Hjälp Kolfiber vinyl

Tobbe_falun
17 november 2011 · 1 Inlägg

inlägg editerat av moderator

9§ Annonsering
Annonsering (oavsett typ) får inte förekomma i forumet (inte heller i forumsignaturen). Använd istället Köp & Sälj.

10§ Marknadsföring
Utöver avtalad annonsering är det förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet, vilket också innebär att det inte är tillåtet att länka till ett företags hemsida i t.ex. forum-signatur eller presentation i marknadsföringssyfte.
Representanter för företag får besvara direkta frågor rörande den egna verksamheten utan "säljsnack".
Representanter för företag och sponsrade bilbyggare får i marknadsföringssyfte inte rekommendera det aktuella företaget eller produkter företaget säljer vid generellt ställda frågor.
Sponsrade bilbyggare tillåts ha viss hänvisning till sponsorerna i forum-signaturen.
Vi reserverar oss rätten att avgöra vad som är marknadsföring.

SpeedOfLight
18 november 2011 · 1 432 Inlägg

Tobbefalun skrev:
inlägg editerat av moderator

9§ Annonsering
Annonsering (oavsett typ) får inte förekomma i forumet (inte heller i forumsignaturen). Använd istället Köp & Sälj.

10§ Marknadsföring
Utöver avtalad annonsering är det förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet, vilket också innebär att det inte är tillåtet att länka till ett företags hemsida i t.ex. forum-signatur eller presentation i marknadsföringssyfte.
Representanter för företag får besvara direkta frågor rörande den egna verksamheten utan "säljsnack".
Representanter för företag och sponsrade bilbyggare får i marknadsföringssyfte inte rekommendera det aktuella företaget eller produkter företaget säljer vid generellt ställda frågor.
Sponsrade bilbyggare tillåts ha viss hänvisning till sponsorerna i forum-signaturen.
Vi reserverar oss rätten att avgöra vad som är marknadsföring.

Dra iväg ett PM till mig med vilken mängd du har kvar, fabrikat och pris så kanske vi kan göra affär

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
Benzstar
29 juli 2012 · 15 Inlägg

Jag har tänkt att klä om träpanelerna i mercan med kolfiber vinyl/film.

Det är en bruksbil och inget showbygge så jag undrar om man kan använda biltemas grejer?
Eller det kanske är att vara dum snål?

Sen undrar jag också hur jag ska gå tillväga, går det att sätta filmen direkt på träfaneren eller blir det bättre resultat om man petar bort den?
Den har börjat släppa på vissa ställen runt knappar osv

Under ädelträ faneren är det vanlig plywood och det borde ju vara det bästa?


Nått annat som man som nybörjare ska tänka på när man jobbar med sån här folie?

Plastskrapa, Hårfön, rakblad och tålamod, något mer man ska ha för bästa resultat?

Mvh Anton

Mercedes W124 E420 "KeSO" (1994)
Motch_swe
29 juli 2012 · 166 Inlägg

Jag provade biltemas kolfiberfolie. Funkade sådär.
Själva materialet var iofs rätt så lättjobbat. Jag skulle klä mina instegslister - bara för att prova hur väl det funkar.
Dem främre listerna gick bra och höll över natten. Dem bakre dock som hade en lite jobbig böj på sig började släppa redan samma dag. Så dem gjorde jag om från början, med detta i åtanke för jag trodde att jag spänt materialet för mycket.
Lät det ligga över natten - samma resultat igen.

Så tips är väl att inte montera tillbaka i bilen direkt. Låt det ligga någon dag och se hur det sätter sig.

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now
Saab 9-3 "Black Betty" (2008)
SpeedOfLight
30 juli 2012 · 1 432 Inlägg

Då jag håller på en hel del med vinyl så låter det för mig som att Motch_swe inte har använt tillräckligt med värme för att få till formen, eller kanske haft en oren yta alt. en porös yta att jobba med. Det viktiga då det blir krävande former är att man använder tillräckligt med värme och material för att minska påfrestningen så mycket det bara går.

Vinyl har något som kallas för minne, och det innebär att vinylen alltid vill återgå till sin forna form, dock om man hettar upp vinylen till 70 grader ungefär så dödar du minnet och då när vinylen svalnar så bildar den ett nytt minne efter den nya formen.

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
Motch_swe
30 juli 2012 · 166 Inlägg

SpeedOfLight skrev:
Då jag håller på en hel del med vinyl så låter det för mig som att Motch_swe inte har använt tillräckligt med värme för att få till formen, eller kanske haft en oren yta alt. en porös yta att jobba med. Det viktiga då det blir krävande former är att man använder tillräckligt med värme och material för att minska påfrestningen så mycket det bara går.

Vinyl har något som kallas för minne, och det innebär att vinylen alltid vill återgå till sin forna form, dock om man hettar upp vinylen till 70 grader ungefär så dödar du minnet och då när vinylen svalnar så bildar den ett nytt minne efter den nya formen.

Värmde gjorde jag nästan så skiten smälte, så där var det nog inga problem. lol
Till rengöringen så använde jag thinner och det ska väl funka?
Däremot så vart ytan rätt så porös, så det var nog i så fall där problemet låg. big_smile

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now
Saab 9-3 "Black Betty" (2008)
SpeedOfLight
30 juli 2012 · 1 432 Inlägg

porösa ytor måste få på sig ett lager lack eller något annat som gör att den inte är porös längre, annars så andas den och då släpper filmen.

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
Benzstar
30 juli 2012 · 15 Inlägg

Okej, så iom att det är plywood under den spruckna faneren på panelerna så är det bäst att blåsa på dom ett lager med lack så att man får en glatt yta då smile

Mercedes W124 E420 "KeSO" (1994)
OUTLAW1
30 juli 2012 ·

jo det kan tyckas mycket lämpligt..

Benzstar
30 juli 2012 · 15 Inlägg

Jag lyfter på hatten och säger tusen tack för bra svar och hjälp!

Mercedes W124 E420 "KeSO" (1994)
OUTLAW1
30 juli 2012 ·

det är så forumet funkar för det mesta....big_smile

SpeedOfLight
30 juli 2012 · 1 432 Inlägg

Ingen fara. smile

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
tr3mil
18 augusti 2012 · 110 Inlägg

kan rekommendera www.carbonstore.se, skickar på rulle till förmånligt pris

Audi A5 Sportback "Ametisten" (2011)
KHRacing
19 augusti 2012 ·

kontakta annars Jesper på DIN Montage i Skåne.. www.dinmontage.se

Fear38
19 augusti 2012 · 658 Inlägg

Funkar bra att köpa på Ebay billigt som tusan o över metern oftast, köp den med luftkanaler funkar bäst det. jag använder T-röd o gör rent med innan....  kalas det....

Räcket Älskar att spela högt! :)
19 augusti 2012 · 143 Inlägg

Det jag har reagerat på är att Biltemas vinyl verkar ha för dåligt lim.
När delen sen hamnar i direkt solljus så verkar limmet mjukna och det släpper i de mest svängda delarna.

Det är min reflektion iaf. efter att ha testat den på flertalet ställen.
Annars är den lättarbetad och väldigt flexibel.


Jag kommer dock att leta efter en annan sort och göra om allt.


https://www1.garaget.org/archive/1/350/286736/286736-2712001.jpg

Edit: Lade till bild

Senast redigerat av Räcket (19 augusti 2012)

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.
GMC Safari (1997)
Seat Leon Sport 20vT "Crystal Death" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang