oftast säkra kort så att säga

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
FenioN
13 augusti 2012 · 120 Inlägg

jag har en Saab 9-5 2.0t funkar kalas aldrig haft problem med den gått 11000 mil nu. bytt satsningarna bak för att jag ville. haft en 9-5 Aero innan det inga problem där heller. servar alltid själv och minst 2 oljebyten  om året

Saab 9-5 2.0t -04
Rquired Allmänt envis
13 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

Funkiee skrev:
ja, han ville bara ha 98-03, dock fick den en förbättrad vevhusvent mot oilsludge -03, denna årsmodell är inte speciellt drabbad. -03 o uppåt är oftast säkra kort så att säga

Jaha du tänkte så, då är jag med!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andromeda Rumpmas
13 augusti 2012 · 3 860 Inlägg

Funkiee skrev:
ja, han ville bara ha 98-03, dock fick den en förbättrad vevhusvent mot oilsludge -03, denna årsmodell är inte speciellt drabbad. -03 o uppåt är oftast säkra kort så att säga

Det finns ju liksom ingen anledning att inte köpa en -04 med det förbättrade blocket. Priserna är låga oavsett årsmodell, och då gemene man inte känner till förbättringarna som kom vad gäller driftsäkerheten -04 är inte en -04 dyrare än en -03. Pris efter skick, utrustning och mil typ, men långt under motsvarande konkurrenter i vilket fall.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
FenioN
13 augusti 2012 · 120 Inlägg

fördelar.
billiga
oftast bra med utrustning
sköna att åka i.
billiga att åka i. jag åker ca 80 mil på 65liter blandat mycket kallstarter

nackdelar.
känsliga för sliten olja. byt minst 2ggr/år
känslig turbo 'ej Aero. bara att tänka på att aldrig direkt stänga  av bilen låt turbon  varva ner

Saab 9-5 2.0t -04
Robban_The_Man
13 augusti 2012 · 52 Inlägg

FenioN skrev:
fördelar.
billiga
oftast bra med utrustning
sköna att åka i.
billiga att åka i. jag åker ca 80 mil på 65liter blandat mycket kallstarter

nackdelar.
känsliga för sliten olja. byt minst 2ggr/år
känslig turbo 'ej Aero. bara att tänka på att aldrig direkt stänga  av bilen låt turbon  varva ner

Okej tack för informationen! smile

Opel Vivaro "Crossbussen" (2003)
Constantine
13 augusti 2012 · 679 Inlägg

Jag skulle egentligen satsat på en 2,3t eller en Aero, eftersom de är mycket piggare och går dessutom billigare, köp en så ny årsmodell som möjligt och se till att den är väl servad, dvs oljebyte 1-2ggr om året och inte ryker blått.

Fördelar med 9-5:
Komfort, Körglädje (Aero), Utrustning som inte många andra svensson bilar har, så som dubbla solskydd, handsfack med kyla, stolvärme bak, fläktar i sätena (extra), AS3 ljudet är gudomligt men är extra utr. från Harmann Kardon. Effekten är helt okej på Aeron så den rör på sig bra för att vara original.

Nackdelar:
Bussningar i bakvagnen (som på många andra bilar som är lite tyngre), turbon på 2,0t och 2,3t är Garret och således inga bra grejer.. Aeron däremot har en Mitsubishi högtrycks turbo som håller hela bilens livslängd om den sköts ordentligt, oljetörst som orsakats av alldeles för lång service intervall på 3000mil, också kallat Oilsludge, vevhusventen måste vara bytt till senaste version 6, samt kolla ifall vattenpumpen tidigare är bytt, den kommer annars att gå förr eller senare.

Evildan
13 augusti 2012 ·

Förutom de motorproblem som avhandlats ovan har 9-5 även en benägenhet att rosta i skärmkant bak, tanklucka samt vissa kombi har även rostproblem i bagagelucka.

Vidare är inte växellådor någon stark punkt heller, de brukar bli svår/tungväxlade med svårigheter att få i backen.

SID-displayer brukar tappa pixlar.

Tändningslås tenderar att kännas glappa efter några år.

Glappande klonkande framvagnar är inte heller ovanligt.

Skramlande kamkedjor inte heller helt ovanligt.

Personligen tycker jag stolarna är smala och ger inte något vidare stöd över skulderbladen samt är korta i sitsen med dåligt lårstöd.

saab_sonett Handledare
13 augusti 2012 · 1 481 Inlägg

Evildan skrev:
Förutom de motorproblem som avhandlats ovan har 9-5 även en benägenhet att rosta i skärmkant bak, tanklucka samt vissa kombi har även rostproblem i bagagelucka.

Vidare är inte växellådor någon stark punkt heller, de brukar bli svår/tungväxlade med svårigheter att få i backen.

SID-displayer brukar tappa pixlar.


Tändningslås tenderar att kännas glappa efter några år.

Glappande klonkande framvagnar är inte heller ovanligt.

Skramlande kamkedjor inte heller helt ovanligt.

Personligen tycker jag stolarna är smala och ger inte något vidare stöd över skulderbladen samt är korta i sitsen med dåligt lårstöd.

Jo, det var det jag menade när jag skrev att kopplingen var felkonstruerad. Lamellcentrum är för vekt och släpper genom tryckstötar från motorn som slår sönder växellådan. Kostade mig 19000:- att fixa. Är backen svår att få i så skippa bilen omedelbart.

Constantine
13 augusti 2012 · 679 Inlägg

saab_sonett skrev:

Evildan skrev:
Förutom de motorproblem som avhandlats ovan har 9-5 även en benägenhet att rosta i skärmkant bak, tanklucka samt vissa kombi har även rostproblem i bagagelucka.

Vidare är inte växellådor någon stark punkt heller, de brukar bli svår/tungväxlade med svårigheter att få i backen.

SID-displayer brukar tappa pixlar.


Tändningslås tenderar att kännas glappa efter några år.

Glappande klonkande framvagnar är inte heller ovanligt.

Skramlande kamkedjor inte heller helt ovanligt.

Personligen tycker jag stolarna är smala och ger inte något vidare stöd över skulderbladen samt är korta i sitsen med dåligt lårstöd.

Jo, det var det jag menade när jag skrev att kopplingen var felkonstruerad. Lamellcentrum är för vekt och släpper genom tryckstötar från motorn som slår sönder växellådan. Kostade mig 19000:- att fixa. Är backen svår att få i så skippa bilen omedelbart.

De lär ju inte gälla Aero kopplingen som är mycket starkare väl? Att backen är trög att få i löses lättast genom att byta olja i växellådan eller att köpa Saabs uppgraderingskit.

saab_sonett Handledare
13 augusti 2012 · 1 481 Inlägg

Constantine skrev:

saab_sonett skrev:

Evildan skrev:
Förutom de motorproblem som avhandlats ovan har 9-5 även en benägenhet att rosta i skärmkant bak, tanklucka samt vissa kombi har även rostproblem i bagagelucka.

Vidare är inte växellådor någon stark punkt heller, de brukar bli svår/tungväxlade med svårigheter att få i backen.

SID-displayer brukar tappa pixlar.


Tändningslås tenderar att kännas glappa efter några år.

Glappande klonkande framvagnar är inte heller ovanligt.

Skramlande kamkedjor inte heller helt ovanligt.

Personligen tycker jag stolarna är smala och ger inte något vidare stöd över skulderbladen samt är korta i sitsen med dåligt lårstöd.

Jo, det var det jag menade när jag skrev att kopplingen var felkonstruerad. Lamellcentrum är för vekt och släpper genom tryckstötar från motorn som slår sönder växellådan. Kostade mig 19000:- att fixa. Är backen svår att få i så skippa bilen omedelbart.

De lär ju inte gälla Aero kopplingen som är mycket starkare väl? Att backen är trög att få i löses lättast genom att byta olja i växellådan eller att köpa Saabs uppgraderingskit.

Byta olja hjälper inte när synkringarna är sönderslagna. Det är vad som händer. Saabs uppgraderingskitt?? Jo man kan uppgradera växelhuset till Viggenspec. Men det kostar.....  19000:- var bara för att byta till orginaldelar.
Nja. tror det gällde alla tidiga 9-5:or fram till 2004 och alla og9-3:or

Constantine
13 augusti 2012 · 679 Inlägg

saab_sonett skrev:

Constantine skrev:

saab_sonett skrev:

Jo, det var det jag menade när jag skrev att kopplingen var felkonstruerad. Lamellcentrum är för vekt och släpper genom tryckstötar från motorn som slår sönder växellådan. Kostade mig 19000:- att fixa. Är backen svår att få i så skippa bilen omedelbart.

De lär ju inte gälla Aero kopplingen som är mycket starkare väl? Att backen är trög att få i löses lättast genom att byta olja i växellådan eller att köpa Saabs uppgraderingskit.

Byta olja hjälper inte när synkringarna är sönderslagna. Det är vad som händer. Saabs uppgraderingskitt?? Jo man kan uppgradera växelhuset till Viggenspec. Men det kostar.....  19000:- var bara för att byta till orginaldelar.
Nja. tror det gällde alla tidiga 9-5:or fram till 2004 och alla og9-3:or

Nej men oftast är inte synkringarna sönderslagna utan slitna, att kopplingen är boven har jag väldigt svårt att tro, då borde man ju ha problem med att lägga i alla växlar. Finns specialoljor som faktiskt funkar att hälla i växellådan som gör skillnad. Annars blir det alltid massa spån i lådan förr eller senare även om man har en växellådsolja som ska räcka hela bilens livslängd.

Uppgraderings kitet och delarna vet jag inte vad det heter på svenska..

Andromeda Rumpmas
13 augusti 2012 · 3 860 Inlägg

saab_sonett skrev:

Constantine skrev:

saab_sonett skrev:

Jo, det var det jag menade när jag skrev att kopplingen var felkonstruerad. Lamellcentrum är för vekt och släpper genom tryckstötar från motorn som slår sönder växellådan. Kostade mig 19000:- att fixa. Är backen svår att få i så skippa bilen omedelbart.

De lär ju inte gälla Aero kopplingen som är mycket starkare väl? Att backen är trög att få i löses lättast genom att byta olja i växellådan eller att köpa Saabs uppgraderingskit.

Byta olja hjälper inte när synkringarna är sönderslagna. Det är vad som händer. Saabs uppgraderingskitt?? Jo man kan uppgradera växelhuset till Viggenspec. Men det kostar.....  19000:- var bara för att byta till orginaldelar.
Nja. tror det gällde alla tidiga 9-5:or fram till 2004 och alla og9-3:or

Att backen verkar gå sönder mellan 10-20k mil på en del Saabar beror på en felaktig konstruktion som dock försvann MY02 på 9-5:an. Vidare används ju backen mer än vanligt. På hur många bilar lägger du i backen varje gång du parkerar? På 20k mil lägger du säkert i backen lika ofta som du gör på någon annan bil på 40-50k mil. Klart att backen slits mer än normalt, men visst borde den även vara konstruerad och dimensionerad för det ökade slitaget, det håller jag fullständigt med om.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Funkiee Saab älskare!
14 augusti 2012 · 4 597 Inlägg

SID Displayen är busenkel o fixa, fixade min SID2 igår på 10 min wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
saab_sonett Handledare
14 augusti 2012 · 1 481 Inlägg

Constantine skrev:

saab_sonett skrev:

Constantine skrev:

De lär ju inte gälla Aero kopplingen som är mycket starkare väl? Att backen är trög att få i löses lättast genom att byta olja i växellådan eller att köpa Saabs uppgraderingskit.

Byta olja hjälper inte när synkringarna är sönderslagna. Det är vad som händer. Saabs uppgraderingskitt?? Jo man kan uppgradera växelhuset till Viggenspec. Men det kostar.....  19000:- var bara för att byta till orginaldelar.
Nja. tror det gällde alla tidiga 9-5:or fram till 2004 och alla og9-3:or

Nej men oftast är inte synkringarna sönderslagna utan slitna, att kopplingen är boven har jag väldigt svårt att tro, då borde man ju ha problem med att lägga i alla växlar. Finns specialoljor som faktiskt funkar att hälla i växellådan som gör skillnad. Annars blir det alltid massa spån i lådan förr eller senare även om man har en växellådsolja som ska räcka hela bilens livslängd.

Uppgraderings kitet och delarna vet jag inte vad det heter på svenska..

Det är fjäderpaketet i lamellcentrum som är för vekt på de första årsmodellerna.
Allt enligt växellådsexpert på Saab i Trollhättan.

FenioN
14 augusti 2012 · 120 Inlägg

motverka att backen strular är att lägga i fyran innan back så lådan saktar ner lite i varv

Saab 9-5 2.0t -04
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang