Volvo 740 GL -88b230f startproblem! Hjälp mig!

edstroem93
11 oktober 2012 · 7 Inlägg

Hej har problem med min 740.

Bilen startar alltid på första försöket när motorn är kall och när den har fått stått stilla i ca 20 min.
När bilen är varm startar den Inte i 9/10 utav fallen, utan måste vänta en stund innan jag försöker igen.
Vi har bytt fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift och skiftat bränslereläet mot ett som vi vet fungerar.
När jag vrider om nyckeln till läge II, det innan start, hörs inte ett ljud ifrån bränslepumpen.
Kompisens bror har också en 740 -90,  ifrån den hörs det klart o tydligt ett ljud ifrån pumpen.
Har också testat med startgas, då gick den igång men la av lika snabbt.
Har försökt att mäta om bränslepumpen får ström, men ingen av oss vet exakt vart man ska mäta, men där vi har mätt har vi inte fått något utslag.

Har någon ett bra tips eller har det hänt för någon annan?
Kan det räcka med att byta bränslefiltret och/eller pumpen?

Vore trevligt med ett svar smile
Om någon har en minsta aning, bara skriv!

Senast redigerat av edstroem93 (12 oktober 2012)

Volvo 740 GL "Redsmoorf" (1988)
Henkix
12 oktober 2012 · 6 737 Inlägg

kan vara vevaxelgivaren som jävlas

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
edstroem93
12 oktober 2012 · 7 Inlägg

Det är något slags bränslefel tror jag, pga att den startar med startgas.

Volvo 740 GL "Redsmoorf" (1988)
Henkix
12 oktober 2012 · 6 737 Inlägg

hehe nu blev de svårt.. tongue de första jag tänker på när du säger att pumpen inte går är ju bensinpumpreläet men de var ju bytt sa du. Kan ju va något jordfel till pumpen eller så kan de va databoxen som jävlas. Efter som du har en 88B så har du ju diagnos utag o kan kolla vad du får för felkoder smile Har du kollat detta? Jag hade ett liknande problem på min men den startade alltid efter ett par extra varv på startmotorn men var rätt tjurig, min startade perfekt kall men när den var varm o man lämnade den ca 10minuter så var den tjurig att starta, då var de spridarna som läckte så den sura ner sej under tiden den stod stilla. Men börja med att kolla felkoderna, diagnosutaget för felkoder sitter vid fjäderbenstornet på förarsidan i motorrumet wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
volvojohan
12 oktober 2012 · 172 Inlägg

Byt spridarrelät som sitter på expansionskärlet.

edstroem93
12 oktober 2012 · 7 Inlägg

Ska kolla spridarreläet så fort jag får tid!

Volvo 740 GL "Redsmoorf" (1988)
edstroem93
12 oktober 2012 · 7 Inlägg

Henkix skrev:
hehe nu blev de svårt.. tongue de första jag tänker på när du säger att pumpen inte går är ju bensinpumpreläet men de var ju bytt sa du. Kan ju va något jordfel till pumpen eller så kan de va databoxen som jävlas. Efter som du har en 88B så har du ju diagnos utag o kan kolla vad du får för felkoder smile Har du kollat detta? Jag hade ett liknande problem på min men den startade alltid efter ett par extra varv på startmotorn men var rätt tjurig, min startade perfekt kall men när den var varm o man lämnade den ca 10minuter så var den tjurig att starta, då var de spridarna som läckte så den sura ner sej under tiden den stod stilla. Men börja med att kolla felkoderna, diagnosutaget för felkoder sitter vid fjäderbenstornet på förarsidan i motorrumet wink

Vi har kollat felkoder, för ett tag sedan, då fick vi en felkod på 2-3-1 i uttag två tror jag, = lambdareglering felaktig, men nu så har jag inte fått fram någon felkod alls, både uttag 2 och 6 är 1-1-1. alltså OK.

Volvo 740 GL "Redsmoorf" (1988)
edstroem93
14 oktober 2012 · 7 Inlägg

volvojohan skrev:
Byt spridarrelät som sitter på expansionskärlet.

Alla spridare tickar, de ska funka.

Volvo 740 GL "Redsmoorf" (1988)
edstroem93
15 oktober 2012 · 7 Inlägg

Testade att starta den igår, då hade den stått ett dygn i regnet, motorn gick igång men la av lika snabbt. Kan det vara fukt?

Volvo 740 GL "Redsmoorf" (1988)
edstroem93
16 oktober 2012 · 7 Inlägg

volvojohan skrev:
Byt spridarrelät som sitter på expansionskärlet.

Bytte relät och då startade den, så det problemet verkar vara löst, tack!
Dock hör jag fortfarande inte bensinpumpen hmm

Volvo 740 GL "Redsmoorf" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang