Radioantennen sitter som berget

CL
18 mars 2007 · 92 Inlägg

Hej, är helt ny här på forumet och gjorde mitt allra första bilköp i fredags. Resultatet blev en 850 GLT -93 och jag är helnöjd med den än så länge! Dock så fanns det väl ett och annat att arbeta vidare med på bilen, vilket jag redan visste om sen tidigare.

Hur som helst så skulle jag behöva lite hjälp gällande radioantennen på bilen. Den vägrar veckla ut sig i sin teleskopsrörelse. Om jag inte minns fel så ska den göra det så fort man sätter på radion (volvo original). Jag har ryckt i antennen som en dåre men lyckas inte få ut en millimeter. Har smörjt upp med 5:56 men det hjälper inte det heller. Jag får ändå en ganska bra sändning men jag vill ju inte ha en "halv stång" om man säger så! smile Alla tips och erfarenheter är välkomna!

Lägger upp två bilder på mitt inköp för de nyfikna...

http://img150.imageshack.us/img150/7904/dsc00041bb9.jpg
http://img182.imageshack.us/img182/4782/dsc00037tp9.jpg

Senast redigerat av CL (18 mars 2007)

Kettunen
18 mars 2007 ·

Njee. Taskigt. Värkar som den rostat fast då. Ha upp den & Kolla om inte bara en sladd eller något gått av/ Hoppat ur först då

rallytompa Byggare
18 mars 2007 · 202 Inlägg

Har precis monerat en antenn som satt fast i ett läge så den tröck ja fast i ett ställ å tog den största rörtången jag hade och drog bara fan så löste det sig smile

<-- En silver grå misil, en bomb i motsatt fil
Brådhis * Voff voff *
18 mars 2007 · 10 317 Inlägg

Kolla noga så att det inte bara är nå´n kabel som hoppat loss... INNAN du tar till rörtänger och annat!!!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
CL
18 mars 2007 · 92 Inlägg

Tack för alla svar! Ska kolla den där kabeln först. Sitter den under bagageluckan eller ska man skruva av antennen för att komma åt den?

Brådhis * Voff voff *
18 mars 2007 · 10 317 Inlägg

CL skrev:
Tack för alla svar! Ska kolla den där kabeln först. Sitter den under bagageluckan eller ska man skruva av antennen för att komma åt den?

Ta bort klädseln på vänster sida i bakluckan så kommer du åt allt!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
CL
20 mars 2007 · 92 Inlägg

Nu har jag kollat kablarna och tryckte ihop kontakterna så gott det gick. Men händer ingenting, så jag antar att sista utvägen är att försöka rycka loss antennen?

Kettunen
20 mars 2007 ·

CL skrev:
Nu har jag kollat kablarna och tryckte ihop kontakterna så gott det gick. Men händer ingenting, så jag antar att sista utvägen är att försöka rycka loss antennen?

Den kommer troligtvis ge sog då. Försök smörja in den med olja, 5:56 eller något. Försök att få in mkt smörj sen låter du det få stå ett tag och då rycker du. Men en fråga bara? Kan du höra att motorn arbetar en när du slår på stereon? Är den rätt inkopplad ??
Säkringar?

Senast redigerat av Kettunen (20 mars 2007)

Herr_Talladega V.I.P
20 mars 2007 · 286 Inlägg

Mät ifall du har ström fram till den. Så vet du om det är kablaget eller antennen det är fel på.

CL
20 mars 2007 · 92 Inlägg

Kettunen skrev:

CL skrev:
Nu har jag kollat kablarna och tryckte ihop kontakterna så gott det gick. Men händer ingenting, så jag antar att sista utvägen är att försöka rycka loss antennen?

Den kommer troligtvis ge sog då. Försök smörja in den med olja, 5:56 eller något. Försök att få in mkt smörj sen låter du det få stå ett tag och då rycker du. Men en fråga bara? Kan du höra att motorn arbetar en när du slår på stereon? Är den rätt inkopplad ??
Säkringar?

Ja det känns som om motorn vid antennen jobbar, låter som ett väldigt dovt pipljud, men jag kan ju ha fel. Har redan testat med 5:56 men det hjälpte inte det heller. Tråkigt men sant.

Men att mäta om det kommer fram nån ström var ingen dålig idé. Men jag har tyvärr ingenting att mäta med dock.

Herr_Talladega V.I.P
21 mars 2007 · 286 Inlägg

CL skrev:

Kettunen skrev:

CL skrev:
Nu har jag kollat kablarna och tryckte ihop kontakterna så gott det gick. Men händer ingenting, så jag antar att sista utvägen är att försöka rycka loss antennen?

Den kommer troligtvis ge sog då. Försök smörja in den med olja, 5:56 eller något. Försök att få in mkt smörj sen låter du det få stå ett tag och då rycker du. Men en fråga bara? Kan du höra att motorn arbetar en när du slår på stereon? Är den rätt inkopplad ??
Säkringar?

Ja det känns som om motorn vid antennen jobbar, låter som ett väldigt dovt pipljud, men jag kan ju ha fel. Har redan testat med 5:56 men det hjälpte inte det heller. Tråkigt men sant.

Men att mäta om det kommer fram nån ström var ingen dålig idé. Men jag har tyvärr ingenting att mäta med dock.

Slicka och känn efter wink Nejmen biltema har en billig som funkar till sådana ändamål, tror den kostar runt 75:-.

CL
21 mars 2007 · 92 Inlägg

Jag valde ett till slut rycka upp den och det fungerade. Nu åker hela antennen upp. smile Men det tråkiga är att den bara går ner halvvägs när man stänger av radion. Någon som vet var man kan köpa dessa antenner? Har letat runt men inte hittat något ställe där dom säljs.

JW
21 mars 2007 · 281 Inlägg

CL skrev:
Jag valde ett till slut rycka upp den och det fungerade. Nu åker hela antennen upp. smile Men det tråkiga är att den bara går ner halvvägs när man stänger av radion. Någon som vet var man kan köpa dessa antenner? Har letat runt men inte hittat något ställe där dom säljs.

Hej kompis det där är inget svårt att laga.... haft likadant på alla volvobilar jag ägt...

smörj in den del som åker upp med kopparpasta (ordentligt) sen stänger du av radion så antennen åker ner igen... upprepa o smörj o smörj och torka av... efter några gånger så borde den funka som den ska..

har funkat för mig på 4 bilar...

mvh Jonas

Kettunen
21 mars 2007 ·

CL skrev:

Kettunen skrev:

CL skrev:
Nu har jag kollat kablarna och tryckte ihop kontakterna så gott det gick. Men händer ingenting, så jag antar att sista utvägen är att försöka rycka loss antennen?

Den kommer troligtvis ge sog då. Försök smörja in den med olja, 5:56 eller något. Försök att få in mkt smörj sen låter du det få stå ett tag och då rycker du. Men en fråga bara? Kan du höra att motorn arbetar en när du slår på stereon? Är den rätt inkopplad ??
Säkringar?

Ja det känns som om motorn vid antennen jobbar, låter som ett väldigt dovt pipljud, men jag kan ju ha fel. Har redan testat med 5:56 men det hjälpte inte det heller. Tråkigt men sant.

Men att mäta om det kommer fram nån ström var ingen dålig idé. Men jag har tyvärr ingenting att mäta med dock.

Gör ett fattimanna test då big_smile Tar en gammal högtalare och sätt + på + & - på - Så börjar högtalarn skrammla big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang