Svetsning av coilovers mot spindeln bmw e34.

Darkus
14 augusti 2012 ·

Någon som har satt på coils på e34 eller e30 där det krävs svetsning?

Coilsen är vanligt järn stål men spindeln ser ut som gjutjärn. Går det att svetsa med tig och vanlig "svart" tillsats material eller ska jag använda rostfritt tillsats material??
Eller blir det pinnsvets med rostfri elektrod??

Monterings instruktionerna stog på taiwanesiska och försäljningsföretaget verkar ha ingen aning.
Mycket ström fick jag till råd....hmmm.. roll

Richtenb
15 augusti 2012 · 1 365 Inlägg

En spontan fråga: Hur hade du tänkt att göra när skiten går sönder? Som troligen kommer ske förr än senare.

Bra coilovers ska vara monteringsbara utan svets.

Vill du ändå svetsa hade jag kört inverter pinnsvets rostfritt



Darkus skrev:
Någon som har satt på coils på e34 eller e30 där det krävs svetsning?

Coilsen är vanligt järn stål men spindeln ser ut som gjutjärn. Går det att svetsa med tig och vanlig "svart" tillsats material eller ska jag använda rostfritt tillsats material??
Eller blir det pinnsvets med rostfri elektrod??

Monterings instruktionerna stog på taiwanesiska och försäljningsföretaget verkar ha ingen aning.
Mycket ström fick jag till råd....hmmm.. roll

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Darkus
15 augusti 2012 ·

Stötdämpare och fjädrar finns att byta. Svetsat och klart. Inge skit märke.

DDESIGN
15 augusti 2012 · 563 Inlägg

Precis, mycket ström på en MIG gav jag dig som tips.
Vi har själva gjort det på ett par bilar och jag frågade även en kund som köpt samma produkt oh det har inte varit något problem. Att det skall svetsas är ingen annan än biltillverkarens fel tyvärr.

Om någon har andra förslag hur svetsningen på BMW skall gå till så vill vi gärna veta. Då vet vi mer nästa gång någon frågar!

Mvh. Fredrik
DDESIGN / Coiloverkungen

Senast redigerat av DDESIGN (15 augusti 2012)

DDESIGN - Din motorsportbutik på nätet
Nissan 200sx S13 "DDESIGN LS13" (1989)
Darkus
15 augusti 2012 ·

Mycket ström gav du mej bara råd om. tongue  Mag kanske din kund menade. Det är det man svetsar stål med. Mig är det annan skyddsgas på och så svetsar man aluminium med.
Lite svets kunskap från en gammal licens svetsare. cool

DDESIGN skrev:
Precis, mycket ström på en MIG gav jag dig som tips.
Vi har själva gjort det på ett par bilar och jag frågade även en kund som köpt samma produkt oh det har inte varit något problem. Att det skall svetsas är ingen annan än biltillverkarens fel tyvärr.

Om någon har andra förslag hur svetsningen på BMW skall gå till så vill vi gärna veta. Då vet vi mer nästa gång någon frågar!

Mvh. Fredrik
DDESIGN / Coiloverkungen

Lurken_85
15 augusti 2012 · 832 Inlägg

Darkus skrev:
Svetsade med Tig och vanligt tillsats material för "svart" material gick bra. 100 ahm körde jag på. Vart så fint så jag vill nästan inte måla över det smile Det är inte gjutjärn i materialet..Vette tusan vad det är. Men det var väl svetsbart iaff.

Gjutstål kan det nog vara om det gick bra att svetsa i smile

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Darkus
15 augusti 2012 ·

Och lovar ni komma till Bimmers of sweden träffen så ska jag även sätta upp en bild på den fint svetsade spindeln/coilovern.

Darkus
15 augusti 2012 ·

Som förväntat..tyskt kvalitet cool Väldigt bra gjutet då för det var då inga porer i.

Lurken_85 skrev:

Darkus skrev:
Svetsade med Tig och vanligt tillsats material för "svart" material gick bra. 100 ahm körde jag på. Vart så fint så jag vill nästan inte måla över det smile Det är inte gjutjärn i materialet..Vette tusan vad det är. Men det var väl svetsbart iaff.

Gjutstål kan det nog vara om det gick bra att svetsa i smile

Darkus
16 augusti 2012 ·

Vart så förbaskat bra så jag fick en tår i ögat. Hängde coiloverserna på väggen hemma istället. Så skull ni fundera på att göra sån operation själv..så låt bli. Å skicka dom till mej istället. smile Och eftersom du int har lovat Fredrik..så kommer int du få se mitt mästerverk. smile
Satt ut bilderna på Bimmers of Sweden facebook sida istället.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang