4488
Sök

Saab 9-5 2000 Problem efter chippning.

8 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
Chippade min saab 9-5 2000 2,3t med BRS PPC3 steg 1. Nu börjar lampan för motorproblem blinka vid höga varv och trycket släpper helt. Lägger jag då i en annan växel eller bromsar går bilen helt som vanligt och efter några sekunder slutar lampan blinka igen. Vad kan felet vara? Klarar inte motorn den extra kraften eller är någonting fel med installationen? Är inte direkt kunnig så uppskattar hjälp extremt mycket.
MVH Belyrith.

7 282 Inlägg
31 augusti 2012
Dumpventil som inte orkar hålla tätt för det nya laddtrycket? Inte helt ovanligt att dom blir lite sämre med åren.
Men först kolla vakumslangen till den.

8 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
Brains skrev:
Dumpventil som inte orkar hålla tätt för det nya laddtrycket? Inte helt ovanligt att dom blir lite sämre med åren.
Men först kolla vakumslangen till den.

Hur kollar jag det enklast? Lånar jag en ny dumpventil och provar eller finns det något annat sätt?

7 282 Inlägg
31 augusti 2012
Du kan testa att provtrycka systemet, eller som du säger att testa en annan.
I värsta fall kostar en ny bara ett par hundralappar eller så!

8 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
Brains skrev:
Du kan testa att provtrycka systemet, eller som du säger att testa en annan.
I värsta fall kostar en ny bara ett par hundralappar eller så!

Okej smile tänkte felsöka så många saker som möjligt när jag kör igång. Vet du någonting annat som skulle kunna spöka till det?

7 282 Inlägg
31 augusti 2012
Det kan vara så att det är något annat som är fel och därför sänker datorn laddtrycket.
Testa att låta någon läsa av felkoderna och se vad den varnar för!

8 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
Jag vet inte om jag beskrev det helt rätt, när jag skrev tycket släpper menade jag inte trycker från turbo utan hela allt ihop. När jag låg 85-90 på tvåan i acceleration så började lampar blinka och även fast jag höll full gas ökade inte hastighetet alls. Som om man skulle vrida på nyckeln, sedan när jag släppte på gasen dvs lät varvtalet gå ned blev bilen normal igen och jag har samma drag i bilen.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
31 augusti 2012
Skulle tippa på att bilen inte får tillräckligt soppa vilket orsakar spikningar, för att du inte ska smälta en kolv skyddar motorstyrdonet motorn med att vrida tillbaka tändningen och strypa effekten.
Läs ut felkoder till att börja med.
Dra inte på med bilen innan du får den att gå rent, blir dyrt å smälta kolvar.
Felet kan sitta i tex programvaran, om du köpt PPCn hos BSR skulle jag kontakta dom i första hand.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Better than God \o/
1 886 Inlägg
31 augusti 2012
Alltså. I samband med problem vid byte av programvara: Kontakta ALLTID leverantören av programvara i första hand!

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

8 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
Har skrivit till BSR, tack för tipsen. Keep'em comming. wink

8 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
Fick svar av bsr nu, vet inte varför dom svarar på mail den här tiden men i alla fall så sa dem att det låter som att det skulle vara fel med tändstiften och att jag ska prova byta dom... Låter de troligt eller vill dom bara utesluta allt annat innan dom erkänner fel?

Hemmainstruktör
641 Inlägg
1 september 2012
Kan vara stift också. T7 ställer in tändningen via tändkasett så sotiga eller slut stift kan göra det svårt för motorn vilket kan orsaka spikningar.
Även skenande laddtryck kan upplevas likadant, så om du inte har en extern laddtrycksmätare skulle jag kolla att Wastegate armen inte hoppat av spjället.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Better than God \o/
1 886 Inlägg
1 september 2012
belyrith skrev:
Fick svar av bsr nu, vet inte varför dom svarar på mail den här tiden men i alla fall så sa dem att det låter som att det skulle vara fel med tändstiften och att jag ska prova byta dom... Låter de troligt eller vill dom bara utesluta allt annat innan dom erkänner fel?

Klart det troligen är hårdvarufel, den programvaran du kör med funkar troligen perfekt i massor av andra likadana bilar. Fel på mjukvara är ytterst ovanligt. Kolla tändstift (måste vara de NGK-stift som rekommenderas) Sök efter läckage, kolla så turbon är okej, intercooler hel och inte fylld med olja? Är bränslefiltret bytt nyligen? Är bränslepumpen okej, vanligt fel på 9-5or att de ger sig. Luftfilter nyligen bytt? Det ställer helt nya krav på hårdvaran efter man trimmat.
Senast redigerat av MrTurbo (1 september 2012)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

3 295 Inlägg
1 september 2012
var det bara jag som reagerade på "När jag låg 85-90 på tvåan i acceleration så började lampar blinka". det är inte varvstoppet som du kör på då? roll

8 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
Slave_joe skrev:
var det bara jag som reagerade på "När jag låg 85-90 på tvåan i acceleration så började lampar blinka". det är inte varvstoppet som du kör på då? roll

Tror att varvstoppet ligger på 110-115 på tvåan. Brukade växla vid Ca-100 innan trimmningen utan problem.

8 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
MrTurbo skrev:
belyrith skrev:

Klart det troligen är hårdvarufel, den programvaran du kör med funkar troligen perfekt i massor av andra likadana bilar. Fel på mjukvara är ytterst ovanligt. Kolla tändstift (måste vara de NGK-stift som rekommenderas) Sök efter läckage, kolla så turbon är okej, intercooler hel och inte fylld med olja? Är bränslefiltret bytt nyligen? Är bränslepumpen okej, vanligt fel på 9-5or att de ger sig. Luftfilter nyligen bytt? Det ställer helt nya krav på hårdvaran efter man trimmat.

Tack, nu har jag lite att kolla på. Återkommer med rapport.

Sök