4282
Sök

Chippa Volvo 940 FTT

5 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
Hej.
Jag äger en Volvo 944 FTT från 1998 som snart rullat 31000mil. Motorn är fullservad och väldigt fräsch men jag har under den senaste tiden funderat och forskat i om det är någon idé att försöka få upp effekten en aning. Det finns en del saker jag skulle vilja ha klarhet i och därför tänkte jag fråga det här.

Guldboxen krävs endast om man ska tändchippa bilen, eller? Jag tänkte bara bränslechippa den i så fall och det ska, om jag förstått skaken rätt inte vara några problem att göra själv, bara man ser till att få tag i "rätt" chip. Alltså ett chip anpassat till styrboxens boxnummer.

Jag har även tänkt att byta luftfilter till ett optiflow från BSR. Kan detta ställa till problem med luftmassemätaren eftersom jag har förstått att denna är väldigt känslig.

Laddtrycket har jag tänkt reglera till ca. 0,8-0,9 bar.

En sista undran är om kopplingen kommer hålla för detta. Den är ganska sliten, den slirar aldrig men tar ganska högt upp. Vid större varvskillnader kan den "tjuta" lite. Kopplingen har jag tänkt att byta förr eller senare ändå wink.

Tacksam för svar!

2 452 Inlägg
16 oktober 2012
ang filtret så ställer inte dom som har bättre kvalitet till med nått på lmm,men dom som kostar typ 99 eller159 kr på biltema släpper så mycket skit att lmm kan gå i sönder...alltså en koppling som är i god kondition håller för detta utan problem,det enda du behöver göra på din 98a innan du kommer åt bränsleboxen är att ta bort en skruv som man får såga upp då dom på volvo satt ett stag över för att ingen ska pilla där.är skitlätt o chippa den som sagt....

döden kommer tillbaka

5 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
Tack för att du bringade klarhet om detta.

Sök