5589
Sök

Byta kopplingsvajer på volvo 740 GLE -88, hur göra?

Långtradarchaffis
224 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#1
Jaha då va de dags, igen...skulle köra ut från gatan o trampade ner kopplings pedalen lugnt o fint som vanligt då de small till under hela bilen. Kopplings pedalen är i nedtryckt läge hela tiden.

Så misstänker att vajern har gått av, o nu undrar ja hur pass svårt det är o byta? Tacksam för snabb hjälp smile

Den som påstår att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 december 2009
#2
skitenkelt.

Lyft upp bilen, lägg dig under och så kollar du vid sprängkåpan. På förarsidan sticker gaffeln ut där vajern sitter. På 240 sitter vajern fast här med en stof metallklump ( Fattar verkligen inte varför, den är bara helt j***a onödig). Pressa fram kopplingsgaffeln med en tving eller något och försök lirka isär skiten, de ä ganska pillrigt och de gäller att man kan spänna ihop gaffeln ( är vajern av behövs inte dehär dock, men de behövs när du ska sätta ihop skiten igen)

När du fått bort klumpen sitter de en gummigrej bakom, men de ä bara att smörja vajern lite med fett och sen bara dra ur kulan genom gummit. Kan behöva lossar nån mutter där vajerhöljet sitter fast i sitt fäste men de ä en barnlek...

Annars kan du försöka lossa vajern vid kopplingspedalen först, men ja kommer inte ihåg hur de ser ut på 740. De ser du när du kommer dit.

Sen ä de bara att lirka bort skiten och peta i en ny.

OBS när du lägger dig på backen kan du passa på o dra i själva vajern och se om den kommer ut ur höljet, gör den inte de är den hel och då är de kopplingen som ä paj wink Förmodligen urtrampningslagret.


210 Inlägg
19 oktober 2012
#3
Om bilen fortfarande kan startas på 2an tex och inte slirar då är det väl inte kopplingen utan  vajern.

Drive It Like You Stole It!
Raggar Vargen


Sök