Ombesiktning, frågor.

OmegaCoffe Dumpersförare.
10 augusti 2012 · 970 Inlägg

Lover-boy skrev:
Det kan va lite krångligt med alla datum och perioder och sånt men en enkel version av hur det funkar i verklighet är att Från den datum du har besiktat din bil första gången så har du 2MÅN på dig att göra en efterkontroll och efter 1 månad blir det körförbud, sen som andra sa du får 1 mån period två gånger sen blir det bara en Vecka oavsett hur många gånger du gör efterkontroll, Efter 2 månader blir det en helt ny kontrollbesikting.. Hoppas du får lite hjälp av det..

TÄNK på att även om det är efterkontroll så kan du bli underkännd på något annat, man söker inte efter nyy men om det något som man ser under den tid när man kollar på dina fel. EX bromsrör men kan hända du har bytt men blir underkänd på ojämna bromsar för du har inte luftat de rätt. wink

krångla inte till det. han fattar inget av detta ändå.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Lover-boy
11 augusti 2012 · 12 Inlägg

OM han fattar eller inte då kan han säga sj men , du behöver inte leka ball här...

VolvoCoffe skrev:

Lover-boy skrev:
Det kan va lite krångligt med alla datum och perioder och sånt men en enkel version av hur det funkar i verklighet är att Från den datum du har besiktat din bil första gången så har du 2MÅN på dig att göra en efterkontroll och efter 1 månad blir det körförbud, sen som andra sa du får 1 mån period två gånger sen blir det bara en Vecka oavsett hur många gånger du gör efterkontroll, Efter 2 månader blir det en helt ny kontrollbesikting.. Hoppas du får lite hjälp av det..

TÄNK på att även om det är efterkontroll så kan du bli underkännd på något annat, man söker inte efter nyy men om det något som man ser under den tid när man kollar på dina fel. EX bromsrör men kan hända du har bytt men blir underkänd på ojämna bromsar för du har inte luftat de rätt. wink

krångla inte till det. han fattar inget av detta ändå.

Audi A5 Sportback "White Devil" (2011)
Peppes Bodega
11 augusti 2012 · 261 Inlägg

En efterkontroll är en besiktning som FÅR begränsas till anmärkta delar.
Mao kan man få nya anmärkningar vid en efterkontroll även om dessa "nya" anmärkningar inte har med reparationen att göra.
Men mycket riktigt ska bromsarna kontrolleras vid ingrepp i bromssystemet ,likaså kontrolleras halvljusen vid anmärkning på brustna fjädrar osv.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
11 augusti 2012 · 5 650 Inlägg

bara gå in som den är så fåru ett nytt datum du senast ska infinna dig där igen för och slippa få körförbud.
fast igentligen så kvittar de ju om man ska ta reglerna på fullaste allvar då man inte igentligen ska bruka bilen tills felen är fixade.


hade en bil engång som va inne på bes 8 lr 9 gånger på ett år. då puckot som ägde bilen innan mig inte orkade byta lampor och fixa ett litet fel. så när jag besade den bilen så va jag inne på året efter bes

så bara bes och göra som du vill

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Peter_5565
12 augusti 2012 · 326 Inlägg

MrEricsson skrev:
fast igentligen så kvittar de ju om man ska ta reglerna på fullaste allvar då man inte igentligen ska bruka bilen tills felen är fixade.

Precis, den lilla detaljen väljer dom flesta att bortse från. Det står på baksidan av protokollet vad som gäller.

Blir man stoppad och har en tvåa som ger ombesiktning och som inte är fixad så blir det böter. Tror i och för sig inta att det är så vanligt, men jag känner åtminstone en som åkte omkring med en tvåa från besiktningen veckan innan. Böter blev det.
Fast det går ju att prata sig ur såna situationer om man lusläser vad som gäller på protokollets baksida, och tänker på det om man blir stoppad.

Senast redigerat av Peter_5565 (12 augusti 2012)

OmegaCoffe Dumpersförare.
14 augusti 2012 · 970 Inlägg

Peter_5565 skrev:

MrEricsson skrev:
fast igentligen så kvittar de ju om man ska ta reglerna på fullaste allvar då man inte igentligen ska bruka bilen tills felen är fixade.

Precis, den lilla detaljen väljer dom flesta att bortse från. Det står på baksidan av protokollet vad som gäller.

Blir man stoppad och har en tvåa som ger ombesiktning och som inte är fixad så blir det böter. Tror i och för sig inta att det är så vanligt, men jag känner åtminstone en som åkte omkring med en tvåa från besiktningen veckan innan. Böter blev det.
Fast det går ju att prata sig ur såna situationer om man lusläser vad som gäller på protokollets baksida, och tänker på det om man blir stoppad.

varför har man sj inte fått böter då? har blivit stoppad med några 2-or många gånger av polisen inga böter fick jag. har inte ens sagt något om det till mig. nån gång frågade dom bara varför jag inte fixat felen. sa bara till han att jag skulle skrota bilen så inte fan brydde han sig.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
henke_99 Offroad Racing
15 augusti 2012 · 3 122 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

Peter_5565 skrev:

MrEricsson skrev:
fast igentligen så kvittar de ju om man ska ta reglerna på fullaste allvar då man inte igentligen ska bruka bilen tills felen är fixade.

Precis, den lilla detaljen väljer dom flesta att bortse från. Det står på baksidan av protokollet vad som gäller.

Blir man stoppad och har en tvåa som ger ombesiktning och som inte är fixad så blir det böter. Tror i och för sig inta att det är så vanligt, men jag känner åtminstone en som åkte omkring med en tvåa från besiktningen veckan innan. Böter blev det.
Fast det går ju att prata sig ur såna situationer om man lusläser vad som gäller på protokollets baksida, och tänker på det om man blir stoppad.

varför har man sj inte fått böter då? har blivit stoppad med några 2-or många gånger av polisen inga böter fick jag. har inte ens sagt något om det till mig. nån gång frågade dom bara varför jag inte fixat felen. sa bara till han att jag skulle skrota bilen så inte fan brydde han sig.

Därför att du haft tur helt enkelt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
15 augusti 2012 · 2 390 Inlägg

Man får ju inte bruka bilen mer än nödvändigt, men dom vet inte vart man ska, eller vad man ska göra.  Men spelar ju ingen roll eftersom du har ju ändå den där skit lagen okynneskörning så att åka runt " cruisia" ger dig ändå böter även fast bilen är helt godkänd ^^

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
OmegaCoffe Dumpersförare.
17 augusti 2012 · 970 Inlägg

henke_99 skrev:

VolvoCoffe skrev:

Peter_5565 skrev:

Precis, den lilla detaljen väljer dom flesta att bortse från. Det står på baksidan av protokollet vad som gäller.

Blir man stoppad och har en tvåa som ger ombesiktning och som inte är fixad så blir det böter. Tror i och för sig inta att det är så vanligt, men jag känner åtminstone en som åkte omkring med en tvåa från besiktningen veckan innan. Böter blev det.
Fast det går ju att prata sig ur såna situationer om man lusläser vad som gäller på protokollets baksida, och tänker på det om man blir stoppad.

varför har man sj inte fått böter då? har blivit stoppad med några 2-or många gånger av polisen inga böter fick jag. har inte ens sagt något om det till mig. nån gång frågade dom bara varför jag inte fixat felen. sa bara till han att jag skulle skrota bilen så inte fan brydde han sig.

Därför att du haft tur helt enkelt.

många gånger då.smile

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
RD_87 Skrotsamlare
18 augusti 2012 · 4 031 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

henke_99 skrev:

VolvoCoffe skrev:

varför har man sj inte fått böter då? har blivit stoppad med några 2-or många gånger av polisen inga böter fick jag. har inte ens sagt något om det till mig. nån gång frågade dom bara varför jag inte fixat felen. sa bara till han att jag skulle skrota bilen så inte fan brydde han sig.

Därför att du haft tur helt enkelt.

många gånger då.smile

Jo jag har också klarat mig men har vänner som åkt dit. Det beror ju lite på attityd, typ av fel, om polisen har en elak fru o.s.v
Men som sagt, allt står på baksidan av pappret & att inte följa de lagar & regler som finns KAN leda till böter.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang