5304
Sök

Bränslepump BMW 320 dör

6 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
Hej!

Har en BMW 320 -92 där förmodligen bränslepumpen dött då bilen inte startade och bränslepumpen inte hördes. Jag tog upp pumpen för att pröva den lite mer och då matar den som den ska, så satte tillbaka den igen och prövade bygla reläet för att få den att gå utan nyckel vilket den mycke riktigt gjorde.
Lät att gå lite ojämt, inte lika jämt som när jag tog upp den, Men jag hade kvar bygligen och startade bilen och den gick då i 15 sek sedan dog bilen och pumpen var tyst (gav ingen gas). Tog förgivet att det var pumpen som de va fel på så for och köpte en ny på skroten. jag kopplade in den och byglade även den. Pumpen gick i 4 sek innan även den blev tyst. Jag har spänning fram till pumpen hela tiden men den slutar fortfarande att gå. Jag kunde dunka till på sidan för att få lite vibration och då hörde man att pumpmotorn fick en liten kick men gick fortfarande inte. Bilen startar upp i nån sekund men dör sedan igen.
Någon som har ett bra förslag på felsökning? Eller har jag bara sån otur att jag har 2 trasiga pumpar?

2 Inlägg
23 september 2012
Du kan kolla relä/reläboxen om det är något där.. annars kan de vara fel på nån typ av koppling i styrboxen.

6 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
HSjoberg skrev:
Du kan kolla relä/reläboxen om det är något där.. annars kan de vara fel på nån typ av koppling i styrboxen.

Hej Hugo!

Kopplar pumpen till ett separat batteri så det är inget som styr utan det ända den ska göra är att mata bensinen.

2 Inlägg
23 september 2012
Okej, men då kan du flöda motorn.. men det är ett relä som ska sköta hur mycket pumpen ska köra och när desto mer du gasar desto mer ska pumpen pumpa bensin. Om du kör med ett separat batteri till bara pumpen så skickar den ju lika mycket bensin när du kör 20 som när du kör 200..

1 482 Inlägg
23 september 2012
Fel, pumpen matar max hela tiden.

Det är ett slutet återcirkulerande bränslesystem. När spridarna öppnar kommer det ner bensin ner till cylindrarna. Bränsletrycksregulatorn ser till att det alltid är rätt bränsletryck i fuelrailen.

Jag tror du köpt en trasig pump. Köp en ny eller köp en från biltema för 500 spänn

BLT Service
Theracords Music Label

1 353 Inlägg
23 september 2012
tar du jord direkt ifrån det batteriet också, eller jordar du i chassit? om du kör direktjord så lär du ha köpt en trasig pump..

tänk också på att inte torrköra pumpen! då behövs det inte lång tid innan den skär/börjar gå tungt i motorn.
Senast redigerat av Batta (23 september 2012)

There's no replacement for displacement

6 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
Batta skrev:
tar du jord direkt ifrån det batteriet också, eller jordar du i chassit? om du kör direktjord så lär du ha köpt en trasig pump..

tänk också på att inte torrköra pumpen! då behövs det inte lång tid innan den skär/börjar gå tungt i motorn.

Tar + och -, har bara kört den torr i nån sek och då går den fint. Pumpen har gått ibland och då prövat att mata bensinen till en flaska och tycker då att den matar ojämt, motorn låter inte riktigt 100 då den går heller.

Blir nog till att skaffa en ny..

Sök