3983
Sök

Chevrolet tran sport -05 som inte startar

3 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
Hej!

Min bil la av häromdan på grund av kasst batteri. Nu startar inte skräpet. Jag har testat att ladda upp batteriet och det är ström i det. Men bilen är helt död. Inte nåt lyser på panelen. Testade nyss att kabla igång den..samma sak. Vad kan felet vara?

Random Hero
4 047 Inlägg
13 oktober 2012
hur mår alla jordpoler på bilen måntro?

Dog food lid. Backwards

21 761 Inlägg
13 oktober 2012
Om ingenting alls fungerar, och att startmotorn inte reagerar trots startkablar, så bör du först kolla upp batterikablarna (speciellt jordkablar/flätor). Kika på batteripolskorna så att det inte är en massa ärg eller att kablarna nästan är av. Fram med en multimeter och mät, dels på själva polerna och dels på polskorna. smile
Senast redigerat av Drönirettab (13 oktober 2012)

3 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om ingenting alls fungerar, och att startmotorn inte reagerar trots startkablar, så bör du först kolla upp batterikablarna (speciellt jordkablar/flätor). Kika på batteripolskorna så att det inte är en massa ärg eller att kablarna nästan är av. Fram med en multimeter och mät, dels på själva polerna och dels på polskorna. smile

Saken är den att bilen fungerade fram till för nån vecka sen. Då min fru körde den(jag saknar körkort och använder inte bilen) men sen hon opererade sitt knä har bilen blivit ståendes. Men vi har kunnat kabla igång den förut. Men jag ska kolla polerna i morrn när det ljusnar lite. Det jag är mest rädd för är att nåt gått sönder pga dött batteri.

Mvh Micke

21 761 Inlägg
13 oktober 2012
hirven skrev:
Men vi har kunnat kabla igång den förut.

Har ni varit tvungen att kabla igång den flera gånger?

I så fall känns det som att ett nytt batteri skulle vara nödvändigt, även att göra en tjuvströmsmätning för att se att det inte är något som drar ur batteriet i onödan. smile

564 Inlägg
13 oktober 2012
Om panelen är helt död så har du något fundamentalt fel med elförsörjningen från batteriet. Som redan skrivits kolla att anslutningarna till batteriet är korrekta, det är amerikansk typ av anslutning och de kan lätt glappa. Se till att du fått med alla kablar till batteriet.

Över batteriet sitter en säkringsdosa, på ena kortsidan finns en M8-bult (har jag för mig) som inkommande ledning är skruvad i, mät att du har rätt spänning där. I säkringsdosan finns ett gäng huvudsäkringar, kontrollera att de är hela.

3 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
sverkera skrev:
Om panelen är helt död så har du något fundamentalt fel med elförsörjningen från batteriet. Som redan skrivits kolla att anslutningarna till batteriet är korrekta, det är amerikansk typ av anslutning och de kan lätt glappa. Se till att du fått med alla kablar till batteriet.

Över batteriet sitter en säkringsdosa, på ena kortsidan finns en M8-bult (har jag för mig) som inkommande ledning är skruvad i, mät att du har rätt spänning där. I säkringsdosan finns ett gäng huvudsäkringar, kontrollera att de är hela.

Ok...det ska göras..ska bara rota rätt på en multimeter. Kablarna som du beskriver till säkringsdosan monterade jag fel..men jag satte dom på rätt ställe senare ocj försökte kabla igång den. Nu idag berättade min fru att när hon och en kompis till henne tog bilen så knasade den rejält. Larmet satte igång så fort man öppnade dörren. Bilen vägrade starta när dom stannade utanför en butik dom skulle till. Men den gången hade dom fått starthjälp. Men sen har bilen stått sen dess(vilket var för ca 2 veckor sen)....batteriet ska vi byta då det gamla är slut. Men för att kunna göra det så måste vi få igång skrället så vi kan köra den till en verkstad. Jag har inte så mycket verktyg och inget intresse av att mecka med skitbilar så vi lämnar bort det jobbet.

Tack för alla svar i tråden!

Mvh Micke

Sök