2543
Sök

Konverterad 740 gl nu b230fk startar inte

124 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej. Har en volvo 740 gl som är konverterad till b230fk lätttryckade från en 940.
Bilen finns även på min presssida här på garaget.
Problemet jag har är att den inte startar. Allt började när jag stoppade i en stereo för när jag köpte den så fanns det ingen. Det var vanliga iso kontakter så bara plugg and play och stereon funka som den skulle. När jag sen skulle åka så var jag tvungen att backa och vända sen kom jag bara 25 meter innan bilen dog. försökte  direkt starta utan resultat. Första jag gick igenom var att alla säkringar var hela. Kollade sen soppareturen som va snustorr.

Tog ur soppapumpen under golvet och tvångsmatade och den funkade. Stoppa upp den i bilen men tyckte inte den starta till så valde att tvångsmata den. Fortfarande inget i returen men nu hade jag iaf högt tryck på tillsidan av fuelrailen. starta fortfarande inte. Testade med startgas och då startar den till men dör när gasen tar slut så gnista finns ju. har även bytt bränlsepumpsrelä och spridarrelät som sitter i motorutrymmet.

Det som gör det hela lite extra bökigt är att det sitter väldigt mycket el i bilen då man vid konverteringen inte tog bort allt gammalt utan bara stoppa i det nya.

Börjar bli trött på skiten så tänkte höra om det finns någon här som har nå bra tips om vad nästa steg blir att testa? Känns ju lite som de kanske kan vara databoxen men den kostar ju några kronor så då vill man utesluta alla andra troliga möjligheter till fel först.

Tacksam för all hjälp!

6 740 Inlägg
14 oktober 2012
#2
Timmu skrev:
Hej. Har en volvo 740 gl som är konverterad till b230fk lätttryckade från en 940.
Bilen finns även på min presssida här på garaget.
Problemet jag har är att den inte startar. Allt började när jag stoppade i en stereo för när jag köpte den så fanns det ingen. Det var vanliga iso kontakter så bara plugg and play och stereon funka som den skulle. När jag sen skulle åka så var jag tvungen att backa och vända sen kom jag bara 25 meter innan bilen dog. försökte  direkt starta utan resultat. Första jag gick igenom var att alla säkringar var hela. Kollade sen soppareturen som va snustorr.

Tog ur soppapumpen under golvet och tvångsmatade och den funkade. Stoppa upp den i bilen men tyckte inte den starta till så valde att tvångsmata den. Fortfarande inget i returen men nu hade jag iaf högt tryck på tillsidan av fuelrailen. starta fortfarande inte. Testade med startgas och då startar den till men dör när gasen tar slut så gnista finns ju. har även bytt bränlsepumpsrelä och spridarrelät som sitter i motorutrymmet.

Det som gör det hela lite extra bökigt är att det sitter väldigt mycket el i bilen då man vid konverteringen inte tog bort allt gammalt utan bara stoppa i det nya.

Börjar bli trött på skiten så tänkte höra om det finns någon här som har nå bra tips om vad nästa steg blir att testa? Känns ju lite som de kanske kan vara databoxen men den kostar ju några kronor så då vill man utesluta alla andra troliga möjligheter till fel först.

Tacksam för all hjälp!

Eftersom du skriver att du hade högt tryck på till sidan av fuelrailen o de var torrt i returen så tycker jag de låter som att bränsletrycksregulatorn har gått sönder. Då kan de bli så högt tryck framme vid spridarna så att dom inte orkar att öppna. Det är vad jag tror wink
Senast redigerat av Henkix (14 oktober 2012)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

124 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#3
henkix, låter inte otroligt, vet inte om jag glömde skriva det men har även testat att bytt btr utan resultat

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 oktober 2012
#4
Vad är de för nummer på styrenheten ?


124 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#5
jetronic 6842448

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 oktober 2012
#6
bosch nr menar jag, 0280 börjar de på


124 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#7
02800000954

TBM NINJA
917 Inlägg
15 oktober 2012
#8
hadde samma problem som dig vid mitt motorbyte...kan dock inte säga annat än att jag bytte ALLT

spridarrelä
sopparelä
tvångsmata pumpen under
bytte soppafilter
bytte tankpumpen
bytte tps
bytte lmm
osv

det jag tror var lösningen på min var att jag nollade felkoder (drog första säkringen och koppla ifrån batteriet)
sedan prövade jag att starta den med urkopplad tps och lmm..
PÄNGBÄNGURANGATÄNG å den starta! sen efter de varre ju massa annat skit som skulle göras

kan även säga att där gick 1 sladd "genom" grillen som jag klippte i början av motorbytet som jag sedan glömde skarva ihop igen, skarva den och då starta den lättare...ingen aning om va de va för sladd men mer som tips, kolla eventuella kabelbrått

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D


Sök