2762
Sök

Nissan Primera -98 Startar inte

161 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
Hej,

Har en Nissan Primera (Automat) från 98 som idag vägrade starta på morgonen.
Bilen har batteri och det verkar inte vara det som är problemet, utan när jag lägger in nyckeln och vrider om så försöker bilen startas. Det låter konstig, lite klenare/svagare på något sätt. Det låter som att något bara snurrar där, den saknar gnista? Håller man tändningen i cirka 15 sekunder så kommer ett svagt uppstartsförsök men försvinner snabbt.
Någon som har någon aning om vad detta kan vara?

126 Inlägg
15 oktober 2012
Min hade liknande problem och då var det startmotorn det var fel på, går den runt i "normal" hastighet när du försöker starta?

161 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
ultraomer skrev:
Min hade liknande problem och då var det startmotorn det var fel på, går den runt i "normal" hastighet när du försöker starta?

Nej den är nog lite segare än normal hastighet skulle jag säga.. Kan det vara startmotor då?

161 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
Kom precis också på att "Check Engine" lampan blinkar medan jag försöker att starta bilen. (Vet inte om den brukar göra det när jag startar bilen)

126 Inlägg
15 oktober 2012
Kan vara så att kolet i startmotorn är slut eller att den är trasig eftersom du skriver att det kommer ett par svaga uppstartsförsök för att sedan lägga av, jag skulle kollat upp det iaf smile Men kolla först också att du har gnista!

161 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
Jag kan INGENTING om bilar tyvärr sad
Hur ser man om den har gnista?

126 Inlägg
15 oktober 2012
Du får skruva loss ett tändstift, sen ansluta tändkabeln på stiftet och försöka starta, så ser du om du får gnista eller inte smile

161 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
Tack för en enkel instruktion! ska prova det smile

161 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
Jag slutför denna tråd ifall någon skulle ha liknande problem i framtiden.
Jag kontaktade mekaniker och förklarade problemet. Han sa att jag skulle envisas och prova starta bilen tills den gick igång. Sagt och gjort försökte jag att starta bilen i 10 minuter och till slut startade bilen, jag åkte till bil verkstan och mekanikern kontrollerade bilen och den var enligt honom felfri, trolig anledning till fel är att tändstiften troligen har gjort sitt samt att det har varit fuktigt ute i några dagar (bilen var avständ i 2 dagar)
Nu startar bilen som en klocka utan att något har bytts ut. Imorgon inhandlas tändstift samt bränslefilter.. Om felet återkommer så tar jag upp tråden om på nytt smile

Sök