4461
Sök

Opel Astra GL 1.4 -99, frambroms låg emot vid körning, bör fixas?

2 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
Hej hej,

Under en biltur för några dagar sedan stannade jag tillfälligt och när jag gav mig av igen märkte jag att bilen plötsligt gick lite trögare än vanligt. Då jag inte är nån bilguru och bara hade ett par kilometer kvar till målet satt jag mest och tyckte att det var konstigt istället för att stanna och ta reda på vad som var fel. Hur som helst tvingades jag stanna när det började lukta bränt från vänster framhjul där bromsskivan var glödhet. Jag vet inte om det var likadant på höger sida, men det kom i alla fall ingen rök därifrån.

När allt svalnat plockade jag av hjulen för att ta en titt och då snurrade de som vanligt igen. Efter diverse testrullande och körande kunde jag konstatera att allt kändes som vanligt igen och att bromsskivorna inte blev varmare än normalt.

Så, vad kan ha hänt? Är det något jag måste fixa på nåt sätt och hur tar man reda på vad själva felet är/var? Eller är det bara att vara tacksam för att det släppte av sig själv och fortsätta som inget hänt?

Tacksam för svar!

1 366 Inlägg
8 augusti 2012
Troligtvis var det bromsokets kolvar som inte gick tillbaka helt av någon anledningen. Det innebär att beläggen trycks närmare skivan och i det här fallet tog de i. Generellt sett kan man säga att man kan börja med att byta bromsvätska om den är gammal. Därefter tokbromsar man ett antal gånger från exempelvis 100-30.

Lyxalternativet är att renovera bromsok eller köpa nya.

3e alternativet är att skita i det helt och köra vidare, personligen hade jag bytt bromsvätska och tokbromsat

2 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Tackar! Jag valde korkat nog alternativ tre och det funkade bra ett par dagar... Det blir nog till att renovera bromsoket/oken.

Sök