4390
Sök

Oljebyte, motorn har tappat effekt och lampan lyser

3 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
Hej alla,

Fick för mig att byta olja och filter på min Santa Fe igår, jag har alltid skött sådant på mina bilar tidigare och trodde att det skulle gå som en dans denna gång också.

Sagt och gjort, jag kilade iväg och köpte olja och filter, 5W30 longlife olja. Bytte allt men när jag startade och tog en provtur kändes bilen trög, inte alls så pigg som vanligt. Efter ett tag så började motorindikeringslampan lysa och jag bestämde mig för att inte köra mer, stannade motorn och tiggde bogsering.

Vad kan ha hänt, om man gasar lite så viner det om motorn, typ som om turbon jobbar hårt.

Jag bytte olja till ett annat märke men det har inte hjälpt heller. Har jag sabbat någonting nu tro....

Santa Fe 2.2  CRDi, Diesel

sad

3 235 Inlägg
27 augusti 2012
Du skriver ingenting om oljenivån, är det rätt mängd olja i motorn?

3 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
Det finns olja så det räcker, oljetrycks lampan lyser inte.

Det är skumt men redan när jag backade ut från garaget och tog en provtur så var motorn slö. Undrar om jag har sabbat någon vakumslang eller så.

3 235 Inlägg
27 augusti 2012
Ja,det kan ju vara något i den stilen. Gå igenom det du gjorde och se om det är nån kontakt eller slang som du kan ha rivit.

3 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
hittade en vakumslang som var sprucken, fixade den så gick bilen finfint sen. Nu har jag bara en motorindikeringslampa som lyser, jag antar att den måste släckas av någon verkstad. Jag provade att koppla ur batteriet en timme, det funkade på min förra Hyundai men inte nu.

Sök