Trimma bilen! Porta toppen osv (Ford Sierra 2.0 DOHC -90)

Etingelholm
19 november 2008 · 979 Inlägg

Bilen är en Ford Sierra

På fredag ska jag porta/plana toppen på min bil. Tänkte höra ifall någon vet hur mycket det är lämpligt att plana? Hur är kanalerna i avgas/insug på Dohc motorn? Självklart så vill jag ju MAX porta toppen.

Sedan en fråga till, är det ngn som vet om man kan typ ta & använda sig av andra kamaxlar från ford som är BULT ON i Sierra/scorpio Dohc motorn? Vill inte ha en massa nu som skriver "ah jag TROR" m.m. Behöver vettiga svar samt ärliga för att jobbet ska utföras om 2 dagar bara.

Ifall ngn här kör/kört portad/planad topp och kan hjälpa mig med svar är jag väldigt tacksam. Även tacksam för svar angående kamaxlar men svar angående topp arbetet prioriteras först. Tack.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
snoddas
19 november 2008 · 1 142 Inlägg

tror du kan prata med _glenne_ om de för han har haft en del sierra.... han borde veta

_Nas_
19 november 2008 · 309 Inlägg

Om du vill ha svar snabbt så skulle jag råda dig till att höra med grabbarna på forumet på fmcs.nu. Det finns säkert väldigt kunniga människor här också men jag hade ställt mina frågor där också.

Senast redigerat av _Nas_ (19 november 2008)

Att köra turbo är beroendeframkallande...
GripenT16
19 november 2008 · 403 Inlägg

bytt rubrik så får du nog fler svar!!

TTMotorsport
19 november 2008 · 196 Inlägg

Ska du porta så måste du ju veta användningsområde , kam osv igentligen för att kunna passa av.
En stor port = Kasst , du behöver mycket varv för att få upp någon gashastighet och även om du får det så måste du ha en kam som öppnar till räkligt mycket och har nog med duration.

Hur mycket du kan plana ? ja hur mycket komp har du nu ? hur mycket vill du ha ?

Mät volymen du har i komp nu och uppskatta sen hur många tiondels milimetrar alt milimetrar som krävs för att få ut ett bra komp.

Skulle generelt säga en fast roadkam på runt 270-280 grader tillsammans med en planad topp o ett komp runt 10 samt bara putsa porten från alla porer och gjutskägg med lamellslip på runt 120 och sen sjävlklart bra ventilsäten ! , även kolla så spel i styrning är fint. Ev ta kona styrningen och lägga plast runt för att slippa turbulensen just där så att strypningen senare hamnar vid ventilsätet.

Sen ett bra extraktor som stämmer till kamaxeln och användsnings området och matchportat insug.

Lotus Europa S1 "Ex Gatregad Modsport 1" (1968)
Austin Mini Van "Ex Jana s" (1965)
MG B GT "Sebring Replica - Roadsport C" (1970)
DusanMandick Random Hero
19 november 2008 · 4 047 Inlägg

bolt on, inte bult on, men som någon nämde, hör med _glenne_

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Erick
19 november 2008 · 4 767 Inlägg

Rubriken redigerad.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
_MaCCe_ Majestas
19 november 2008 · 1 319 Inlägg

Jag vet han med Maximan här på Gorg, har planat och även portat några toppar på nån av hans tidigare sierror. Han vet säkert.

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
_Nas_
7 december 2008 · 309 Inlägg

Lånar tråden.. Vad är komp för något egentligen? Och hur mäter man det? Allt jag har hört och sett från olika trådar är att man måste ha lågt komp i motorn för att kunna trimma den.. Någon som kanske kan ge mig en "snabb förklaring" ? smile

Att köra turbo är beroendeframkallande...
Porsche935
7 december 2008 · 206 Inlägg

_Nas_ skrev:
Lånar tråden.. Vad är komp för något egentligen? Och hur mäter man det? Allt jag har hört och sett från olika trådar är att man måste ha lågt komp i motorn för att kunna trimma den.. Någon som kanske kan ge mig en "snabb förklaring" ? smile

Det gäller generelt om du ska överladda motorn

Mvh Pcool

need_4_boost
7 december 2008 · 371 Inlägg

Att tänka på är att om du bara portar toppen så kommer din bil gå magert eftersom den kommer få mer luft men inge mer soppa. Bästa är som tidigare har skrivit att bara snygga till i loppen.
Kolla fmcs.nu där har du massor med kunskap för dessa vagnar.

JonasHalt
7 december 2008 · 699 Inlägg

need_4_boost skrev:
Att tänka på är att om du bara portar toppen så kommer din bil gå magert eftersom den kommer få mer luft men inge mer soppa. Bästa är som tidigare har skrivit att bara snygga till i loppen.
Kolla fmcs.nu där har du massor med kunskap för dessa vagnar.

Det är väl en insprutare han har å då sitter det lmm.. Den mäter ju luften som går igenom så ser ingen anledning till att den skulle gå snålt!

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
need_4_boost
7 december 2008 · 371 Inlägg

JonasHalt skrev:

need_4_boost skrev:
Att tänka på är att om du bara portar toppen så kommer din bil gå magert eftersom den kommer få mer luft men inge mer soppa. Bästa är som tidigare har skrivit att bara snygga till i loppen.
Kolla fmcs.nu där har du massor med kunskap för dessa vagnar.

Det är väl en insprutare han har å då sitter det lmm.. Den mäter ju luften som går igenom så ser ingen anledning till att den skulle gå snålt!

hehe kanske de. är så van med mappsensor bara:P för då gör det skillnad.

iceford
9 oktober 2012 · 28 Inlägg

Shoo mann, min sierra är portad den går bra vet dock inte hur mycket den är portad och sänkt, :3

TiGgR
9 oktober 2012 · 251 Inlägg

Fint trådlyft!! Ca 4 år gammal tråd... tongue
/TiGgR.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang