Smajly
19 mars 2007
· 3 059 Inlägg
The_Dude skrev:
Ska du sänka så mycket så ska du byta dämpana. 60 mm sänkning är kraftigt för en orginaldämpare.
Du måste också göra en fyrhjulsinställning efteråt.
Göm ej att släppa och spänna om bussningarna i bak och framvagnen när du har den på en 4 pelar lyft, annars kommer inte bussningarna att hålla länge.
Varför är det kraftigt för orginal? De enda som skulle vara skadligt är ju isåfall om dom slår i botten hela tiden på grund av att orginaldämparna kan vara helt för mjuka och att du minskar fjädringsvägen rätt så mycket så att du behöver isåfall hårdare dämpare för att dom inte ska slå igenom hela tiden på grund av reducerad fjädringsväg.
I dämparna finns ju flödesventiler, mäng o storlek beroende på hur hårda dom ska vara. Dämparna pressar inte ihopa gasen eller oljan i ena änden.. jo på sätt och vis gör den men den låter gasen eller oljan sippra genom flödesventilerna så att om du trycker ihopa en dämpare sakta så kommer det att kännas lättare beroende på att övertrycket inte blir så högt utan gasen/oljan sipprar ut i samma takt som du trycker och sen stannar dämparen där du släpper den, om det inte är en tryckande eller dragande dämpare.
Trycker du ihopa den snabbt kommer det att vara mycket svårare för övertrycket ökar snabbare än vad som sipprar igenom men den kommer likväl att stanna där du släpper den sen om inte övertrycket ligger kvar en stund tills det jämnat ut sig.
Håller det förvisso öppet ang gasdämpare, kommer inte riktigt ihåg om dom bara samlar tryck och själv trycker tillbaka sig till ursprungsläge. Annars e de ju fjädrarna som sköter detta på båda sorters dämpare. Nackdel för en del men fördel för vissa är att sänkta fjädrar ju gör att gasdämpare isåfall kan bli vädigt hårda eftersom dom hela tiden har press på gasen, kanske tillomed så att dom inte kan jämna trycket och blir stenhårda.. då får man ju såklart byta till ett par som passar till fjädrarna bättre.
Senast redigerat av Smajly (19 mars 2007)