Kan byte av fjädrar skada orginal dämpare??

Andree
19 mars 2007 · 827 Inlägg

jag ska sänka min s40, jag ska bara byta fjädrarna och den blir 40/60 mm lägre.
och nån sa till mig att dämparna kan ta skada för det blir högre gastryck när bilen blir lägre.
Kan det va så elr e det bara skitsnack??

Dodge Charger "440" (1972)
Volvo V70 II 2,4d Momentum "R-Design" (2008)
JW
19 mars 2007 · 281 Inlägg

va o besiktade min bil idag och det sa den vänliga besiktningsmannen inget om. vi stod nämligen o tjatade massa om sänkning och avgassytem o sånt... däremot så kan bakvagnens fästen slitas mer.. men ändå inget o bry som om typ... Behövde heller inte göra några nya hjulinställningar som vissa säger att man måste göra.

mvh Jonas

Smajly
19 mars 2007 · 3 059 Inlägg

Tror inte att det kan stämma.. eftersom dämparen inte är den del som fjädrar. Den ska ju bara minska stöten som blir och jämna ut den så att bilen inte blir rent svampig o gungig.. om den är i utdraget läge eller i mitten kvittar.. det är ju bara fjädringslängden som blir lidande isåfall och förhoppningsvis har man ju genomslagsgummi som hindrar att dom slår i botten.

Det är ju ofta dämparna måste tryckas ihopa lite för att sitta på bilen. Och kör man som jag ofta gör med last i bilen så är dom ju alltid lite ihoptryckta och då skulle dom ju inte hålla sålänge men än har ja inte behövt byta dom på den gamla bilen. (-90)
Samma sak när du kliver in i bilen så kommer dom tryckas ihopa, även om det knappt är märkbart beroende på vad du väger.

Tänk på gasdämparna till bakluckan.. dom skulle pajja direkt eftersom dom alltid är ihopa förutom dom få gånger man öppnar luckan.. Funkar på samma sätt som stötdämparna. Dom till bagageluckan är tillomed tryckande fjädrar och då skulle det ju vara katastrof om dom nästan alltid är ihopa..

Senast redigerat av Smajly (19 mars 2007)

The_Dude
19 mars 2007 · 550 Inlägg

Ska du sänka så mycket så ska du byta dämpana. 60 mm sänkning är kraftigt för en orginaldämpare.

Du måste också göra en fyrhjulsinställning efteråt.
Göm ej att släppa och spänna om bussningarna i bak och framvagnen när du har den på en 4 pelar lyft, annars kommer inte bussningarna att hålla länge.

Smajly
19 mars 2007 · 3 059 Inlägg

The_Dude skrev:
Ska du sänka så mycket så ska du byta dämpana. 60 mm sänkning är kraftigt för en orginaldämpare.

Du måste också göra en fyrhjulsinställning efteråt.
Göm ej att släppa och spänna om bussningarna i bak och framvagnen när du har den på en 4 pelar lyft, annars kommer inte bussningarna att hålla länge.

Varför är det kraftigt för orginal? De enda som skulle vara skadligt är ju isåfall om dom slår i botten hela tiden på grund av att orginaldämparna kan vara helt för mjuka och att du minskar fjädringsvägen rätt så mycket så att du behöver isåfall hårdare dämpare för att dom inte ska slå igenom hela tiden på grund av reducerad fjädringsväg.

I dämparna finns ju flödesventiler, mäng o storlek beroende på hur hårda dom ska vara. Dämparna pressar inte ihopa gasen eller oljan i ena änden.. jo på sätt och vis gör den men den låter gasen eller oljan sippra genom flödesventilerna så att om du trycker ihopa en dämpare sakta så kommer det att kännas lättare beroende på att övertrycket inte blir så högt utan gasen/oljan sipprar ut i samma takt som du trycker och sen stannar dämparen där du släpper den, om det inte är en tryckande eller dragande dämpare.
Trycker du ihopa den snabbt kommer det att vara mycket svårare för övertrycket ökar snabbare än vad som sipprar igenom men den kommer likväl att stanna där du släpper den sen om inte övertrycket ligger kvar en stund tills det jämnat ut sig.

Håller det förvisso öppet ang gasdämpare, kommer inte riktigt ihåg om dom bara samlar tryck och själv trycker tillbaka sig till ursprungsläge. Annars e de ju fjädrarna som sköter detta på båda sorters dämpare. Nackdel för en del men fördel för vissa är att sänkta fjädrar ju gör att gasdämpare isåfall kan bli vädigt hårda eftersom dom hela tiden har press på gasen, kanske tillomed så att dom inte kan jämna trycket och blir stenhårda.. då får man ju såklart byta till ett par som passar till fjädrarna bättre.

Senast redigerat av Smajly (19 mars 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang