4067
Sök

STi type RA "kokande" batteri efter hårdkörning.

682 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
Tjenare, vart lite buskörning igår när en annan bil hakade på.. Var väl en 1.5mil i 200 knyck.. Lite mer då och då.. 

Iallafall, körde med ICsprayen på lite då och då.. så inte det.. Men efter jag och tösen som satt i hade stannat vid vägen nära mig så "klonkar" turbon som vanligt för att den var varm.. Sen efter ett tag hör man ett "pysande" som jag lokaliserade till batteriet! Ingen rök eller liknande, inget läckage från NÅGON slang runtom! höll inte direkt koll på hur mycket bilen laddade, men laddade efteråt och innan cirka 13.5v.. eller aa, voltmätaren låg på det. 

Funkar hur bra som helst, men är skitorolig ang. ljudet som uppstod.. Batterit är från Biltema.. Laddar på bra nu efteråt (körde bara typ 1 mil till hem i lugnt tempo.. ) "bubblandet" "pysandet" höll på i säkert 10 minuter.. 

Någon som har någon aning om vad det kan vara? batterit verkar inte vara kasst iallafall.. Ska ju på meet nu på lördag så skulle va surt om batterit började strula då..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 september 2012
Helt säker på att det är batteriet ?

Sitter ingen AC-kompressor bredvid eller i närheten av batteriet ??
Ofta kan ju iaf kompressorn bubbla, fräsa och låta allmänt för jävligt när trycket jämnas ut i systemet efter att man kört.

Men det kan ju helt klart vara batteriet med för ju högre varv på motorn, desto mer laddar generatorn och har du legat konstant på höga varv (vilket det låter som) så kan du ha överladdat batteriet så att det börjat koka.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

682 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
Jo, ac finns ju.. Och den har pyst förut, men nu var det verkligen tydligt från batterit. Låg ju lite slangar nära batterit så kände ju på det också, men verkade inte vara något där.. Verkade komma från batterit. AC'n sitter välla mer te vänster? För den har pyst förut..   

Jo är ju kortväxlad låda, så 200 är väl en 6k RPM..   

Men känns ju skumt att han skulle hamna på normal volt så kort tid efter? Kollade ju volten direkt efter startup igen (lät henne kyla typ 10 min ) och då låg den 13.5 typ.. Har ju gjort 6kshifts förut utan att något sånt hänt? Testade även nu att ta en sväng värma upp henne och sen trycka ur henne lite, voltmätaren ökade inte någonting oavsett varv.. hmm

Batterit verkar ju må bra iaf, bra nog att hon startade.

Enda skumma var väl att när jag larmat så blinkade den typ fem gånger efter den vanliga "blinkningen" (är avital larm på) typ som när larmet går, utan att något ljud kom..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 september 2012
Jo volten är väl densamma men det är strömstyrkan som blir hög så då behöver du ju kolla med en amperemeter.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

21 761 Inlägg
18 september 2012
Det är ju laddspänningen tillsammans med batteriets inre resistans som bestämmer hur hög själva laddströmmen blir, så länge inte laddspäningen ligger på tok för högt (över 15 V) så blir inte batteriet överladdat oavsett viket varvtal motorn har.

Det som däremot kanske kan hända (bara gissning) är att generatorns laddregulator inte hänger med när varvtalet ligger ordentligt högt, även att värmen från motorn gör att den får frispel. Då finns eventuellt möjlighet att laddspänningen skenar iväg, viket troligen orsakar kokning. Teorier som sagt. smile
Senast redigerat av Drönirettab (18 september 2012)

Offroad Racing
3 123 Inlägg
18 september 2012
Drönirettab skrev:
Det är ju laddspänningen tillsammans med batteriets inre resistans som bestämmer hur hög själva laddströmmen blir, så länge inte laddspäningen ligger på tok för högt (över 15 V) så blir inte batteriet överladdat oavsett viket varvtal motorn har.

Det som däremot kanske kan hända (bara gissning) är att generatorns laddregulator inte hänger med när varvtalet ligger ordentligt högt, även att värmen från motorn gör att den får frispel. Då finns eventuellt möjlighet att laddspänningen skenar iväg, viket troligen orsakar kokning. Teorier som sagt. smile

Men i detta fallet väldigt rimliga teorier. Lita inte för hårt på en voltmätare, om du inte kontrollmätt dess värden med multimeter. Voltmätaren i min suburban visar ibland knappt 12v fast det är över 13v spänning på batteripolerna.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök