1916
Sök

Köpråd: Första bilen, vilken ska jag välja? 20-30KKR

4 257 Inlägg
1 september 2012
EDHT skrev:
Det finns ju så jääävla många alternativ. Sjukt svårt att bestämma sig!!
Tack för utförligt svar zemet. smile

Om vi säger så här, vilken bil är billigast i drift av Volvo, BMW, Saab o Merca? 20-tusenkronorsklassen.
Typ 740, 940, 960, e30, e34, e36, 900, 9000 & 190e?

Tror inte det är någon nämnvärd skillnad i förbrukning på dessa bilar. Beror helt på körstilen.
volvo bilarna är allt ifrån 0.8 till 2 liter milen och tror det är snarlikt med alla andra. Dock är det lättare och billigare att hitta reservdelarna till volvo och även beg däck osv så då kanske man kan säga att dom är lite billigare i drift.

237 Inlägg
1 september 2012
http://www.blocket.se/overtornea/Bmw_e3 … 10&w=3
Den här är fin men helst vill man ha med m-tech2 paketet men då kostar det..

4 257 Inlägg
1 september 2012
Mjo den var fin, men det är 32k för en bil som är 25 år gammal och har gått 30k mil. Men ska TS ha en E30 så är detta nog en bra kandidat:)

237 Inlägg
1 september 2012
zemet skrev:
Mjo den var fin, men det är 32k för en bil som är 25 år gammal och har gått 30k mil. Men ska TS ha en E30 så är detta nog en bra kandidat:)

Har varit ute länge så det går nog och pruta. På en bmw e30 kan man inte titta sig blint på milen det är snarare skicket mvhRiccardo

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 september 2012
BMW E30 i all ära jag tycker det är mer lämpligt med en E36, E34 (M50) eller E39. Inte nog med att E30 stigit rejält i pris de tre modellerna jag nämnde först är faktiskt mycket bättre på alla punkter utom möjligtvis känslan. På det viset är E30 mindre bil för pengarna på många vis.

Jag har aldrig tyckt det är någon idé att köpa en sämre första bil än man har råd med bara för att man kan skada den. Det är helt fel att påstå att man kommer skada eller skrota en bil, kör man vettigt är risken minimal, tänker man att "det kommer ske" så gissa vad som händer och om man mot förmodan råkar ut för en olycka då vill man väl sitta i en så rejäl bil som möjligt och inte en "billig och oöm skitbil"?

Jag upplever att E36 är den modell som står lägst i pris idag, E30 och till en viss del E34 har vänt uppåt i värde och E39 har inte hunnit sjunka lika lågt än. Dessutom är BMW billiga i drift och har normala reservdelspriser, men jag upplever att E36 ligger något lägre än sina syskon på många punkter när det gäller delar vilket till en viss del beror på att E34 och E39 är den större 5-serie.

Din budget tillåter utan problem en fräsch 328i E36, och det tycker jag är väldigt mycket bil och körglädje för lite pengar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
1 september 2012
Kolla in någon Mercedes från de åren märket var på topp (t ex 190) innan du kikar på Volvo 740/940. Snygga, smidiga och kvalitetskänsla. Visst Volvosarna är bra men en Mercedes kan överraska rejält!
Senast redigerat av Navkapsel (1 september 2012)

4 257 Inlägg
2 september 2012
Rquired skrev:
BMW E30 i all ära jag tycker det är mer lämpligt med en E36, E34 (M50) eller E39. Inte nog med att E30 stigit rejält i pris de tre modellerna jag nämnde först är faktiskt mycket bättre på alla punkter utom möjligtvis känslan. På det viset är E30 mindre bil för pengarna på många vis.

Jag har aldrig tyckt det är någon idé att köpa en sämre första bil än man har råd med bara för att man kan skada den. Det är helt fel att påstå att man kommer skada eller skrota en bil, kör man vettigt är risken minimal, tänker man att "det kommer ske" så gissa vad som händer och om man mot förmodan råkar ut för en olycka då vill man väl sitta i en så rejäl bil som möjligt och inte en "billig och oöm skitbil"?

Jag upplever att E36 är den modell som står lägst i pris idag, E30 och till en viss del E34 har vänt uppåt i värde och E39 har inte hunnit sjunka lika lågt än. Dessutom är BMW billiga i drift och har normala reservdelspriser, men jag upplever att E36 ligger något lägre än sina syskon på många punkter när det gäller delar vilket till en viss del beror på att E34 och E39 är den större 5-serie.

Din budget tillåter utan problem en fräsch 328i E36, och det tycker jag är väldigt mycket bil och körglädje för lite pengar.

Kan bara hålla med, E30 är väldigt dyr för att vara såpass gammal bil. Känns nästa som att den är påväg att bli en samlarbil.

Men jag tycker den är så mycket snyggare än e36an som jag själv tycker är rent ful, speciellt bakifrån så jag själv hade aldrig köpt en E36a.

Men det är ju mina personliga värderingar, allt annat säger ju att E36 är bättre. Så känner du inte som jag så skaffa en lite nyare bmw, bättre bil för mindre pengar:)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 september 2012
zemet skrev:
Rquired skrev:

Kan bara hålla med, E30 är väldigt dyr för att vara såpass gammal bil. Känns nästa som att den är påväg att bli en samlarbil.

Men jag tycker den är så mycket snyggare än e36an som jag själv tycker är rent ful, speciellt bakifrån så jag själv hade aldrig köpt en E36a.

Men det är ju mina personliga värderingar, allt annat säger ju att E36 är bättre. Så känner du inte som jag så skaffa en lite nyare bmw, bättre bil för mindre pengar:)

Jag kände likadant angående utseendet när jag valde mellan E30 och E36, även om jag personligen aldrig tyckt att E30 varit direkt vacker den heller. Men för mig var Touring ett krav, och i det fallet har jag alltid tyckt att E36 haft en väldigt speciell och snygg akter med karaktär! Jag tycker inte det finns någon annan modell som är lik eller som man misstar för en E36T.

Det blev en sådan till slut just på grund av ovanstående även om en E30 varit fräckare, och jag lärde mig leva med fronten trots allt även om det än idag stör mig lite. Sådär skall inte en BMW se ut, platt och utan fyra tydliga "lyktor" i fronten! roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 421 Inlägg
2 september 2012
Rquired skrev:
zemet skrev:
Rquired skrev:

Jag kände likadant angående utseendet när jag valde mellan E30 och E36, även om jag personligen aldrig tyckt att E30 varit direkt vacker den heller. Men för mig var Touring ett krav, och i det fallet har jag alltid tyckt att E36 haft en väldigt speciell och snygg akter med karaktär! Jag tycker inte det finns någon annan modell som är lik eller som man misstar för en E36T.

Det blev en sådan till slut just på grund av ovanstående även om en E30 varit fräckare, och jag lärde mig leva med fronten trots allt även om det än idag stör mig lite. Sådär skall inte en BMW se ut, platt och utan fyra tydliga "lyktor" i fronten! roll

Jag tycker touring på e34 och e36 ser skapligt bra ut för att vara en touring, sen e36 fronten helt som du säger. Tycker fronten på e34 är snyggare än e30 smile

21 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
Tack så mycket för alla tips!!
Ska fortsätta fundera tills jag har körkortet smile

- 100 euros says I can lose them.
- You're on.

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
5 september 2012
saab 9000 (95-98) eller volvo 850!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

146 Inlägg
9 oktober 2012
en subaru är väl inte lätt o hitta för dessa priser? iaf hittar jag inte en impreza som är ok för d priset.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
10 oktober 2012
tragedy skrev:
en subaru är väl inte lätt o hitta för dessa priser? iaf hittar jag inte en impreza som är ok för d priset.

Och ska man dessutom ha en impreza GT/WRX så ska den vara ordentligt servad, dvs TÄTA oljebyten, skulle inte ta i en GT/WRX med tång om inte oljan är bytt var 1000:e mil, vevlagerras på de motorerna är dyrt, en GT/WRX i den prisklassen är nog inte mjukkörd precis.
Detsamma gäller för Audis 1.8T, är den longlife servad så köp en annan bil, det leder bara till koks, igensatt sugsil och turboras alternativt att kammarna går torra...
Vad gäller de andra märkena du tittat på så är nog BMW:n dyrast i försäkring oavsett om du bara ska ha halv eller trafik, försäkringsbolagen har upptäckt att yngre killar BMW och vinterväglag är en generellt sett riskfylld kombination... I alla fall var det så när jag köpte A4:an, jämförde då mot BMW 3-serie med likvärdig effekt och BMW:n var dubbelt så dyr att försäkra som DKW:n.
Sedan är det ju som så många andra påpekat, bilar kostar pengar utöver inköp och bränsle, räkna med 4000 för en uppsättning däck (om man nu inte ska åka på några kinesiska sunk-puckar), service, reservdelar/slitdelar/verkstadskostnader. Visst, har man tur så behöver man bara byta olja en gång om året + slitdelar såsom bromsar och däck vid behov, men en bil i den prisklassen behöver oftast mer omtanke än så...

En betydligt tråkigare bil än de du listat är toyota corolla, ja, det är en pensionärsbil, ja, den är nära på dödstrött dock så är den i princip billigare i drift än en EU-scooter med den lilla bonusen att man slipper frysa pitten av sig på vintern...
Senast redigerat av TS_quattro (10 oktober 2012)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

264 Inlägg
10 oktober 2012
ska du ha försäkingen på någon av dina föräldrar så rekomenderar jag 525i 24v eller 540ia om du står ut med automat! annars finns ju som sagt 190E. 2,3 8v går helt okej, annars finns 2,6an med manuell låda också smile rwd är ju skoj i snö, visst awd är skit kul också, men lättare att börja med bakhjulsdrivet smile

Sök