Saab 9-5 2,0t fördelar och nackdelar?

Robban_The_Man
12 augusti 2012 · 52 Inlägg

Tjena, jag har lite frågor om Saab 9-5 2,0t från 98-03!

Vad har den för nackdelar och fördelar?
Lätt att komma åt reservdelar osv?
förbrukning av bensin?

Jag är sugen på att köpa en sådan eftersom jag har gillat saab länge men aldrig köpt någon
så tänkte att nu är det dags att ha en!

Mvh

Senast redigerat av Robban_The_Man (12 augusti 2012)

Opel Vivaro "Crossbussen" (2003)
Rquired Allmänt envis
12 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

Den största nackdelen får nog påstås vara motorproblemen SAAB hade, motorn råkar lätt ut för oilsludge som i längden orsakar motorskador. Problemen späddes på av att det var 3000mils intervall för service, ingen motor mår bra av det och absolut inte en motor som är känslig från start som SAAB´s turbomotor.

Audi hade exakt samma problem på sina motorer, och även de rekommenderade service med 3000mils intervall. Var mycket uppmärksam på motorns skick, titta noga efter oljeläckage, oljud som knack, tick, skrammel eller till exempel rassel från motorns kamkedja.

Titta också så att bilens avgaser inte har fel färg och att det inte luktar konstigt kring bilen, om bilen är varmkörd när du kommer fram bör du vara mycket misstänksam. Se till att du får ta bilen med kall motor och sedan köra den riktigt genomvarm.

I övrigt kolla att växellådan fungerar som den skall, att alla växlar lätt går i och att det inte skrapar vid växelbyte. Och så självklart bilens skick och historik i övrigt, men motor och växellåda är svaga punkter. Motorn genomgick en förändring till årsmodell 2004 som sägs mildra eller till och med eliminera problemen beroende på vem man frågar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
_JLarsson . . . .[brehas spar tid!!] . . .
12 augusti 2012 · 264 Inlägg

Jag har en saab 9-5 2.0t Och jag råkade ut för den berömda turbon.. Blå rykte vid varm/kall start. Men ingeting kom när man körde.. och bilen gick bättre och bättre hela tiden.

*Ett tecken på att den är på väg att säga upp sig...* .Bytte turbon och röken borta.. smile

Är kanon nöjd med bilen. Stort lastutrumme och man sitter bra och mycket utrustning ingår när man väljer saab. smile

Förbrukning i snitt för mig ligger på ca 0.8...

/ Larsson

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)
Robban_The_Man
13 augusti 2012 · 52 Inlägg

Rquired skrev:
Den största nackdelen får nog påstås vara motorproblemen SAAB hade, motorn råkar lätt ut för oilsludge som i längden orsakar motorskador. Problemen späddes på av att det var 3000mils intervall för service, ingen motor mår bra av det och absolut inte en motor som är känslig från start som SAAB´s turbomotor.

Audi hade exakt samma problem på sina motorer, och även de rekommenderade service med 3000mils intervall. Var mycket uppmärksam på motorns skick, titta noga efter oljeläckage, oljud som knack, tick, skrammel eller till exempel rassel från motorns kamkedja.

Titta också så att bilens avgaser inte har fel färg och att det inte luktar konstigt kring bilen, om bilen är varmkörd när du kommer fram bör du vara mycket misstänksam. Se till att du får ta bilen med kall motor och sedan köra den riktigt genomvarm.

I övrigt kolla att växellådan fungerar som den skall, att alla växlar lätt går i och att det inte skrapar vid växelbyte. Och så självklart bilens skick och historik i övrigt, men motor och växellåda är svaga punkter. Motorn genomgick en förändring till årsmodell 2004 som sägs mildra eller till och med eliminera problemen beroende på vem man frågar.

Okej tack för allt du skrev, det ger mig mycket hjälp när jag ska titta ut den rätta! 3000mils intervall för en sådan motor är en väldig lång tid, enligt mig ska det vara runt 1000mils intervall på en sådan bil eftersom de är känsliga samt en turbomotor.

Mvh

Opel Vivaro "Crossbussen" (2003)
Robban_The_Man
13 augusti 2012 · 52 Inlägg

_JLarsson skrev:
Jag har en saab 9-5 2.0t Och jag råkade ut för den berömda turbon.. Blå rykte vid varm/kall start. Men ingeting kom när man körde.. och bilen gick bättre och bättre hela tiden.

*Ett tecken på att den är på väg att säga upp sig...* .Bytte turbon och röken borta.. smile

Är kanon nöjd med bilen. Stort lastutrumme och man sitter bra och mycket utrustning ingår när man väljer saab. smile

Förbrukning i snitt för mig ligger på ca 0.8...

/ Larsson

Det var tråkigt att du hade sån otur! skönt att du är nöjd med din smile

Okej, ja mycket utrustning är aldrig fel smile

Då är den ganska snål ändå smile

Tack för ditt svar! Mvh

Opel Vivaro "Crossbussen" (2003)
_JLarsson . . . .[brehas spar tid!!] . . .
13 augusti 2012 · 264 Inlägg

Ja absolut smile förbrukningen sist var ganska mycket stadkörning,
men har testat o nollat och kört motorväg så kan du få ner den till 0.6-0.7 smile Blir stor test ner till öland nästa vecka cool

ett annat tips det är att kolla slangen som går nerifrån och upp till topplocket om den ser okej ut.

för jag märkte att det lukta bränd olja och rykte smått ifrån grillen när jag stog på tomgång, och den var helt gammal och av helt..

.. Mvh J

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)
Funkiee Saab älskare!
13 augusti 2012 · 4 597 Inlägg

sattsa på en -03a, inte tidigare, bästa årsmodellen av saab 9-5

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
saab_sonett Handledare
13 augusti 2012 · 1 481 Inlägg

Hade en 1999:a 2.0T. Akta dej för en 9-5:a  Fick kosta på ca 50000:- i reparation mellan 9000-15000mil. (Växellåda, tändkassett, stötdämpare, pixelfel, kamkjedjeras, bromsskivor) Förbrukningen låg på ca 1,05l/mil. Aldrig under 0.95 landsväg.

Funkiee Saab älskare!
13 augusti 2012 · 4 597 Inlägg

hörru tröttmössa, din var ju inte servad som den ska, det hör man ju direkt, en bil som är bra servad är det inga problem med, o har den uppdaterade vevhusventen

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
saab_sonett Handledare
13 augusti 2012 · 1 481 Inlägg

Funkiee skrev:
hörru tröttmössa, din var ju inte servad som den ska, det hör man ju direkt, en bil som är bra servad är det inga problem med, o har den uppdaterade vevhusventen

Fullservad, jag bytte dessutom olja vid 1200mil. Oljebyte har vad jag vet ingenting med växellådan att göra. Däremot felkonstruerad koppling.......

Andromeda Rumpmas
13 augusti 2012 · 3 860 Inlägg

saab_sonett skrev:
Hade en 1999:a 2.0T. Akta dej för en 9-5:a  Fick kosta på ca 50000:- i reparation mellan 9000-15000mil. (Växellåda, tändkassett, stötdämpare, pixelfel, kamkjedjeras, bromsskivor) Förbrukningen låg på ca 1,05l/mil. Aldrig under 0.95 landsväg.

Då var det väl ändå du som inte kollade upp bilen innan köp? Du köpte ju ett riktigt lik vad det verkar.

Min har 250 hk, och jag ligger på 0,78 blandad körning, nedåt 0,65 landsväg.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
13 augusti 2012 · 3 860 Inlägg

Den största nackdelen med 2,0t oavsett om den är av modell 2004 eller nyare är att turbon inte är vidare hållbar. Den håller ofta inte ens 15k mil. Mitsu-turbon däremot håller ofta bilens livslängd.

Vidare är 2,0:an riktigt trött. 150 hk är inte mycket i en bil på 1700 kg. Grundregeln när du letar 9-5 är att oljan skall vara bytt minst var 1500:e mil och varje år. Det finns tillräckligt många på Blocket för att du inte ska behöva acceptera en slarvigt servad bil.

Senast redigerat av Andromeda (13 augusti 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
saab_sonett Handledare
13 augusti 2012 · 1 481 Inlägg

Andromeda skrev:

saab_sonett skrev:
Hade en 1999:a 2.0T. Akta dej för en 9-5:a  Fick kosta på ca 50000:- i reparation mellan 9000-15000mil. (Växellåda, tändkassett, stötdämpare, pixelfel, kamkjedjeras, bromsskivor) Förbrukningen låg på ca 1,05l/mil. Aldrig under 0.95 landsväg.

Då var det väl ändå du som inte kollade upp bilen innan köp? Du köpte ju ett riktigt lik vad det verkar.

Min har 250 hk, och jag ligger på 0,78 blandad körning, nedåt 0,65 landsväg.

Lik vet jag inte. Bilen var 4år och hade gått 8000 mil. Fint skick och fullservad. Och felkonstruerad koppling syns inte utanpå.

Senast redigerat av saab_sonett (13 augusti 2012)

_JLarsson . . . .[brehas spar tid!!] . . .
13 augusti 2012 · 264 Inlägg

Andromeda skrev:
Den största nackdelen med 2,0t oavsett om den är av modell 2004 eller nyare är att turbon inte är vidare hållbar. Den håller ofta inte ens 15k mil. Mitsu-turbon däremot håller ofta bilens livslängd.

Vidare är 2,0:an riktigt trött. 150 hk är inte mycket i en bil på 1700 kg. Grundregeln när du letar 9-5 är att oljan skall vara bytt minst var 1500:e mil och varje år. Det finns tillräckligt många på Blocket för att du inte ska behöva acceptera en slarvigt servad bil.

Jag tycker min är pigg
.. iförsej ny turbo. Men behöver aldrig vara orolig när man ska göra nån omkörning eller så....

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)
Funkiee Saab älskare!
13 augusti 2012 · 4 597 Inlägg

Andromeda skrev:
Den största nackdelen med 2,0t oavsett om den är av modell 2004 eller nyare är att turbon inte är vidare hållbar. Den håller ofta inte ens 15k mil. Mitsu-turbon däremot håller ofta bilens livslängd.

Vidare är 2,0:an riktigt trött. 150 hk är inte mycket i en bil på 1700 kg. Grundregeln när du letar 9-5 är att oljan skall vara bytt minst var 1500:e mil och varje år. Det finns tillräckligt många på Blocket för att du inte ska behöva acceptera en slarvigt servad bil.

samma turbo på 2.3t också, bara aero som har annan snurra

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Andromeda Rumpmas
13 augusti 2012 · 3 860 Inlägg

Funkiee skrev:

Andromeda skrev:
Den största nackdelen med 2,0t oavsett om den är av modell 2004 eller nyare är att turbon inte är vidare hållbar. Den håller ofta inte ens 15k mil. Mitsu-turbon däremot håller ofta bilens livslängd.

Vidare är 2,0:an riktigt trött. 150 hk är inte mycket i en bil på 1700 kg. Grundregeln när du letar 9-5 är att oljan skall vara bytt minst var 1500:e mil och varje år. Det finns tillräckligt många på Blocket för att du inte ska behöva acceptera en slarvigt servad bil.

samma turbo på 2.3t också, bara aero som har annan snurra

Aero och 2,3T.

Det är skillnad på stora och lilla T när det gäller Saab.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Funkiee Saab älskare!
13 augusti 2012 · 4 597 Inlägg

ja det är det iof, därför jag bara skrev t och inte T smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Robban_The_Man
13 augusti 2012 · 52 Inlägg

_JLarsson skrev:
Ja absolut smile förbrukningen sist var ganska mycket stadkörning,
men har testat o nollat och kört motorväg så kan du få ner den till 0.6-0.7 smile Blir stor test ner till öland nästa vecka cool

ett annat tips det är att kolla slangen som går nerifrån och upp till topplocket om den ser okej ut.

för jag märkte att det lukta bränd olja och rykte smått ifrån grillen när jag stog på tomgång, och den var helt gammal och av helt..

.. Mvh J

Låter utmärkt ju smile okej tack för tipset smile

Mvh

Opel Vivaro "Crossbussen" (2003)
paltodlarn
13 augusti 2012 · 527 Inlägg

Morsan har en 9-5 2,0 -99 och det ända som behövts göra på de 8000 milen hon har kört den med förutom vanlig service är en styrled och fixa bromsarna bak. Har varit en kanonbil helt enkelt, var nybytt turbo vid inköp så kan ju vara värt att köpa en med ny turbo så man slipper tråkiga haverier. Inte världens mest spännande bil att köra men den är bekväm och mitt tycke bensinsnål för sin storlek. Har faktiskt fått ner den till 0,6 per mil på landsväg men det var väldigt lugn körning.

jag vill inte uttrycka mig på något drastiskt sätt, men jag gör det ändå
Rquired Allmänt envis
13 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

Funkiee skrev:
sattsa på en -03a, inte tidigare, bästa årsmodellen av saab 9-5

Jag är bara nyfiken, varför skulle 2003 vara den bästa årsmodellen av 9-5 när problemet med oilsludge fick sin åtgärd först året efter till exempel?

Senast redigerat av Rquired (13 augusti 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang