3998
Sök

Bilnyckar til saab 900

5 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
Råkade ha sönder min bilnyckel.
Kan inget allts om bilar eller nåt.men hur lätt är det att få tag i en ny?
och vad är det bästa sättet.att be nån göra en ny bara? eller måste ja byta ut låset och så?

1 171 Inlägg
15 mars 2007
Hur mycket har den gått sönder?

Om din lokala låsturk inte kan fixa till en ny så är det bara att byta låsen skulle jag tro.

5 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
Nyckeln har gått av helt.
Måste man ha papper på bilen så att dom vet hur den ska vara på nåt sätt?
Och hur mycket kostar det att byta lås ungefär? måste ja byta ut även tändningen eller vad det heter.?

tack på förhand

1 171 Inlägg
15 mars 2007
Kolla först med en nyckelservice om han kan göra något. Beställ 2kopior i så fall. Annars så får du byta tändningslås och dörrlås och det går nog på en hel del pengar på en verkstad.

Du behöver inga papper på bilen om du inte ska byta lås då kanske det underlättar att visa att du är ägare på bilen.
Senast redigerat av zoopåse (15 mars 2007)

873 Inlägg
15 mars 2007
Henke88 skrev:
Nyckeln har gått av helt.
Måste man ha papper på bilen så att dom vet hur den ska vara på nåt sätt?
Och hur mycket kostar det att byta lås ungefär? måste ja byta ut även tändningen eller vad det heter.?

tack på förhand

Men sitter den fast i låset då eller vad?

Spelar mindre roll om den är i två delar annars.
Ge den till en låsmed så kan han antagligen göra en kopia som fungerar även om den är knäckt och böjd.

Annars, pröva med grannens Saab 900 nyckel så kanske den passar också wink

Don't get mad, get even.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
15 mars 2007
Blir så full i skratt...

Saabarna, speciellt de äldre har ju alltid varit lätta att starta på ungefär vad som helst. Men det häftigaste jag hört om var när min svärmor kom ut på parkeringen utanför affärn och gick till bilen, låste upp dörren, startade och körde iväg.
Något kvarter bort skulle hon sätta på radion, och upptäckte då att den var konstig. Och inte var det hennes solglasögon som låg där heller...

Ungefär då insåg hon att hon råkat ta en annan likadan Saab på parkeringen...

Det var bara att köra tillbaks den och byta... smile

Angående din bil säger jag som de andra - gå till den lokala låssmeden och se om han kan hjälpa dig. Annars kan du ju knalla till skroten och köpa grejor billigt. Om det nu inte går att köra bilen på en glasspinne i stället... wink

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

5 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
Vet du nån adress till nyckelservice då?
problemet är att ja jobbar och är i norge.
och finns ingen stad här i närheten.
men det kan alltså funka med en annan saab900 nyckel?

5 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
och nej inget sitter kvar i dörren.har nyckeln i 2 delar

1 171 Inlägg
15 mars 2007
Du har ju internet. Finns det ingen motsvarande tjänst som eniro.se i norge?

873 Inlägg
15 mars 2007
vulture skrev:
Blir så full i skratt...

Saabarna, speciellt de äldre har ju alltid varit lätta att starta på ungefär vad som helst. Men det häftigaste jag hört om var när min svärmor kom ut på parkeringen utanför affärn och gick till bilen, låste upp dörren, startade och körde iväg.
Något kvarter bort skulle hon sätta på radion, och upptäckte då att den var konstig. Och inte var det hennes solglasögon som låg där heller...

Ungefär då insåg hon att hon råkat ta en annan likadan Saab på parkeringen...

Det var bara att köra tillbaks den och byta... smile

Angående din bil säger jag som de andra - gå till den lokala låssmeden och se om han kan hjälpa dig. Annars kan du ju knalla till skroten och köpa grejor billigt. Om det nu inte går att köra bilen på en glasspinne i stället... wink

// Ellen

Har samma historia i bakhuvudet. Anledningen till varför jag skrev att pröva med grannens nyckel.

Hade hon varit på Ikea? tongue

Don't get mad, get even.

9 108 Inlägg
15 mars 2007
Man kan väl gå till saab-handlaren och säga sitt regnummer och få en ny nyckel därifrån? Såvida inte låset är utbytt någon gång..

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
15 mars 2007
Tycker absolut du ska prova med en annan Saab 900 nyckel om du har tillgång till en!
Annars kanske du har arbetskamrater som kan tipsa dig om en låssmed någotsånär i närheten? Kanske en arbetskamrat kan hjälpa dig att fixa en kopia om nu du "sitter fast" där du är?

Sandman - tror jag berättat om den i någon annan tråd, det är en så skön grej, tant på 50+ blir biltjuv utan att ens förstå det förrän stereon är fel... Minns inte vart det hände... smile

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

873 Inlägg
15 mars 2007
vulture skrev:
Tycker absolut du ska prova med en annan Saab 900 nyckel om du har tillgång till en!
Annars kanske du har arbetskamrater som kan tipsa dig om en låssmed någotsånär i närheten? Kanske en arbetskamrat kan hjälpa dig att fixa en kopia om nu du "sitter fast" där du är?

Sandman - tror jag berättat om den i någon annan tråd, det är en så skön grej, tant på 50+ blir biltjuv utan att ens förstå det förrän stereon är fel... Minns inte vart det hände... smile

// Ellen

Nä.
Hörde den ifrån en lärare att det var en bekant till honom som varit på Ikea och lyckats med denna bedrift och inte insett sitt misstag förens någon inredningsdetalj såg fel ut.

Kommer och tänka på det varje gång jag varit på Ikea och ska leta efter min bil.
Med tanke på att att jag vet att en gammal utnött nyckel börjar fungera i vilken gammal SAAB om helst och hur förvirrad man är när man kommer ut ur detta folkvimmel fann jag inte historien helt otrolig.

Men undrar om det inte är något av en vandringshistoria också.

Don't get mad, get even.

5 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
ok tack så mycket för all hjälp:) ska försöka få tag i en saab nyckel

231 Inlägg
18 mars 2007
min gick att öppna med en glasspinne wink

778 Inlägg
18 mars 2007
vi bästälde bara en ny på saab ;D

Sök