Dumpventil (öppen) till Seat Leon Cupra R

Marckuess
13 mars 2007 · 28 Inlägg

Hejsan, undrar om man kan sätta dit en öppen dumpventil på en Seat Leon Cupra R utan några problem?

Har hört att på vissa bilar blir det inte bra, och bilen "gillar" inte direkt den så att bilen blir helkass?
Finns där något sett man annars kan kolla det, utan att koppla in en dumpventil och kanske eventuellt råkar pajja bilen?

Uppskattar alla sort svar.

// Mvh Plutten.

fish Allfixare
13 mars 2007 · 1 475 Inlägg

det funkar inte med öppen. modda luft´burken alt, öppet filter. då flåsar det fint.

Marckuess
13 mars 2007 · 28 Inlägg

Okej, så att dumpventil är uteslutet, det enda är öppet luftfilter alt. Fixa avgassystem?

323fSportT "The Stig"
13 mars 2007 · 390 Inlägg

Det är skitsnack att motorn tar skada av en öppen dum.Köp en sån du.Det enda som kan hända är att den får för fet blandning när den dumpar ut luften som igentligen skulle in i motorn.Det som KAN ta skada är lamdasonden och katten.Finns miljarder bilar som åker med öppen dump med luftmassemätare.Jag har då inte hört att nån bil har tagit skada av det.

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...
SniZa
13 mars 2007 · 314 Inlägg

Tja.. Jag har en GFB hybrid dump i min Cupra R... Funkar utmärkt.. 

På låga varv återcirkulerar dumpen men på höga varv då turbon har fått jobba

pyser det friskt big_smile... Har man en öppen dump så pajar man luftmassemätaren...

Nissan 350z "VSR" (2004)
Marckuess
13 mars 2007 · 28 Inlägg

Okej, har exakt "likadan" bil som dej o årsmodell så smile tackar så mkt.. skall nog köpa en sådan då.

fish Allfixare
13 mars 2007 · 1 475 Inlägg

323fSportT skrev:
Det är skitsnack att motorn tar skada av en öppen dum.Köp en sån du.Det enda som kan hända är att den får för fet blandning när den dumpar ut luften som igentligen skulle in i motorn.Det som KAN ta skada är lamdasonden och katten.Finns miljarder bilar som åker med öppen dump med luftmassemätare.Jag har då inte hört att nån bil har tagit skada av det.

Just det. sen att tomgågngen blir kass, att bränsleförbrukningen ökar och att katten TAR skada, inte bara kanske. tro mig, har testat.

323fSportT "The Stig"
13 mars 2007 · 390 Inlägg

fish skrev:

323fSportT skrev:
Det är skitsnack att motorn tar skada av en öppen dum.Köp en sån du.Det enda som kan hända är att den får för fet blandning när den dumpar ut luften som igentligen skulle in i motorn.Det som KAN ta skada är lamdasonden och katten.Finns miljarder bilar som åker med öppen dump med luftmassemätare.Jag har då inte hört att nån bil har tagit skada av det.

Just det. sen att tomgågngen blir kass, att bränsleförbrukningen ökar och att katten TAR skada, inte bara kanske. tro mig, har testat.

Ja du ser..men då ska man köra utan katt.Stryper bara effekten osv.Sitter ingen på min Skyline så det blir en GReddy type r dump.Sen blir det nog oxå mappsensor så då försvinner problemet helt:)

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...
nilbri ST
13 mars 2007 · 121 Inlägg

plutten skrev:
Okej, så att dumpventil är uteslutet, det enda är öppet luftfilter alt. Fixa avgassystem?

Luftmassemätaren på moderna turbo lär inte gilla öppet filter. Vet inte hur sant det är, har funkat på mina 2 tidigare bilar.

90 på 50-väg
http://bubblare.se/movie/ronny_och_ragge4/
Så vaknade jag - så var den dan förstörd
Hamilton
13 mars 2007 · 8 865 Inlägg

323fSportT skrev:
Det är skitsnack att motorn tar skada av en öppen dum.Köp en sån du.Det enda som kan hända är att den får för fet blandning när den dumpar ut luften som igentligen skulle in i motorn.Det som KAN ta skada är lamdasonden och katten.Finns miljarder bilar som åker med öppen dump med luftmassemätare.Jag har då inte hört att nån bil har tagit skada av det.

Om något KAN gå sönder, varför då ens chansa är ju frågan?
Sedan att det finns miljarder bilar som åker med öppen "dump" är ju fel det också....

Senast redigerat av Hamilton (13 mars 2007)

Fotograf på tierpidag.se
323fSportT "The Stig"
14 mars 2007 · 390 Inlägg

Hamilton skrev:

323fSportT skrev:
Det är skitsnack att motorn tar skada av en öppen dum.Köp en sån du.Det enda som kan hända är att den får för fet blandning när den dumpar ut luften som igentligen skulle in i motorn.Det som KAN ta skada är lamdasonden och katten.Finns miljarder bilar som åker med öppen dump med luftmassemätare.Jag har då inte hört att nån bil har tagit skada av det.

Om något KAN gå sönder, varför då ens chansa är ju frågan?
Sedan att det finns miljarder bilar som åker med öppen "dump" är ju fel det också....

Du fatta nog vad jag menar att det finns hur många bilar som helst runt om i världen som åker med öppen dump och orginal LMM..

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...
onej84
14 mars 2007 · 1 854 Inlägg

Jag kör med GFB Hybrid dump i min och det funkar bra som fan, har kört med den över ett år utan problem.

här finns den http://www.streetside.se/dump_hybrid.asp

Den hörs smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang