Regbes på Impreza

402meter
30 september 2012 · 77 Inlägg

pwic skrev:

402meter skrev:

402meter skrev:

ja det räcker. har man riktigt tur, så ere bara åka dit, om dom är lite schysst släpper dom igenom den, menar det är ju inge värsting effekthöjjande grejjer smile

menar ic'n är inte effekthöjjande i sig!

precis är bra sugen på den bilen, ska ta reda lite mer sen får vi se, kanske skulle ringt nån besiktningsman och höra så man slipper intyg! smile

gör så. kanske kan fixa intyget om så är fallet också smile

pwic
30 september 2012 · 10 Inlägg

402meter skrev:

402meter skrev:

pwic skrev:

så du tror det kanske räcker att byta tillbaka till orginal? + intyg? eller kanske går endå om dom är schyssta! smile

ja det räcker. har man riktigt tur, så ere bara åka dit, om dom är lite schysst släpper dom igenom den, menar det är ju inge värsting effekthöjjande grejjer smile

menar ic'n är inte effekthöjjande i sig!

kollade lite och där ser man, där har vi ju bilen wink kul att se lite bilder, hörs nästa vecka!

pwic
30 september 2012 · 10 Inlägg

402meter skrev:

pwic skrev:

402meter skrev:

menar ic'n är inte effekthöjjande i sig!

precis är bra sugen på den bilen, ska ta reda lite mer sen får vi se, kanske skulle ringt nån besiktningsman och höra så man slipper intyg! smile

gör så. kanske kan fixa intyget om så är fallet också smile

låter toppen! riktigt intresserad! smile

402meter
30 september 2012 · 77 Inlägg

pwic skrev:

402meter skrev:

402meter skrev:

ja det räcker. har man riktigt tur, så ere bara åka dit, om dom är lite schysst släpper dom igenom den, menar det är ju inge värsting effekthöjjande grejjer smile

menar ic'n är inte effekthöjjande i sig!

kollade lite och där ser man, där har vi ju bilen wink kul att se lite bilder, hörs nästa vecka!

Ja precis smile ja vi gör så!

KHRacing
30 september 2012 ·

FLindgren skrev:
du måste även ha papper ifrån subaru att din motor är helt orginal, och det lär du inte få tag på. Annars får du lämna in den på subaru verkstad så får dom skruva isär varje del i motorn och kolla så allt är orginal och sen ge intyg på det..
Bilen är helbilsgodkänd och då ska ALLT vara orgnal på bilen.

Men har du tur kan du ringa besiktningen å förklara läget och sätta tillbaka alla orginalsakerna och dom inte behöver pappret från subaru.

Jag hade aldrig köpt den bilen. kanske om jag fått den.. Du kan få en jävla massa problem.

Vi måste lära oss att skilja på 2 olika begrepp:

Regbes.

samt

Återställande till orginal.

Båda vilket man kan få utan både polisen samt BES.

regbes är som det låter, ett fordon som regbesiktigas o skall vara så orginal som möjligt

Återstälklande till orginal kräver intyg från Auktoriserad verkstad/Importör.

trevlig kväll/
..................K

EDIT: ja, jag stavar som en kratta ibland

Senast redigerat av KHRacing (30 september 2012)

Dannemanz
2 oktober 2012 · 24 Inlägg

Hmz.. Vill inte peka fingrar på något sätt men ha det i bakhuvudet att det kan bli en del jobb med regbes om du har otur.. Vissa glider igenom lättare men får man en nitisk besiktningsman så kan det braka, ordentligt.

Dessutom, det finns alltid en anledning att folk säljer bilar och det är en vanlig anledning att folk som åker på regbes inte orkar/kan/har råd att fixa det därför väljer att sälja bilen.

Som sagt, säger inte att detta faller är så men ha det i bakhuvudet!
- That's all.

402meter
2 oktober 2012 · 77 Inlägg

Dannemanz skrev:
Hmz.. Vill inte peka fingrar på något sätt men ha det i bakhuvudet att det kan bli en del jobb med regbes om du har otur.. Vissa glider igenom lättare men får man en nitisk besiktningsman så kan det braka, ordentligt.

Dessutom, det finns alltid en anledning att folk säljer bilar och det är en vanlig anledning att folk som åker på regbes inte orkar/kan/har råd att fixa det därför väljer att sälja bilen.

Som sagt, säger inte att detta faller är så men ha det i bakhuvudet!
- That's all.

just därför ja ska sälja bilen, har inte tid att fixa den.
därför jag säljer den mycket billigare än vad jag egentligen vill ha för den smile

RockSolid
2 oktober 2012 · 97 Inlägg

har själv fått regg bes några gånger och bilen måste återställas helt till original fjädrar avgas dump mm mm men något intyg på motor och grejer har jag aldrig behövt

Volvo 740 Turbo Intercooler "m50 Turbo" (1988)
Audi a4 2.0tdi quattro s-line "vossen cv3" (2008)
Kia optima (2015)
402meter
2 oktober 2012 · 77 Inlägg

RockSolid skrev:
har själv fått regg bes några gånger och bilen måste återställas helt till original fjädrar avgas dump mm mm men något intyg på motor och grejer har jag aldrig behövt

va på en verkstad, dom skulle bara kolla dom grejjerna det var anmärkning på resten brydde dom sig inte om smile

Dannemanz
2 oktober 2012 · 24 Inlägg

402meter skrev:

Dannemanz skrev:
Hmz.. Vill inte peka fingrar på något sätt men ha det i bakhuvudet att det kan bli en del jobb med regbes om du har otur.. Vissa glider igenom lättare men får man en nitisk besiktningsman så kan det braka, ordentligt.

Dessutom, det finns alltid en anledning att folk säljer bilar och det är en vanlig anledning att folk som åker på regbes inte orkar/kan/har råd att fixa det därför väljer att sälja bilen.

Som sagt, säger inte att detta faller är så men ha det i bakhuvudet!
- That's all.

just därför ja ska sälja bilen, har inte tid att fixa den.
därför jag säljer den mycket billigare än vad jag egentligen vill ha för den smile

Härligt att du är ärlig! smile
Hoppas det löser sig för er båda!

Senast redigerat av Dannemanz (2 oktober 2012)

402meter
2 oktober 2012 · 77 Inlägg

Dannemanz skrev:

402meter skrev:

Dannemanz skrev:
Hmz.. Vill inte peka fingrar på något sätt men ha det i bakhuvudet att det kan bli en del jobb med regbes om du har otur.. Vissa glider igenom lättare men får man en nitisk besiktningsman så kan det braka, ordentligt.

Dessutom, det finns alltid en anledning att folk säljer bilar och det är en vanlig anledning att folk som åker på regbes inte orkar/kan/har råd att fixa det därför väljer att sälja bilen.

Som sagt, säger inte att detta faller är så men ha det i bakhuvudet!
- That's all.

just därför ja ska sälja bilen, har inte tid att fixa den.
därför jag säljer den mycket billigare än vad jag egentligen vill ha för den smile

Härligt att du är ärlig! smile
Hoppas det löser sig för er båda!

ärlighet varar längst wink

CarpeDiem German Engineering
6 oktober 2012 · 9 081 Inlägg

Visst kan man höja effekten med en effektivare laddluftkylare eller en bättre placering av den. Finns i vissa fall en del att hämta bara genom att använda en laddluftkylare i originalstorlek men med bättre form på gavlarna. Grovt sett så kan man tjäna 1% effekt för var 4:e grad då temperaturen på luften i insuget sjunker. När det gäller äldre bilar (-75 och äldre) så får du göra precis hur du vill för det finns fortfarande inget krav på att motorn ska vara avgascertifierad vilket innebär att en avgascertifierad motor får inte ändras hur som helst om man vill klara besiktningen.

Det finns de som haft Volvo 740 och fått en 2a när de bytt till en öppen dumpventil.

Sen finns det folk som rullat igenom med annan IC, downpipe, turbo och en hel del annat så man vet aldrig.

Om vi tar en gammal Audi S2 t.ex. Dem är inte helbilsgodkända, men motorn är avgascertifierad med original laddluftkylare. Byter man laddluftkylare till exempel så upphör ju avgascertifieringen att gälla och då har man gjort en otillåten ändring som ska om besiktningsteknikern sköter sitt jobb ge minst en 2:a.

smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
402meter
7 oktober 2012 · 77 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Visst kan man höja effekten med en effektivare laddluftkylare eller en bättre placering av den. Finns i vissa fall en del att hämta bara genom att använda en laddluftkylare i originalstorlek men med bättre form på gavlarna. Grovt sett så kan man tjäna 1% effekt för var 4:e grad då temperaturen på luften i insuget sjunker. När det gäller äldre bilar (-75 och äldre) så får du göra precis hur du vill för det finns fortfarande inget krav på att motorn ska vara avgascertifierad vilket innebär att en avgascertifierad motor får inte ändras hur som helst om man vill klara besiktningen.

Det finns de som haft Volvo 740 och fått en 2a när de bytt till en öppen dumpventil.

Sen finns det folk som rullat igenom med annan IC, downpipe, turbo och en hel del annat så man vet aldrig.

Om vi tar en gammal Audi S2 t.ex. Dem är inte helbilsgodkända, men motorn är avgascertifierad med original laddluftkylare. Byter man laddluftkylare till exempel så upphör ju avgascertifieringen att gälla och då har man gjort en otillåten ändring som ska om besiktningsteknikern sköter sitt jobb ge minst en 2:a.

smile

Knepigt. var på besiktningen med en kompis. o då frågade jag speciellt, om han kunde ge en 2a tex på att man har större intercooler i fronten, han sa att nej det kunde han absolut inte gnälla på eftersom den inte var effekthöjjande i sig..

Stefan Varberg Supraman
7 oktober 2012 · 2 300 Inlägg

Jag hade inte köpt den.
Troligtvis mer bekymmer än vad de e värt och de är ingen billig historia att göra en återställning plus att du ska ha pappren på att den e original.
Leta vidare finns fler.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
wistfors Performance meck
7 oktober 2012 · 342 Inlägg

goggla runt lite så hittar du snart ett mycket enklare sätt en att behöva skruva på allt orginal...
bilprovningen ger inga drömm löner finns många som besiktar bilar på sidan av utan att dom ens sett bilen i fråga...

dock tvivlar jag starkt på att det inte skulle gå att regga med dom små grejerna som är gjorda.
kör in o prova dom är inte omöjliga.

402meter
7 oktober 2012 · 77 Inlägg

wistfors skrev:
goggla runt lite så hittar du snart ett mycket enklare sätt en att behöva skruva på allt orginal...
bilprovningen ger inga drömm löner finns många som besiktar bilar på sidan av utan att dom ens sett bilen i fråga...

dock tvivlar jag starkt på att det inte skulle gå att regga med dom små grejerna som är gjorda.
kör in o prova dom är inte omöjliga.

äntligen någon som inte är helt bakom flötet smile precis min tanke. Testa som den är!!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang