3927
Sök

Audi Coupé 2,3l -90 dör när man kör

8 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
Jag har en Audi Coupé -90 2,3l som oftast fungerar o går bra men rätt som det är rycker den till och dör när man kör.
Det händer inte jämt och det går inte att säga att det alltid är när den är kall eller när den är varm.
När det händer gör det det oavsett om man kör sakta i stan eller fortare på E4:an.
Vissa ggr händer inget o den går utmärkt, ibland händer det 1 ggn när man åker t stan (1 mil) o vissa ggr 3-6ggr när man bara ska ta sig genom själva staden.

Det har hänt när jag ska svänga in till parkeringen på jobbet och då tappar han ju av förklarliga skäl servo o allt... o står man still kan man få försöka starta om den både en-fyra/fem ggr innan den hoppar igång och sedan fungerar. När det händer på E4:an eller på raksträckor så blir det så att jag reagerar genom att trampa ner koppligen och kan då släppa upp den igen och den hoppar igång och fungerar till nästa gång.

Otroligt enerverande och nervöst att köra bilen, jag måste ha en bil jag kan lita betydligt mer på!
Någon som känner igen symtomen och kan ge oss tips på vad det är?
Det känns som att det blir oftare och oftare!

(När han småryckt till ett par ggr så bytte vi rotor och fördelarlock för att vi först trodde att det kunde vara fukt, men inget bättre resultat. När jag köpte den i april var kamrem + vattenpump, alla ventillyftarna och bränslepumpen o alla drivremmar utbytta)

~ Amor Vincit Omnia ~

192 Inlägg
20 september 2012
min var lika dan och då var det bränsle pumpen. så nästa gång den dör tänk på att lyssna efter pumpens surrand ljud innan du startar den

8 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
Jag hade den på verkstan i torsdags för en traditionell felsökning, (hade fått tips om hallgivaren i fördelaren och tempgivaren till CDI-bxen innan) Eftersom det inte går att koppla upp mot en dator (vad jag förstod så kom det 1991) fick de ägna några timmar åt gammal hederlig mekning och felsökning.

De hittade inget när de mätte upp det de kunde men bytte hallgivaren i fördelaren (den går inte att mäta upp) och sedan hade de kört 2,3 mil och den gick bra. Har nu kört 3 mil o så far är den mkt piggare, startar lättare (fast jag hade eg inte tyckt att den var segstartad men nu kommer han direkt) och inga stopp eller konstiga hack o skutt. Väntar dock några dagar till innan jag "friskförklarar" honom helt för det har hänt förut att han varit ok några dagar för att sedan börja igen.

Håller tummarna att de 1 800kronorna verkstan tog (500 för felsökningen, givaren kostade 750 på BDS när jag kollade m dem så själva arbetet var en fis i rymden om det funkar) gjort att jag kan slappna av igen o bara njuta av en snygg o skön bilupplevelse när jag är ute m pärlan!

~ Amor Vincit Omnia ~

8 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
Nu har den varit på verkstan och de bytte hallgivaren i fördelaren - vilket visade sig vara ett bra val. Den har fungerat klockrent efter det. Kostnad: 1790.-      (felsökningen kostade 500)
Tack för tips alla! // Madelene

~ Amor Vincit Omnia ~

Sök